اموال مازاد بانک ها ۱۰۰ هزار میلیارد تومان قیمت خورد

  • ۴ سال قبل
  • 0

مدیر کل بانک و بیمه وزارت اقتصاد در شرایطی املاک مازاد بانک ها را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است که بهمن ماه سال گذشته نیز وزیر اقتصاد، ارزش اموال و دارایی مازاد بانک ها را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده بود.
بانک ها طی سالیان و در مقام یک بنگاه دار، بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در املاک انجام دادند. با این حال، رکود بخش مسکن در سال‌های گذشته از یک سو و وجود گسل بین دارایی و بدهی بانک ها از سوی دیگر به این منجر شد که فروش اموال مازاد بانک ها در صدر توجهات قرار گیرد. در این باره هفتم دی ماه ۹۳، مجلس همه بانک ها و موسسات اعتباری را مکلف کرد در مدت سه سال اموال منقول و غیر منقول مازاد و سهام تحت تملک خود را در بنگاه هایی که فعالیت غیر بانکی دارند، واگذار کنند. با این حال، بانک ها در اجرای آن تعلل کردند. در ادامه بانک مرکزی در دولت دوازدهم، برنامه اصلاح بانکی را در اولویت قرار داد که در صدر آن موضوع خروج بانک ها از بنگاه داری طی سه سال مطرح شد. مجلس نیز این بار ذیل قانون رفع موانع تولید بسترهای قانونی این طرح را آماده کرد تا بانک ها ملزم شوند سالانه دست کم ۳۳ درصد اموال خود و شرکت های تابعه را واگذار کنند. این قانون همچنین ضمانت اجرا را هم مشخص کرده بود. بدین صورت که در صورت اجرا نشدن قانون، علاوه بر جریمه مالیاتی بانک ها با نرخ ۲۸ درصد، با مدیران عامل و هیئت مدیره آن ها نیز برخورد قانونی می شد.با همه این شرایط، به نظر می رسد هنوز این قانون در پیچ و خم اجرا قرار دارد، به طوری که بهمن ماه سال گذشته، وزیر اقتصاد، اموال و دارایی مازاد بانک ها تا آبان ماه ۹۷ را بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. دو شب قبل هم مدیر کل امور بانکی و بیمه وزارت اقتصاد در برنامه تیتر امشب حضور یافت و اموال و املاک مازاد بانک ها را حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. رقمی که حتی با در نظر گرفتن تورم بخش مسکن، افت چندانی را در کل نشان نمی دهد.
در هر حال، عباس مرادپور مدیر کل بانک و بیمه وزارت اقتصاد ، اموال مازاد بانک ها را سه دسته اعلام کرد و گفت: این اموال یا تملیکی از ناحیه تضامین تسهیلات گیرندگان است که بدهی شان را پرداخت نکرده اند یا املاکی است که بانک‌ها زمانی نیاز داشته و خریده اند مثل شعب، اما الان به آن نیاز ندارند و سوم ، املاکی است که بابت بدهی دولت، دریافت کرده اند.وی به راه اندازی سامانه ای در این زمینه اشاره کرد و گفت: آمار دقیقی از اموال و املاک مازاد بانک‌ها نداشتیم و آمار‌ها متفاوت بود، اما با راه اندازی این سامانه برای نخستین بار این اتفاق افتاد و بیشترین اموال هم متعلق به بانک‌های ملی، ملت و تجارت است.
۳ عامل چسبندگی بانک ها به دارایی مازاد
به گزارش خراسان، البته تمایل کم بانک ها به فروش اموال مازاد چندان دور از انتظار نیست، چرا که اولاً بانک ها با توجه به تورم بخش مسکن، یک منبع مطمئن دارایی در دست دارند که با گذشت زمان ارزش آن چندان کاهش نمی یابد. از سوی دیگر بخشی از این اموال منقول متعلق به بنگاه هایی است که زیان ده هستند و در عین حال، دولت به بانک‌ها داده و در این شرایط مشتری خوبی برای این دارایی ها پیدا نمی شود. همچنین رکود معاملات مسکن، این اموال با قیمت های نزدیک به واقعی را بیش از پیش از دسترس خریداران دور کرده است.
منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *