استان های شمال شرق با وجود محرومیت شدید در راه های بین شهری، صرفا ۹ درصد اعتبارات جاده ای لایحه بودجه ۱۴۰۳ را به خود اختصاص داده اند و در مقابل سهم استان های اشباع شده از زیرساخت جاده ای ۲۶ درصد است
تقریباً همه بر این اصل توافق دارند که؛ وقتی صحبت از عدالت بودجه ای می شود باید مستندات آن را هم داشته باشیم، وقتی مطالبه می کنیم باید بر اساس منطق باشد. وقتی بر اساس اسناد بالادستی ازجمله برنامه های توسعه و سند آمایش سرزمینی استان خراسان به عنوان دروازه ارتباط کشور با جهان شرق و جایگاه ترانزیتی و هاب ارتباطی منطقه ای و مواصلات کشورهای محصور در خشکی به دریای عمان معرفی می شود باید زیرساخت های این جایگاه هم تأمین شود. اما صد حیف که باید اعلام کرد استان پهناور و دومین کلانشهر کشور که سالانه میزبان بیش از ۴۰ میلیون زائر است و بار اصلی ترانزیت کالا به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی را به دوش می کشد جزو فقیرترین استانها به لحاظ زیرساخت جاده ای مانند آزادراه و بزرگراه است درحالی که رتبه نخست حمل ونقل مسافر کشور در اختیار این استان است که مستندات آن در جدول زیر بر اساس آخرین داده های وزارت راه و شهرسازی در پایان سال ۱۴۰۱ مندرج شده است.