گرانی مسکن حباب نیست

  • ۵ سال قبل
  • 0

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر در ماه‌های نزدیک ، وضعیت رکود بازار مسکن سنگین‌تر از این خواهد شد.

 دولت یازدهم در شرایطی آغاز به کار کرد که بخش مسکن، بیرون آمده از انفجار قیمتی شدید، در رکودی سخت و سنگین به سر می‌برد. بخش مسکن در دهه ۸۰ عملا سهم زیادی در اشتغال و سرمایه گذاری کشور داشت و همین سبب شد  تا هر کسی که به دنبال سرمایه گذاری دراین بخش باشد. با این همه تحریم‌های غرب و نسنجیده عمل کردن دولت وقت در استفاده بهینه از منابع همه بخش‌های اصلی اقتصاد کشور را از نفت و گاز تا صنعت و از خدمات تا مسکن راکد کرد.

رکود مسکن حتی در سال‌های پایانی فعالیت دولت یازدهم به چشم میخورد تا اینکه قطار تورم از راه رسید، با رشد قیمت ارز، بازارهای موازی مانند مسکن نیز به حرکت درآمدند و قیمت‌ها رشدی عجیب را در کارنامه خود ثبت کردند. به عبارت دیگر می‌توان چنین ارزیابی کرد که مسکن از رکودی کنده ناگهان وارد رونقی بحران زا شد و حالا بازار مدتی است که دوران رکودش را می‌گذراند و اینطور که از ظواهر امر پیداست فعلا قصد خروج از این وضعیت را ندارد ولی این میان تکلیف مستاجران و قشر متوسط و ضعیف جامعه با قیمتهای سرسام آور اجرا بها چیست ؟ دراین خصوص ، علی مراد زاده رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد دبه این پرسشها،  پاسخ داده است.

وی در خصوص وضعیت  حال حاضر قیمت‌های اجاره بها و پیش بینی‌اش در باره وضعیت چند ماه آینده  گفت: با توجه به اینکه یک ماهی است که رکود بازار مسکن شروع شده است من پیش بینی می‌کنم با توجه به وضعیت اقتصادی حال حاضر در ماه‌های نزدیک وضعیت رکود این بازار خیلی سخت‌تر و سنگین‌تر از این خواهد شد.

مراد زاده ادامه داد: اینکه بخواهیم منتظر کاهش قیمت اجاره بها حداقل تا تابستان سال آینده باشید این اتفاق نخواهد افتاد چون این روزها با کمبود شدید فایل‌های اجاره بها مواجه‌ایم و عرضه در این خصوص کم و تقاضا بسیار افزایش پیدا کرده است. اگر هم مورد اجاره‌ای پیدا شود بسیار بالا خواهد بود چون هزینه‌های سربار جامعه خیلی افزایش پیدا کرده است طبیعتا موجر هم اجاره بها را مطابق با هزینه هایش تعیین می‌کند. وما هر روز با شکایات زیادی از طرف مستاجران مبنی بر افزایش زیاد اجاره مواجه‌ایم ولی متاسفانه امکان رسیدگی به آن را نداریم چون از دایره وظایف ما خارج است.

وی در پاسخ به این سئوال که افزایش اجاره بها چه تهدیدی را برای مستاجران به همراه دارد گفت: متاسفانه عکس‌های زیادی در سایت‌ها و فضای مجازی مبنی بر چادر نشینی مستاجران به خاطر گرانی اجاره بهاء منتشر می‌شود ولی من قویا یک چنین مواردی را در مشهد تکذیب می‌کنم ولی به هر شکل این گرانی ها نمی تواند خیلی بی عارضه هم باشد که من امیدوارم دولت بتواند برای جلوگیری از این اتفاقات فکری بکند ولی در هر حال اینطور که از انتشار این عکسها بر می‌آید این‌ها همه‌اش سیاه نمایی و شیطنت برخی در فضای مجازی است. متاسفانه به هر شکل این افزایش اجاره‌ها و روند رو به رشدی که دارد برای همشهریان ما هم مانند دیگر مناطق کشور چندان بی خطر نیست و دقیقا به همین دلیل است که خیلی از مردم که نمی‌توانند اجاره‌های معمول را پرداخت کنند به حاشیه شهر رو آورده‌ و خواهند آورد. و دقیقا به همین دلیل در این مدت  شهرهای اقماری مانند بینالود، گلبهار و…طرفدار پیدا کرده‌اند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد در پاسخ به این سئوال که مشاروین املاک چقدر در افزایش اجاره بها سهیم هستند گفت: کاراتحادیه املاک کنترل اعضای صنفش است که گران فروشی نکنند و…ولی بالا و پایین کردن اجاره بها دست ما نیست. کار ما میانه گرفتن است و تنها می‌توانیم به همکارانمان مشاوره بدهیم و از آن‌ها بخواهیم که حداقل فایل هایی که اختلاف قیمتی بالایی دارند را پذیرش نکنند. و تقاضای موجر را با توان پرداختی مستاجر تنظیم کنند که البته همین قضیه خودش به حفظ بازار و تعادل آن کمک می‌کند.

وی افزود: همانطور که گفتید من بارها شنیده‌ام که می‌گویند مقصر اصلی بالا رفتن اجاره بها مشاوران املاک هستند این ظلم بزرگی است که درحق همکاران من می شود همه ما و همکارانمان به دنبال پایین آوردن قیمت هستیم چون در این صورت است که می‌توانیم معامله‌ای داشته باشیم و کمیسیون دریافت کنیم. می گویند گرانی مسکن حباب است و این مشاوران املاک هستند که باعث بروز این وضعیت شده اند این‌ها مثل کبک سرشان را زیر برف کرده‌اند و واقعیت ها را نمی‌بینند. قبلا یک متر مربع بتن ۹۰ هراز تومان بوده الان قیمتش به ۲۵۰ هزار تومان رسیده است این کجایش حباب است این‌ها هزینه تمام شده مسکن است. سال ۹۶ قیمت ساخت آپارتمان متری ۷۰۰ تومان بوده در حالیکه الان بدون قیمت زمین به متری ۳ میلیون تومان رسیده است. مگر هزینه‌های سوخت، دلار، هزینه‌های شهرداری و…را ما افزایش داده‌ایم. تمام مولفه های ساخت و ساز توسط سیستم بالا رفته است و الان مسکن از متری ۲ میلیون تومان به متری ۵ میلیون تومان رسیده اینها چه ربطی به مشاورین املاک دارد مگر ما جزئی از این مردم نیستیم.

مراد زاده ادامه داد: کار مشاور املاک به هم رساندن خریدار فروشنده است گرانی مسکن کار ما نیست اگر توافقی صورت بگیرد ما درامد داریم وگرنه ما هم مانند خیلی‌ها تماشاچی هستیم کما اینکه این روزها دیگر این توافقات صورت نمی‌گیرد و اکثر دوستان ما در شرف ورشکستگی هستند. حتی همکاران من دیگر توانایی پرداخت حق عضویت ها و اجاره های مغازه هایشان را  هم ندارند. ما الان  روزانه بین ۲ تا ۳ مراجعه کننده داریم که درخواست لغو پروانه کسبشان را دارند. این تعداد وحشتناک است. آمار معاملات ما در بخش مسکن امسال نسبت به زمان مشابه اش در سال گذشته خیلی کاهش پیدا کرده است. با اینهمه اگر بحران به همین شکلش ادامه پیدا کند خیلی از سازنده های مجبور می شوند زیر قیمت ساخت بفروشند و به این شکل است که شاید اندکی قیمت مسکن کاهش پیدا کند.

منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *