نان فانتزی، فانتزی تر شد!

  • ۱۰ روز قبل
  • 0

از اوایل سال ۱۴۰۱ و اجرای طرح تحول اقتصادی توسط دولت، یکی از مواردی که مطرح شد این بود که نان های حجیم و صنعتی از چرخه دریافت آرد یارانه ای خارج شدند و آرد یارانه ای فقط به نانوایی های سنتی تعلق گرفت. به تبع آن شاهد افزایش قیمت نان های حجیم و فانتزی بودیم. در واقع، با حذف ارز ترجیحی، قیمت هر کیسه آرد ۴۰ کیلویی برای پخت نان حجیم و نیمه حجیم از ۴۵۰ هزار تومان به ۷۰۰ هزار تومان رسید و به همین نسبت قیمت این نوع نان ها نیز افزایش یافت. در آن زمان بعضی مشاغل مانند ساندویچی ها از این افزایش قیمت نگران بودند و این عامل را باعث کاهش مشتری های خود می دانستند حتی بعضی از مردم ترجیح دادند از خرید نان فانتزی پرهیز کنند. در عین حال، بعضی دیگر هم معتقد بودند این افزایش قیمت تاثیر چندانی بر میزان استقبال مردم از خرید نان فانتزی نخواهد داشت.
رئیس وقت اتحادیه صنف نانوایان مشهد در آن زمان طی مصاحبه ای اعلام کرده بود: نانوایان مشهدی در پی حذف ارز ترجیحی از آرد نان های صنعتی، خواهان این هستند که نان حجیم و نیمه حجیم را سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان نرخ گذاری کند، چراکه پس از حذف یارانه آرد برای نان های صنعتی، قیمت نان حجیم و نیمه حجیم عرضه شده توسط تعدادی از نانوایی های این شهر افزایش یافته است. البته کشتگر به این موضوع نیز اشاره کرده بود که نرخ گذاری نان صنعتی طبق قانون برعهده واحد صنفی است اما در نهایت پیشنهاد این صنف برای قیمت ها با موافقت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، اجرایی می شود.به هر روی، برای جلوگیری از به وجود آمدن قیمت های متفاوت در سطح شهر هر سال نرخ مصوب فروش نان های فانتزی اعلام می شد و افزایش قیمت بر همان مبنا بود اما طی روزهای گذشته برخی شهروندان در ارتباط با روزنامه خراسان از افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نان های فانتزی گلایه داشتند.
افزایش قیمت ۱۰-۱۵ درصدی نان فانتزی 
در بازدیدی که از تعدادی از واحدهای فروش سطح شهر نیز صورت گرفت مشاهده کردیم بعضی از تولیدکنندگان قیمت نان فانتزی خود را افزایش داده اند. به عنوان مثال برای خرید نان فانتزی که پیش از این قیمتِ ۲۵ هزار تومان داشت باید مبلغ ۳۰ هزار تومان پرداخت می کردی. همچنین در موارد مشابه، این افزایش قیمت و بیش از آن در مغازه های دیگر دیده می شد. یکی از صاحبان سوپرمارکت ها نیز با تایید افزایش قیمت نان فانتزی در روزهای اخیر گفت: هر نان فانتزی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته است.
آنالیز قیمت انجام نشده است
برای پیگیری این موضوع به سراغ چند مسئول مرتبط رفتم تا علت این افزایش قیمت روشن شود. قارزی، سرپرست جهاد کشاورزی مشهد در توضیح این موضوع گفت: در آخرین جلسه ای که در دو روز گذشته برگزار شده است از اتحادیه خواسته ایم تا آنالیز قیمتی خود را ارائه دهد که هنوز این اتفاق نیفتاده است در نتیجه تغییر قیمتی نیز نباید رخ داده باشد.
قیمت آرد آزاد افزایش نداشته است
رئیس انجمن آرد و نان استان نیز گفت: در قیمت آرد آزاد تغییر قیمتی اتفاق نیفتاده و قیمت ها نیز همان قیمت های سال ۱۴۰۲ است.به افزایش قیمت نان فانتزی اشاره کردم که حسینی در پاسخ گفت: این طبیعی است، چه چیزی را به قیمت سال گذشته می دهند، همه چیز افزایش قیمت پیدا کرده است. دلیل دیگر آن است که نان تنها آرد مصرف نمی کند، آن هم نان فانتزی، نیروی کارگری، موارد مربوط به تامین اجتماعی، مصرف برق، آب وافزودنی هایش بوده است. نقش قیمت آرد در قیمت تمام شده نان را که محاسبه می کنیم چیزی نزدیک به ۳۵ تا ۳۶ درصد است. با این حال، تا این لحظه ای که صحبت می کنیم تغییری نکرده است. ولی مردم که نمی توانند با زیان کار کنند، وقتی قیمت کارگر و حامل های انرژی افزایش پیدا کرده است، تولید کننده از چه طریقی باید درآمد داشته باشد.
افزایش قیمت مصداق گران فروشی است
مدیر بازرسی اصناف استان نیز در پاسخ به علت افزایش قیمت نان فانتزی گفت: نرخ جدیدی برای نان فانتزی اعلام نشده است و افزایش قیمتی نباید وجود داشته باشد. ما در بازرسی های خودمان به این موارد توجه خواهیم کرد و آن را مصداق گران فروشی قلمداد می کنیم.
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *