بدعهدی ۵ میلیاردی نوبخت برای کشف رود!

  • ۵ سال قبل
  • 0

آزادسازی ٧۶ کیلومتر از رودخانه تاریخی کشف‌رود با کمترین اعتبار و طولانی‌ترین زمان بازهم بی‌فایده نبود و سبب شد که بارش شدید باران در روزهای گذشته باعث راه افتادن سیل و بروز خسارات مالی و جانی برای حاشیه‌نشینان این کلان‌شهر نشود. داستان کمبود اعتبار برای این پروژه فرا‌ملی نیز قدیمی است و از وعده صدوشصت‌میلیارد‌تومانی که رئیس دولت یازدهم در نخستین سفر استانی خود به خراسان رضوی برای تأمین اعتبار ساماندهی این رودخانه داده بود کمتر از ٩ درصد آن تحقق یافته است.

با‌این‌حال دبیر کارگروه نجات کشف‌رود از حذف ۵ میلیارد تومان اعتباری خبر داد که قرار بود در روزهای پایانی سال گذشته برای این پروژه واریز شود. حسین علی میرزایی این را هم گفت که این اعتبار درست در شب عید به دلایل نامعلوم حذف و به استان پرداخت نشد. حالا بیش از یک سال از توقف این پروژه می‌گذرد و به گفته مسئولان اگر اعتبار لازم به این پروژه تزریق نشود امکان برگشت آن به حالت قبل وجود دارد. از‌این‌‌رو آبان‌ماه ٩٧ بود که علی میرزایی از ارسال نامه‌ای به محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور، مبنی بر تزریق بودجه تخصیص‌یافته به این پروژه خبر داد که همچنان بی‌نتیجه مانده است.

کشف‌رود دویست‌ونودکیلومتری مدت‌ها شاهراه فاضلاب شهر بود و پروژه احیای این رودخانه تاریخی یکی از حساس‌ترین پروژه‌های فرا ملی است که انجام آن بازخوردی فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی دارد که برای نجات آن به توجه همه مسئولان به ویژه مدیران سازمان برنامه و بودجه نیاز است. وی همچنین به بررسی طرح‌هایی برای خصوصی‌سازی برخی پروژه‌های این رودخانه اشاره کرد و افزود: سعی داریم با برون‌سپاری برخی طرح‌ها تلاش کنیم به برنامه احیای کشف‌رود ادامه دهیم.

ساماندهی کال زرکش و سیاسک

رودخانه کشف‌رود از شمال مشهد می‌گذرد و ٢ رودخانه فرعی سیاسک و زرکش که از کشف رود سرچشمه می‌گیرد موقعیت خطرناکی را برای حاشیه شهر به وجود آورده است. در پی بارندگی‌های اخیر شرکت آب منطقه‌ای با آزادسازی موقت کال زرکش و همچنین تغییر مسیر سیلاب از کال سیاسک وضعیت این ٢ منطقه را مدیریت کرد.

آن‌طور که دبیر کارگروه نجات کشف‌رود می‌گوید: مشکل کال زرکش به صورت موقت حل شده و طبق تفاهم‌نامه‌ای قرار است با همکاری آب منطقه‌ای استان، اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی و شهرداری مشهد کال زرکش به طول ۵ کیلومتر ساماندهی شود.

علی‌میرزایی اظهار کرد: طبق این تفاهم‌نامه قرار است اداره کل راه و شهرسازی با تزریق ٨ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان ٢.۵ کیلومتر و شهرداری مشهد با ۶ میلیارد تومان ٢ کیلومتر از این کال را ساماندهی کنند که امیدواریم این پروژه تا سال آینده به پایان برسد.

آغاز تخریب اراضی کال سیاسک و زرکش به زودی

وی همچنین از صدور احکام دادستانی برای تخریب منازل و کارگاه‌هایی که به صورت غیر‌‌قانونی در بستر رودخانه و اراضی ملی ساخته شده‌اند خبر داد و افزود: ٣٢ هزار و ۶٩٣ متر مربع از اراضی سیاسک باید آزادسازی شود که اخطاریه‌های لازم به ساکنان این منطقه فرستاده شده است.

به گفته دبیر نجات کشف‌رود در پروژه آزادسازی حریم کال سیاسک، ٧٠۴ قطعه منزل مسکونی به مساحت ۵۵۴٧ متر مربع، ٩۵ قطعه ساختمان صنعتی و تجاری به مساحت ١۵ هزار و ٧٢٧ متر مربع، ١۶ قطعه زمین به مساحت ١٠ هزار و ٧٧٣ متر مربع، ٢ قطعه مدرسه و مسجد به مساحت ٢٠٠ مترمربع و سایر قطعات به مساحت ۴۴۶ متر مربع تخریب خواهد شد.

علی میرزایی همچنین مسیر آزادسازی کال زرکش را ٣٠٢ قطعه به مساحت ١٨۶ هزار و ١۶۵ متر مربع اعلام کرد که از این مقدار، ٧۶ قطعه زمین زراعی به مساحت ۶۶ هزار و ٨۵٣ متر مربع، ٣٩ قطعه زمین بایر به مساحت ۶۶ هزار و ۶٩٠ متر مربع، ١۴٧ قطعه مسکونی به مساحت ١٢ هزار و ١١١ متر مربع، ٨ قطعه باغ به مساحت ٢۴ هزار ٨٨۵ متر مربع، ١٣ کارگاه و کارخانه به مساحت ١٢ هزار و ٧۶۵ متر مربع، ١٣ قطعه کارگاه تولیدی به مساحت هزار و ٣٠٧ متر مربع، ٢ قطعه انبار به مساحت ٩۵٨ متر مربع، ٢ قطعه مسجد و مدرسه به مساحت ١٣۴ متر مربع و ٢ قطعه مراکز عمومی به مساحت ۴۵۶ متر مربع است.

منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *