ثبات قیمت‌هادر دست خودروسازان؛

  • ۵ سال قبل
  • 0

کاهش چند‌میلیونی قیمت‌ خودرو‌ها در اسفند ٩٧ تنها در صورت وفای عهد خودروسازان پایدار می‌‌ماند.

سال گذشته بازار تمامی کالاها دست‌خوش تحولات عمده قرار گرفت. طلا، ارز، مصالح ساختمانی، مواد اولیه صنعتی و کالاهای دیجیتال و‌… همه و همه افزایش قیمت چند‌برابری را تجربه کردند. خودرو نیز از همان دسته کالاهایی بود که افزایش قیمت آن مردم را شوکه کرد. «پراید پنجاه‌میلیونی» بیشتر شبیه یک شوخی بود که به واقعیت پیوست.
به نقل از شهرآرا – خراسان رضوی، افزایش چند‌صد‌در‌صدی قطعات خودرو از سمتی و تحریم‌های بین‌المللی از سوی دیگر باعث شد که حجم تولید کارخانه‌های خودروساز و همین‌طور قطعه‌سازان کاهش چشمگیر داشته باشد. در نتیجه میزان عرضه خودرو در بازار نیز کاهش یافت و بعد هم نظام عرضه و تقاضا در بازار به‌هم ریخت و قیمت‌ها در بازار افزایش پیدا کرد.
پس از آن شرکت‌های خودروساز با این استدلال که برای ممانعت از دلال‌بازی چاره‌ای جز افزایش قیمت نیست، قیمت کارخانه‌ای خودرو را به کمتر از ۵ درصد قیمت در حاشیه بازار رساندند. این کار در چند‌مرحله انجام شد اما همان‌طور که از روز اول پیدا بود با افزایش قیمت خودرو در کارخانه دوباره در بازار شاهد بودیم که قیمت‌ها افزایش یافت. با‌این‌حال عرضه خودروهای پیش‌فروش شده در واپسین روزهای سال ٩٧ باعث شد تا قیمت خودروهای داخلی در بازار کاهش چهار تا پنج‌میلیون‌تومانی را تجربه کند و روزنامه شهرآرا در گزارشی از آخرین جمعه‌بازار خودرو مشهد در سال ٩٧ که با تیتر «رکود در شلوغ بازار خودرو» منتشر شد به این موضوع پرداخت.

افزایش عرضه، علت کاهش قیمت
اما درباره شرایط امروز بازار خودرو و تداوم کاهش قیمت‌ها تردید‌هایی وجود دارد. این مسئله را با رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد در میان گذاشتیم. حمیدرضا حیدری دراین‌باره می‌گوید: در سال جدید هنوز بازار خودش را پیدا نکرده است و وضعیت قیمت‌ها و شرایط جدید بازار بعد از پایان تعطیلات آشکار نشده است. با‌ وجود این می‌توان پیش‌بینی کرد که اگر خودروساز‌ها به تعهداتشان عمل کنند و خودرو‌هایی را که پیش‌فروش کرده‌اند، در مهلت مقرر تحویل دهند، بازار به ثبات قیمت برسد.
وی با اشاره به اینکه در نیمه دوم اسفند‌ماه سال گذشته قیمت خودرو کاهش چند‌میلیونی را تجربه کرد، می‌گوید: در ٢ هفته آخر سال ٩٧ با توجه به اینکه شرکت‌های خودروساز اقدام به ارسال دعوت‌نامه برای تحویل خودرو به مشتریان خود کردند، شاهد کاهش سه تا پنج‌میلیون‌تومانی در بازار خودروهای داخلی بودیم.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل مشهد ادامه می‌دهد: کاهش قیمت‌ها در انتهای سال گذشته ثبات قطعی ندارد. هر‌سال بعد از تعطیلات، بازار دچار یک رکود نسبی می‌شود و حجم معاملات به همین دلیل کاهش می‌یابد و هنوز معلوم نیست که این کاهش قیمت‌ها دوام دارد یا نه!

ثبات قیمت در گروی وفای عهد خودروسازان
رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل مشهد وضعیت قیمت خودرو در بازار را تحت تأثیر عرضه و تقاضا می‌داند و می‌افزاید: نیاز بازار خودرو مشخص است. اگر این نیاز از طریق خودروسازان تأمین شود و به تعهداتشان عمل کنند، قیمت خودرو و بازار به راحتی کنترل می‌شود؛ اما اگر خودروسازان به تعهد خود عمل نکنند، خیلی سریع خبر این موضوع در سطح جامعه منتشر می‌شود و آرامش بازار و ثبات قیمت‌ها را از بین می‌برد.
حیدری به کسانی که قصد خرید خودرو دارند، توصیه می‌کند که اگر کسی نیاز دارد با توجه به توان مادی خود خرید کند، چون بازار در شرایط فعلی پیش‌بینی‌پذیر نیست؛ همچنین کسانی که قصد فروش خودرو خود را دارند اگر نگاهشان به این خودرو کالای مصرفی و نه سرمایه‌ای است، منتظر تغییرات بازار نباشند و طبق روال عادی این کار را انجام دهند. اما آن دسته از کسانی که با نگاه سرمایه‌ای و در تعداد بالا خودرو خرید و فروش می‌کنند، باید پارامتر‌های بسیار زیادی را مد نظر قرار دهند.
یک کارشناس خودرو نیز معتقد است که بازار خودرو همچنان در خواب بهاری است و کاهش تقاضا در این بازار مبین وضعیت موجود است.فربد زاوه می‌گوید: بازار در سال ٩٧ دستخوش تحولات و التهابات بسیاری از جمله افزایش سرسام‌آور قیمت و مشکلات تولید بود و اقدامات انجام شده در زمینه بازگرداندن آرامش به این بازار چندان موفقیت آمیز
نبوده است.
وی به قیمت خودرو اشاره کرده و می‌گوید: با وجود شیب تند افزایش قیمت در نیمه دوم سال، بهای خودرو در آخرین هفته سال ٩٧ کاهش محسوسی را تجربه کرد، اما در سال جدید و با وجود تعطیلات تغییر چندانی در قیمت‌ها ایجاد نشده و همچنان با کاهش تقاضا روبه رو هستیم.
زاوه درباره ادامه روند قیمت‌ها بیان می‌کند: خرید و فروش محدود خودرو در بازار نمایانگر این است که فروشندگان هنوز امیدوار به حفظ قیمت‌ها هستند و تمایلی به کاهش نرخ های اعلامی ندارند و فاصله قیمتی کارخانه تا بازار نیز همچنان پابرجا است؛ بنابراین قیمت‌ها همچنان بلاتکلیف است و برای پیش‌بینی این موضوع باید منتظر اقدامات وزارت صنعت و روند تولید کارخانه‌ها باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *