روغن موتور در جاده گرانی

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

 

موسوی‌زاده – «همیشه همین طور است، عرضه را در بازار کم می‌کنند، وقتی گران شد، بازار پر می‌شود از جنس گران!» این را مسئول یکی از واحدهای صنفی تعویض روغن در خیابان حرعاملی می‌گوید. مروری بر سناریوی گرانی در بازارهای مختلف، صحت این ادعا را اثبات می‌کند. در همین یک سال اخیر بسیاری از کالاهای اساسی به‌طور ناگهانی کم‌یاب و بعد از گرانی، به وفور در بازار توزیع شد. معلوم نیست آیا همان نسخه قرار است برای روغن موتور هم پیچیده شود یا خیر!

 

رشد هزینه تعویض روغن

پارسال روغن موتور ۴٠ درصد گران شد اما در ٢ ماه امسال، قیمت‌ها رشد ٧٠ درصدی داشته است. به گفته فعالان بازار، کارخانه‌های تولید روغن موتور به بهانه گرانی مواد اولیه به صورت یکپارچه و هماهنگ قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند. در‌حالی کارخانه‌ها دلیل گرانی‌های اخیر را نوسانات قیمت مواد اولیه بیان می‌کنند که تأمین مواد اولیه مورد نیاز تولید روغن موتور در انحصار شرکت نفت است و بیشتر شرکت‌های تولیدکننده روغن موتور نیز دولتی هستند.

به گفته حسین‌زاده، مسئول یکی از واحدهای عرضه‌کننده روغن موتور در خیابان ابوطالب، این روزها روغن موتورهای برند کمتر در بازار پیدا می‌شود و البته روغن موتورهای بازیافتی فراوان است. او به یکی از بشکه‌های روغن موتور اشاره و اضافه می‌کند که بشکه‌ای را که پیش از عید، یک میلیون و ١٠٠ هزارتومان خریداری می‌کرد، اکنون باید ٢ میلیون و ١٠٠ هزار تومان بخرد. او تأثیر گرانی بر کسب‌و‌کار خود را نیز این‌طور شرح می‌دهد: هر روز ٣۵ تا ۴٠ نفر، قیمت می‌گیرند و تا جوابشان را می‌دهم می‌روند. حق هم دارند، هزینه تعویض روغن پراید تا پیش از عید، با فیلتر، ۴٠ تا ۵٠ هزارتومان می‌شد، الان به ١٢٠هزار تومان رسیده است و برای خانواده پژو بالای ٢۵٠ هزار تومان هزینه دارد. تعویض روغن خودروهای خارجی هم از ٣٠٠ هزار تومان به ۶٠٠ هزار تومان رسیده است.

 

اقبال به روغن‌های کم‌کیفیت!

منصوری، متصدی یکی دیگر از واحدهای تعویض روغن، می‌گوید که گرانی باعث شده است صاحبان خودرو دیرتر از زمان کارکرد مجاز، روغن موتور را تعویض کنند؛ همچنین او از اقبال خودروهای مدل پایین به روغن موتورهای کم‌‌کیفیت‌تر خبر می‌دهد و می‌گوید: برای دارندگان خودروهای مدل بالای خارجی اگر رقم ٣٠٠ هزار تومان به یک میلیون تومان هم افزایش یابد، تفاوتی نمی‌کند، اما برای فردی که خودروی قدیمی دارد، اگر تعویض روغن ۵٠ هزار تومانی، ١۴٠ هزار تومان تمام شود، سخت است.

وی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت‌ها باعث شده است این روزها بازار روغن‌های تقلبی و بی‌کیفیت داغ شود. ممکن است در ابتدا مقرون‌به‌صرفه به نظر برسد اما به دلیل خراب کردن موتور خودرو، مالکان باید چند‌برابر برای تعمیر آن هزینه کنند.

 

افزایش هزینه تولید

احسان شجاعی، تولیدکننده روغن موتور در خراسان رضوی، نیز درباره گرانی‌های اخیر می‌گوید: قیمت روغن موتور براساس قیمت روغن پایه و افزودنی‌ها تعیین می‌شود. سال گذشته قیمت افزودنی‌ها به دلیل وارداتی بودن افزایش یافت و همین مسئله باعث تغییر قیمت روغن موتور به میزان ٢٠ تا ٣٠ درصد شد.

وی می‌افزاید: هر‌چند نوسان ارز در ٢ ماه امسال باعث شد تا دوباره قیمت افزودنی‌ها افزایش یابد، توقف ارسال مواد اولیه به کارخانه‌های پتروشیمی با نرخ ۴٢٠٠ تومان باعث شد هزینه روغن پایه نیز برای تولیدکنندگان افزایش یابد. همین مسئله باعث افزایش هزینه تمام‌شده تولید روغن خودرو

شده است.

وی پایین نگه داشتن کاذب قیمت از سال ٩٣ تا سال ٩٧ را یکی دیگر از عوامل گرانی روغن موتور اعلام می‌کند و می‌گوید: قیمت روغن موتور در سال‌های گذشته تغییر چندانی نمی‌کرد اما رشد نرخ ارز و هزینه‌های تولید، باعث شد قیمت‌ها افزایش زیادی داشته باشد. شجاعی به رونق روغن موتورهای تقلبی در بازار نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: متأسفانه زمانی که در بازار قیمت‌ها افزایش می‌یابد، زمینه برای توزیع روغن تقلبی فراهم می‌شود. در این خصوص واحدهای تولیدی انتظار دارند مسئولان تنظیم بازار با افزایش نظارت و جمع‌آوری روغن‌های تقلبی از وارد آمدن خسارت به شهروندان جلوگیری کنند.

 

توزیع ۶ کامیون روغن موتور

رئیس اتحادیه فروشندگان روغن موتور، فیلترجات و تعویض روغن مشهد نیز کمبود مواد اولیه را دلیل کاهش عرضه روغن موتور بیان می‌کند و می‌گوید: با‌این‌حال با تلاش‌هایی که در مشهد صورت گرفته، وضعیت توزیع روغن موتور در این شهر بهتر از سایر مناطق است. براین اساس با وجود رشد قیمت‌ها از ابتدای سال، اتحادیه تمام تلاش خود را کرد تا این مسئله به کمبودی در بازار منجر نشود اما در روزهای اخیر برخی از برندها کمتر توزیع شده است که در چند روز آینده این مسئله برطرف خواهد شد.

احمد سرافرازی می‌افزاید: اتحادیه در حال تلاش برای افزایش عرضه روغن موتور در مشهد است و اکنون ۶ کامیون درحال بارگیری روغن موتور و اعزام به مشهد هستند و تا چند‌روز آینده این روغن موتورها در شهر توزیع می‌شوند. برای تأمین نیاز بازار مقرر شده است تمامی این روغن‌موتورها فقط در مشهد توزیع شوند.

وی ادامه می‌دهد: همچنین طرح برخورد با واحدهای صنفی غیرمجاز و توزیع‌کنندگان روغن موتور تقلبی نیز در دستورکار قرار گرفته و تاکنون نیز با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت مقادیری روغن موتور تقلبی در مشهد جمع‌آوری شده است.

وی تأکید می‌کند: در روزهای آینده وضعیت روغن موتور در مشهد بهتر خواهد شد و کمبود برندهای مشهور برطرف می‌شود.

کشف ۴٠ هزار لیتر روغن تقلبی

این روزها گرانی روغن موتور حسابی کار‌و‌بار متقلبان در بازار را گرم کرده است، متقلبانی که با کرایه سوله و انبار در شهر و یا روستاهای اطراف مشهد، کارگاه‌های غیرمجاز دایر و اقدام به تولید روغن موتور تقلبی می‌کنند.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در‌این‌باره از کشف ۴٠ هزار لیتر روغن تقلبی در ۶ ماه اخیر در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: پایه تمامی روغن‌های خودرو یکی است و تقلب‌ در افزودنی‌های آن‌ها صورت می‌گیرد. بر این اساس در‌حالی‌که واحدهای تولیدی افزودنی‌ها را از شرکت‌های مختلف وارد کشور می‌کنند، متقلبان با گازوئیل و چسب، روغن موتور تولید و روانه بازار می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا نرخ روغن موتورهای تقلبی بسیاری ارزان‌تر از واقعی باشد.

مهدی مقدسی با بیان اینکه فقط آزمایشگاه‌ها با آنالیز می‌توانند روغن تقلبی و اصل را تشخیص دهند، می‌گوید: واحدهای تولیدی غیرمجاز از طریق بازاریاب‌های خود روغن‌ موتورهای تقلبی را ٣٠ تا ۴٠ درصد ارزان‌تر از روغن‌های اصل به واحدهای صنفی می‌فروشند. در چنین مواقعی مالکان واحدهای صنفی باید هوشیار باشند و بدانند دلیل این ارزان‌فروشی تقلب است. در این مواقع واحدهای صنفی باید یک نمونه از روغن‌ها را تهیه کنند و برای بررسی در اختیار اتحادیه قرار دهند. بعد از اینکه کیفیت روغن به تأیید اتحادیه رسید، آن‌ها می‌توانند با خیال راحت، روغن را در حجم مورد نظر خریداری کنند.

 

شکایت فقط با فاکتور معتبر

مقدسی در خصوص شیوه‌های تقلب نیز می‌گوید: واحدهای تولیدی غیرمجاز قوطی‌های استفاده‌شده برندهای معروف را خریداری، و بعد از پرکردن، آن‌ها را تحت عنوان روغن‌های مرغوب روانه بازار می‌کنند. سازمان صمت با همکاری اتحادیه مقرر کرده است واحدهای صنفی حتما قوطی‌های روغن استفاده‌شده را سوراخ کنند تا امکان پرکردن آن‌ها توسط روغن تقلبی به حداقل ممکن کاهش یابد.

کارشناس مسئول معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید می‌کند که شهروندان حتما برای تعویض روغن به واحدهای مجاز مراجعه و در قبال خدمات، فاکتور دریافت کنند.

او دراین‌باره می‌گوید: مثلا اگر شکایتی به سازمان صمت در‌خصوص تأثیر سوء روغن بر موتور خودرو ارائه شود اما فاکتور خرید ارائه نشود، شکایت مذکور به نتیجه نخواهد رسید.

 

تخلف فروش قدیم به قیمت جدید

مقدسی به تخلف دیگری در بازار هم‌زمان با تغییر رسمی ٧٠ درصدی قیمت روغن موتور نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: برخی از توزیع‌کنندگان و واحدهای صنفی خریدهای گذشته خود را با قیمت جدید به بازار عرضه می‌کنند که این مسئله تخلف است و سازمان صمت با آن برخورد می‌کند. در این راستا پرونده‌هایی به ارزش ٢٨ میلیون تومان در چند روز اخیر تشکیل شده است.

وی در پایان باز هم بر مراجعه به واحدهای صنفی مجاز تأکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به رشد هزینه‌های تعمیر خودرو، خرید روغن موتورهای تقلبی اگر هم در کوتاه مدت تأثیری بر روی خودرو نگذارد، در یک یا ٢ سال با اختلال در کار موتور باعث می‌شود تا مالکان با هزینه زیادی مواجه شوند؛ هزینه‌هایی که پرداخت آن بسیار گران‌تر از روغن‌های تقلبی و بی‌کیفیت است.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه