تجارت سیاه با حساب مردم

  • ۵ سال قبل
  • 0

بررسی شیوه نوظهور کلاهبرداری با کارت بانکی اجاره‌ای

 

چندی پیش پرونده کلاهبرداری با سوء استفاده از کارت بانکی سال خوردگان و مصرف کنندگان مواد مخدر در دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد تشکیل شد که در آن مردی اهل یکی از شهرهای جنوبی کشور با فریب زنی سال خورده کارت بانکی دختر او را به مبلغ روزانه ٢٠هزار تومان اجاره و از این طریق نقشه کلاهبرداری هایش را در فضای مجازی عملی کرده بود.

زمانی که این زن سال خورده حساب شخصی دخترش را در اختیار متهم قرار داده بود تصور نمی کرد که پشت این پیشنهاد اغوا کننده یک شبکه کلاهبرداری باشد و با اغفال مردان در فضای مجازی کاسبی شش میلیارد ریالی با صیغه های غیابی به راه انداخته باشد. این کلاهبردار حرفه ای و همدستان دیگرش برای رسیدن به مقاصد شوم خود از ٧ حساب بانکی دیگر که از افراد ساده لوح به دست آورده بودند برای تراکنش مالی استفاده می کردند که سرانجام با پیگیری های دستگاه قضایی و انجام یکسری اقدامات اطلاعاتی این مرد چهل وپنج ساله در مشهد دستگیر شد.

کلاهبرداری به سبک جدید

با پیشرفت فناوری و خدمات بانکی، شیوه ها و روش های کلاهبرداران نیز تغییر کرده است و این افراد از بی اطلاعی مشتریان سیستم بانکی برای رسیدن به پول های باد آورده استفاده می کنند. موضوعی که معاون دادستان مشهد نیز ضمن تأیید آن از شیوه های نوین کلاهبرداران پرده برداشت و گفت که این سودجویان با هدایت طعمه هایشان در صفحات بانکی جعلی به سرقت اطلاعات آن ها اقدام کرده و موجودی حساب بانکی افراد را خالی می کنند.

قاضی مهدی حقدادی در ادامه، تماس های تلفنی گرفته شده با مردم از سوی کلاهبردارانی که مدعی می شوند شما برنده خوش شانس مسابقات یا قرعه کشی هستید را از روش های جدید سرقت دانست و گفت: آن ها با کشاندن افراد پای دستگاه عابر بانک، مبالغ حساب بانکی افراد را برداشت و به حساب دیگری انتقال

می دهند.

وی همچنین عنوان کرد که برخی آگهی های منتشر شده در سایت دیوار روش دیگر کلاهبرداری است و افراد سودجو کالایی را که وجود ندارد به فروش می رسانند و در قبال آن مبلغی را به عنوان بیعانه از طعمه های خود اخذ می کنند، این اشخاص از مشتری می خواهند پول را به شماره کارتی واریز کند که آن شماره حساب به یک شخصی دیگر تعلق دارد در حالی که آن فرد در کلاهبرداری نقشی نداشته و متهم و مرتکب جرم نیست.

فضای بی هویت مجازی

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه٧ مشهد اعتماد کاذب برخی افراد را دلیل نرسیدن به متهم اصلی بیان کرد که در نهایت منجر به دستگیری شخصی می شود که از همه چیز بی اطلاع بوده و فریب خورده است و برای رضایت شاکیان و مال باختگان باید خسارت مالی را جبران

کند.

بی شک فضای بی در و پیکر مجازی نیز می تواند بستری مناسب برای جولان سارقان باشد تا به گفته حقدادی از این فضای بی هویتی که هیچ کس از هویت شخص مقابل اطلاع ندارد بهره ببرند و عاملی برای افزایش کلاهبرداری ها شوند.

عواقب اجاره کارت بانکی را جدی بگیرید

او با ابراز تأسف درباره اعتمادهای کاذب صورت گرفته در فضای مجازی بیان کرد: برخی افراد بدون اطلاع از اینکه حساب بانکی و یا خط تلفن متعلق به خود شخص است فریب اشخاص را می خورند و با یک تبلیغات در فضای مجازی، مبالغی برای دریافت کالا یا خدماتی واریز کرده در حالی که هیچ گاه کالا یا خدماتی را دریافت نمی کنند.

سرپرست دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم فضای مجازی مشهد در پایان به شهروندان تأکید کرد که کارت بانکی جزو اسناد خصوصی محسوب می شود و حتی در اختیار نزدیک ترین افراد نیز نباید قرار گیرد و چنانچه اقدام مجرمانه ای با کارت هویتی و بانکی افراد انجام شود صاحب کارت یا حساب بانکی به عنوان متهم ردیف اول شناخته می شود.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *