• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • قطع وابستگی درآمد شهرداری به فروش مازاد تراکم ساختمانی / طرح و ضابطه علمی و عملی جایگزین توافق و تراکم فروشی شود

قطع وابستگی درآمد شهرداری به فروش مازاد تراکم ساختمانی / طرح و ضابطه علمی و عملی جایگزین توافق و تراکم فروشی شود

  • ۴ سال قبل
  • 0

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر گفت: برای خروج شهر ازبحران آلودگی هوا و همچنین سایر بحران های گریبانگیر مشهد باید خیلی فوری طرح و ضابطه علمی و عملی جایگزین توافق و تراکم فروشی شده و وابستگی درآمد شهرداری به فروش مازاد تراکم ساختمانی قطع شود.
محمدهادی مهدی نیا امروزدر نطق پیش از دستور هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: به دنبال اوج گرفتن بحران آلودگی هوا طی روزهای گذشته، به روال معمول هر سال بازار بحث، اظهارنظر، نصیحت، هشدار و ارائه راه حل از سوی افراد و یا نهادهای مسئول و صاحبنظران برای مدت کوتاهی گرم شد ومخاطب بسیاری از نصیحت ها، هشدارها و راه حل‌های ارائه شده، این بار نیز مردم بودند.
وی اضافه کرد: بی‌توجهی به ظرفیت شهر و شهر فروشی، طی۳۰ سال گذشته، در چهار زمینه تراکم فروشی، توافق، ناتوانی در برخورد با تخلفات و ماشین فروشی به طور مستمر ادامه داشته است.
وی با بیان اینکه محدوده شهر مشهد حدود ۳۰ هزار هکتار وسعت دارد، اظهارکرد: درحال حاضر این محدوده دیگر امکان گسترش ندارد، زیرا از جنوب به ارتفاعات، از غرب به شهرستان بینالود، از شمال به کشف رود و از شرق به زمین‌های متعدد کشاورزی محدود شده است.
مهدی نیا تصریح کرد: این ظرف ۳۰ هزار هکتاری مانند هر ظرف دیگری یک ظرفیت، یا به بیان دقیق‌تر دامنه ظرفیت معینی دارد .
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: طبق مطالعات طرح سوم جامع مشهد که در سال ۹۵ تصویب شده است، اگر وجود حداقلی از خدمات و تسهیلات عمومی مانند پارک و مدرسه و بیمارستان و … را برای ساکنان شهر ضروری بدانیم، بر اساس پیش بینی طرح جامع سوم، شهر مشهد در افق ۱۴۰۵ نمی‌تواند حداکثر بیش از ۳٫۸۵۶٫۰۰۰ نفر جمعیت بپذیرد.
وی به موضوع توافق در بحث ساخت و سازهای شهری اشاره کرد وگفت: توافق، اصطلاحی بود که از سال های ۶۸-۶۹ در تهران و سپس در همه کلانشهرها باب شد، و منظور از آن جایگزین کردن ضوابط و طرح‌های مصوب شهری با توافق بین شهرداری و مالکان بود، موضوعی که غیر از میزان تراکم ساختمانی، شامل تغییر کاربری هم می شود.
وی افزود: رواج و استمرار این نوع توافق‌ها، هم باعث افزایش بی‌رویه سطح زمین و زیربنای مسکونی شهر شده و هم استقرار بی قاعده واحدهای اداری و تجاری در میان محلات مسکونی یا حاشیه خیابان‌هایی که ظرفیت آنها روز به روز کم و کم تر می‌شد، را به دنبال داشت.
مهدی نیا ضمن اشاره به اینکه اکنون بر سر دو راهی سختی قرار گرفته‌ایم، اظهارکرد: در حال حاضریا باید همین راه را ادامه بدهیم تا روزی که زمین بخوریم و دیگر رفت و آمد در مشهد ممکن نباشد و همه روزه اجساد تلفات ناشی از مرگ خاموش آلودگی هوا را در بیمارستان‌ها مشاهده کنیم، یا باید فورا فکری شود.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: معتقدیم گام اول برای خروج از بحران آلودگی هوا و همچنین سایر بحران های گریبانگیر مشهد، قطع فوری وابستگی در آمد شهرداری به فروش مازاد تراکم ساختمانی است.
وی ادامه داد: اکنون بیش از ۷۰ درصد درآمد شهرداری مشهد از محل فروش مازاد تراکم ساختمانی (عمدتا مازاد تراکم ساختمان های مسکونی)، تأمین می‌شود درحالی که باید درآمد شهرداری از محل عوارض ساخت و ساز بر اجرای طرح‌های شهری تامین شود، نه بر خلف از آن طرح‌ها.
وی با بیان اینکه حل این مشکل در کوتاه مدت ممکن نیست و به کار فرهنگی مستمر و گسترده و مهم‌ تر از آن، تبدیل شهرداری به یک نهاد پاسخگو نیاز دارد، اظهارکرد: ضرورت فوری کاهش فشار بیش از اندازه بر روی شهر مشهد و مقابله با نابه سامانی‌ها و ارتقای کیفیت زندگی در حاشیه‌‎ها ایجاب می‌کند که دامنه سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه و عمران و تأمین مسکن به کل منطقه‌ کلانشهری مشهد گسترش پیدا کند.
مهدی نیا افزود: در نهایت آنچه که آشکار است، ناخوشی احوال شهرمان مشهد است که این ناخوشی نه به اختیار و نه به انتخاب شهر، که محصول و نتیجه کردار کنشگران متعدد دوره‌های مختلف در سطوح ملی، استانی و محلی است.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد : لذا با توجه به نقش ذینفعان و ذی‌نفوذان متعدد در شکل ‌گیری شرایط، ناگزیر راه کار خروج از این شرایط نیز جز همت و اراده و تلاش مضاعف همه دست‌اندرکاران نخواهد بود.
همچنین در ادامه هفتادو نهمین جلسه علنی شورای شهراسلامی شهر مشهد لایحه نامگذاری ۳ خیابان و یک بوستان، تعیین ساختار اداری مجتمع “خیرین شهریار” وطرح “شهرهمگان” با اولویت حمایت از گروه های خاص بررسی و به تصویب شورای شهر مشهد رسید.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *