توپ بلاتکلیفی کوهستان پارک در زمین مالکان

  • ۱۲ روز قبل
  • 0

حدود ۱۲ سال از خاموشی چراغ نوستالژیک ترین شهربازی مشهدی‌ها، کوهستان پارک شادی با قدمت ۳۳ ساله اش می گذرد، اما همچنان مسئولان متولی توپِ تعیین تکلیف آن را به زمین دیگری می اندازند؛ موضوعی که باعث شده تا رنگِ شادی و شوق از کوهستان پارک شادی رخت ببندد و قفل محکمِ تعطیلی مثل یک طلسم چندین ساله بر پشت درهای این مکان نوستالژیک سنگینی کند. یکی از مسئولان بانک دی کشور به عنوان یک منبع آگاه اظهار می‌کند که اسناد مالکیت کوهستان پارک شادی از سوی بانک دی درحال انتقال به بنیاد شهید است، اما با وجود این همچنان یک پای ثابت ماجرا لنگ باقی می ماند؛ «اختلاف بر سر مالکیت». از سویی دیگر، روند پیگیری ها برای احیای کوهستان پارک شادی لاک پشتی است، طوری که معاون اقتصادی شهردار به چگونگی وضعیت تعیین تکلیف کوهستان پارک شادی مشهد با اشاره به گزارش «قفل مالکیت بر احیای کوهستان پارک» که در ۱۶ دی ماه سال گذشته در روزنامه خراسان منتشر شد، اظهار می‌کند: «از آن مصاحبه ای که با هم کردیم، تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته ایم.»
هنوز جمع بندی درباره سرمایه گذاری کوهستان پارک صورت نگرفته است
هادی محمدی مقدم، معاون اقتصادی شهردار و رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری مشهد، درباره وضعیت پیگیری ها برای احیای کوهستان پارک شادی مشهد با اشاره به گزارش «قفل مالکیت بر احیای کوهستان پارک» که در ۱۶ دی ماه سال گذشته منتشر شد می گوید: ما جلسه ای برای تعیین تکلیف این موضوع گذاشتیم، اما پیشرفتی به سمت این که کار جدیدی بخواهد اتفاق بیفتد، تاکنون نداشتیم. وی می افزاید: البته دوستان در جبهه خودشان برای اسناد و املاک‌شان پیگیری انجام دادند، اما در مذاکرات بین ما و آن‌ها تاکنون به جمع بندی درباره سرمایه گذاری و نحوه ورود به موضوعات نداشتیم. در داخل خود مجموعه شهرداری هم جلساتی درباره بازخورد مباحث داشتیم. وی تصریح می کند: دو تا سه بار درباره واگذاری و معرفی سرمایه گذار صحبت هایی شده، اما اجرایی نشده است. درباره موضوعات بالابردن سطح سرانه تفریحی پیگیر سرمایه‌گذار برای کوهستان پارک خورشید هستیم، اما برای کوهستان پارک شادی هیچ موضوعی بین ما با مجموعه بنیاد شهید، بنیاد کوثر یا بانک دی به جمع بندی نرسیده است.
دلیل کندی پیگیری برای احیای کوهستان پارک چیست؟
معاون اقتصادی شهردار مشهد در پاسخ به این سوال که چرا کار پیش نمی رود و رایزنی در این راستا صورت نگرفته است؟ می گوید: مشکلات حقوقی و مالکیتی بین ما مطرح است. آن‌ها سند دارند و ما بحث موقوفی بودن آن‌جا را در نظر داریم که همین موضوع محل اختلاف است و برای همین به جمع بندی نرسیده است. وی در پاسخ به این سوال که چه محدوده زمانی برای تعیین تکلیف این موضوع درنظر گرفته شده است؟ می گوید: ما خیلی دوست داریم این کار سریع‌تر انجام شود چون یکی از بهترین مکان ها در سطح شهر مشهد برای شهربازی همین مجموعه است. اخیرا بین بانک دی و ارکان داخلی سازمان بنیاد شهید این ملک ارزش گذاری شده بود و بین خودشان بحث جابه جایی مطرح بود. بنابراین نمی توان زمانی برای تعیین تکلیف آن پیش بینی کرد چون موضوعی حقوقی و مربوط به گذشته است ضمن این که بستگی به مذاکره با طرف مقابل دارد. محمدی مقدم ادامه می‌دهد: از سویی، اگر از طریق قضایی بخواهیم پیگیری کنیم، موضوع فرسایشی، طولانی و پیچیده می‌شود. برای همین باید از طریق توافق و تعامل آن را حل کنیم تا زودتر تعیین تکلیف شود. وی تصریح می کند: باید این موضوع به جمع بندی برسد چون استقبال برای بحث سرمایه گذاری وجود دارد و چندان کار سختی نیست، اما همین نحوه مالکیت؛ موقوفه بودن یا ملکی بودن اینجا محل اختلاف ما و بنیاد شهید است. چون بین باغ وکیل آباد و کوهستان پارک شادی همپوشانی و خط مرزی است. اعتقاد همکاران ما این است که این‌جا موقوفه و متعلق به باغ وکیل آباد است که وقف شده است، اما دوستان می گویند ما سند داریم. محمدی مقدم در پاسخ به این سوال که چرا شهرداری برای تشکیل جلسه به منظور تعیین تکلیف این وضعیت پیش‌قدم نشده است؟ می گوید: قرار بود بین خود ارکان بنیاد شهید، بانک دی و بنیاد کوثر جابه جایی و انتقال زمین صورت می گرفت، باید تعیین تکلیف می شد. ما و دوستان یکی دوبار درخواست جلسه کردیم اما باید موضوعات داخلی آن ها قطعی شود.
توقف تا حل اختلاف مالکیتی
معاون شهردار مشهد می گوید: سال گذشته جلسه ای در سطح مدیریتی با دوستان بنیاد کوثر گذاشتیم و آن‌ها برای بحث مالکیتی آمادگی داشتند، اما با این فرض که ما مالکیت دوستان را به رسمیت بشناسیم. این از موضوعاتی است که باید ببینیم از چه طریقی می توانیم آن را حل کنیم. همان طور که عرض کردم چون موضوع موقوفه بودن مطرح است، نمی توانیم ورود کنیم که بگوییم الان به آن‌ها یک ظرفیت بارگذاری، پروانه احداث، بازسازی، یا بازپیرایی بدهند چون بحث سند و مالکیت آن مطرح است. از آن طرف دوستان برای بازسازی، نحوه سطح اشغال و میزان آن تقاضا دارند. این‌ها باید بحث مالکیتش تعیین تکلیف شود و بعد ما ورود کنیم. محمدی مقدم، در پاسخ به این سوال که آیا درحال حاضر برنامه ها برای احیای کوهستان پارک شادی متوقف است؟ می گوید: بله، تا اختلاف مالکیتی ما موضوعش حل شود.
توضیحات یک منبع آگاه در بانک دی درباره کوهستان پارک شادی
یکی از مسئولان بانک دی کشور نیز به عنوان یک منبع آگاه درباره چگونگی وضعیت مالکیت کوهستان پارک شادی مدعی می‌شود: مالکیت شش دانگ کوهستان پارک شادی متعلق به بانک دی است و سند آن نیز موجود است. وی می افزاید: بانک دی این ملک را در مزایده های عمومی که برای واگذاری املاک مازاد مکلف شده بود، نمی توانست بفروشد. سالیان سال همین گونه راکد مانده بود و مردم مشهد هم مطالبه داشتند که بهره برداری کنند و حق مسلم آن‌ها بود. بنابراین بانک دی برای این‌که مردم مشهد به این حق شان برسد با شورای بانک مرکزی مکاتبه کرد که چون قیمت این ملک بالا است، ما نمی توانیم آن را بفروشیم و خریدار ندارد. از سویی، آباد کردن و راه اندازی آنجا جزو برنامه های ما نیست. برای همین درخواست کردیم با ترک تشریفات مجوزی صادر شود که این ملک را به بنیاد شهید واگذار کنیم که بنیاد شهید این پارک را به بهره برداری برساند تا مردم مشهد استفاده کند. این منبع آگاه می افزاید: اسناد این اقدام بهمن و اسفند سال گذشته منتشر شد و اول و دوم اسفندماه نیز در کدال منتشر کردیم. وی در پاسخ به این سوال که چند درصد از این انتقال صورت گرفته است، می گوید: فکر می‌کنم بیش از ۳۰ درصد آن اتفاق افتاده است. درحال حاضر از بنیاد شهید ملک گرفتیم، یک مقدار دیگر مانده که آن هم انجام شود، کامل به بنیاد شهید منتقل می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که انتقال کامل مالکیت کوهستان پارک شادی به بنیاد شهید چه زمانی صورت می گیرد، بیان می‌کند: برآورد زمانی نداریم چون بنیاد شهید باید زمین هایی را به ما معرفی کند تا ارزیابی کنیم و متعاقب همان، آن املاک را برداریم، اما طی چند ماه آتی انجام میشود. به احتمال زیاد در شش ماه ابتدایی امسال جابه جایی به طور کامل صورت می‌گیرد. این منبع آگاه درباره بحث موقوفه بودن این ملک که از سوی شهرداری مشهد مطرح است، می گوید: اگر موقوفه باشد هیچ وقت سند مالکیت برای کسی نمی‌زنند. وقتی ما داریم آن را منتقل می‌کنیم و کارشناسان رسمی این ملک را قیمت گذاری کردند یعنی سند مالکیت دارد. وی در پاسخ به این سوال که این ملک از سوی کارشناسان رسمی دادگستری چقدر قیمت گذاری شده است؟ بیان می‌کند: فکر می‌کنم قیمت آن ۳۸۰۰ میلیارد تومان است.
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *