• صفحه خانگی
  • >
  • اقتصادی
  • >
  • مراجعه روزانه ۵ تا ۱۰ واحد صنفی مشاوره املاک برای ابطال پروانه در مشهد

مراجعه روزانه ۵ تا ۱۰ واحد صنفی مشاوره املاک برای ابطال پروانه در مشهد

  • ۳ ماه قبل
  • 0

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد گفت: روزانه ۵ تا ۱۰ واحد صنفی اعلام تعطیلی کرده و برای ابطال به اتحادیه مراجعه می‌کنند.

حسین رستمی در خصوص وضعیت بازار املاک در مشهد اظهار کرد: بازار مسکن همچنان در رکود است. اگر در آینده مدیریت صحیحی در بخش سرمایه‌گذاری و حوزه مسکن انجام شود، شاهد چرخش مالی در بازار مسکن خواهیم بود.

وی افزود: کاهش خرید و فروش در بازار مسکن تثبیت شده و سیر صعودی و نزولی نداریم، مگر در مواردی که فرد به اجبار بخواهد واحد خود را بفروشد. در حال حاضر نقل و انتقالات نیز کم است، در سال آینده از خرداد به بعد به تدریج شاهد نقل و انتقالات خواهیم بود. قیمت‌ها نیز تثبیت شده و سیر نزولی نداریم.

رستمی بیان کرد: روزانه ۵ تا ۱۰ واحد صنفی اعلام تعطیلی کرده و برای ابطال به اتحادیه مراجعه می‌کنند. این تعطیلی‌ها بیشتر به دلیل رکود بازار است. واحدهای صنفی املاک رسته مالیاتی دارند اما عملکرد آن‌ها به صورتی است که درآمدی نداشته و مورد توجه قرار نگرفتند، بنابراین اقدام به جمع‌آوری کردند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد با بیان اینکه رونق بازار مسکن به مولفه‌های زیادی بستگی دارد، عنوان کرد: یکی از مولفه‌ها تولید و دیگری ورود سرمایه به بازار مسکن است تا به چرخه مالی در حوزه مسکن کمک کند و از رکود خارج شود.

وی ادامه داد: اگر وام‌های بانک مسکن یا بانک‌های مختلف برای خرید مسکن تحویل داده شده و به حساب متقاضیان واریز شود، شاید اثری در بازار داشته باشد اما هنوز اتفاق نیفتاده است و وام‌هایی که قول داده بودند نمی‌تواند مانند گذشته چرخش مالی ایجاد کند. اگر سرمایه‌گذاران در بازار مسکن فعالیت داشته باشند نیز تاثیر خود را خواهد داشت اما هنوز سرمایه‌گذاران بازنگشتند، اگر هم تولید انجام می‌شود، عرضه‌ای وجود ندارد، عرضه و تقاضا باید به هم نزدیک شوند تا شاهد چرخش مالی در بازار مسکن باشیم.

رستمی با اشاره به اینکه دولت در زمینه ساخت‌وساز همت کرده است، تصریح کرد: دولت با واگذار کردن زمین به صورت رایگان تلاش کرده به بخش تولید کمک کند اما بخش خصوصی می‌تواند بیشترین کمک را داشته باشد که در حال حاضر حمایت نمی‌کند.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد اضافه کرد: دولت به تولید مسکن ورود کرده اما بخش خصوصی یکی از ارکان مهم ساخت‌وساز در این عرصه است که فعلا برنامه‌ای ندارد یا برای بعد برنامه دارد. در حال حاضر همت دولت به افزایش تولید مسکن است که در سال آینده خود را نشان می‌دهد و برای امسال شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود.

وی در خصوص سامانه خودنویس گفت: این اقدام خوبی است، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که شهروندان مراجعه کرده و اطلاعاتی را ثبت می‌کنند اما ما سامانه املاک و مستغلات کشور را داریم که واحد صنفی اطلاعات طرفین را ثبت می‌کند و این موضوع قابل پیگیری است که کدام واحد صنفی قرارداد را ثبت کرده است. اگر قرار باشد این سامانه را حذف و سامانه خودنویس را راه‌اندازی کنیم و آن را مرجع قرار دهیم، اشتباه است؛ زیرا ما قابلیت پیگیری و رهگیری نداریم و نمی‌توانیم رصد کنیم.

رستمی خاطرنشان کرد: در شهرهای دیگر سامانه املاک و مستغلات را متوقف کردند که کار اشتباهی است. یک بار سامانه املاک و مستغلات راه‌‎اندازی شده و از سال ۸۷ تاکنون استفاده می‌شود، باید این سامانه را تقویت کنیم. می‌توان بخشی به این سامانه اضافه کرد تا شهروندان به این سامانه وارد شده و قرارداد را ثبت کنند. اینکه کل سامانه را با این سابقه ثبت قرارداد تعطیل کنیم کار درستی نیست. تاکنون بیش از ۳۰۰ هزار قرارداد تنها در مشهد ثبت شده است.

رئیس اتحادیه صنف مشاورین معاملات املاک مشهد افزود: من درخواست دارم سبقه اطلاعاتی قبلی را از بین نبرند که هم مردم و هم مشاورین املاک به مشکل خواهند خورد. اگر سامانه املاک و مستغلات تعطیل شود، واحد صنفی به شیوه قبلی برمی‌گردند و دوباره قراردادهای عادی و دستی باب می‌شود که خطرناک است و ما آن را تخلف محسوب می‌کنیم.

منبع : شهرآرانیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *