٢١٠٠ میلیارد اوراق برای اتوبوس ومترو؛ شورای شهر

  • ۵ سال قبل
  • 0

با انتشار اوراق مالی برای خرید اتوبوس و تکمیل خط ٢ و ٣ قطارشهری موافقت کرد

پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای شهر مشهد مصادف شده بود با روز ملی شوراها. رئیس شورای شهر نیز در این جلسه با اشاره به روز ملی شوراها گفت: با وجود گذشت ٢٠ سال از فعالیت شوراهای اسلامی در کشور نه‌تنها اختیارات نظام شورایی متناسب با نیازها افزایش نیافته بلکه با محدودیت‌هایی نیز همراه شده است.

محمدرضا حیدری با بیان اینکه نظام شورایی در دولت اصلاحات وارد مرحله عملیاتی شد و بر این اساس مدیریت متمرکز از مرکز به تمام نقاط کشور تسری یافت اظهار کرد: شوراهای اسلامی شورای شهر هستند و نه شورای شهرداری. برای تحقق این موضوع مدیریت هماهنگ شهری و قانون مدیریت یکپارچه شهری می‌تواند کارساز باشد تا مشکلات زیادی را در حوزه کلان‌شهرها رفع کند. وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت پنجمین دوره شورای شهر بر مدیریت هماهنگ و یکپارچه شهری تأکید داشته‌ایم زیرا توسعه شهرها در گرو مدیریت یکپارچه و مدیریت هماهنگ شهری بوده که در مشهد بخش زیادی از این طریق محقق شده است.

حیدری با بیان اینکه نظام شورایی صرفا تفویض اختیار اداره شهر به تعداد خاصی نیست بلکه نظامی اجتماعی است‌ افزود: موفقیت در مسیر اداره و توسعه شهر حاصل نمی‌شود مگر اینکه مشارکت مردم در همه فرایندهای مدیریت شهری وجود داشته باشد. از همین رو، به رویکردهای خود در قالب فهرست امید که مردم به آن رأی دادند پایبند هستیم.

او همچنین به فرارسیدن روز ملی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: تمامیت ارضی همواره خط قرمز ایرانیان بوده و هست. برخی دولت‌ها نام‌هایی جعلی برای خلیج فارس مطرح کرده‌اند ولی این خلیج همواره خلیج فارس است.

حیدری همچنین با گرامیداشت روز معلم ادامه داد: نوع نگاه شهید مطهری در مواجهه با مسائل دینی و جامعه بر مبنای نظام آزاداندیشی است. اندیشه شهید مطهری اندیشه پویایی است. رسیدن به توسعه و پیشرفت در نظام جمهوری اسلامی در گرو پیشرفت آموزش و پرورش و سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش دارای ارزش افزوده است.

شورای منحصر به فرد

محمدرضا کلائی هم که در جلسه علنی روز گذشته حضور یافته بود، ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر مشهد، افزود: یکی از ویژگی های شورای شهر مشهد، منحصربه‌فردیِ این شوراست که ضمن حفظ وظایف نظارتی خود، توجه ویژه‌ای به مدیریت شهری و مردم داشته است. وی ادامه داد: این نگاه و رویکرد شورای شهر شایان تقدیر است و جای تشکر دارد.

شرایط شکننده شوراهای شهر و روستا

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در صحن علنی شورا بیان کرد: شوراهای اسلامی شهر و روستا با توجه به افزایش بحق توقعات عمومی و کاهش منابع ریالی به واسطه شرایط اقتصادی کشور در شرایط شکننده‌ای قرار دارند.

وحید قربانی با بیان اینکه مشکلات و گرفتاری‌های اقتصادی، در بخش‌های مختلف کشور رکود ایجاد کرده است، افزود: در استانداری آمادگی داریم شرایطی فراهم کنیم تا آنچه در حدود اختیارات استانداری و نهادهای اداری استان است، در تصمیم‌سازی مشترک با شوراها به کار ببریم.

ارسال ٢٨ مصوبه به شورای حل اختلاف

«اگر به دنبال افزایش مشارکت مردم هستیم، باید اختیارات شوراها را افزایش دهیم.» این را هم سرپرست فرمانداری مشهد در این جلسه بیان کرد و ادامه داد: البته ممکن است بخشی از مسئولان درباره این روند ذهنیت مثبتی نداشته باشند اما این موضوع در درازمدت به نفع حاکمیت است. حیدر خوش‌نیت اضافه کرد: تاکنون ۴۴٠ مصوبه از مصوبات شورای شهر مشهد در هیئت تطبیق با قوانین بررسی شده است و فقط در ٢٨ مصوبه با شورا اختلاف نظر وجود داشت که به هیئت حل اختلاف ارسال شد. او با بیان اینکه شورای پنجم شهر مشهد در تنظیم مصوبات دقت شایسته‌ای دارد، اقدامات انجام‌شده درباره موضوع شفایت را مثبت ارزیابی کرد اما اعتقاد داشت در شهرداری لایه‌های پنهانی زیادی وجود دارد که باید با جدیت شفاف شود. قاسمعلی خدابنده، مدیرکل آموزش و پرورش استان، نیز در این جلسه با قدردانی از مصوبه شورای شهر مبنی بر تخصیص ٣ درصد از درآمدهای عوارض پروانه‌های ساختمانی‌‌ گفت: این مصوبه کمک بزرگی به توسعه عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار شهر مشهد خواهد کرد. همچنین درباره آیین‌نامه اجرایی بند «و» تبصره ۵ نیز در موضوع تهاتر مطالبات شهرداری با بانک مرکزی، سال٩٨ جبران خواهیم کرد.

اوراق میلیاردی برای اتوبوس و مترو

اعضای شورای شهر در این جلسه ٣ مصوبه برای توسعه حمل و نقل عمومی در مشهد هم داشتند که بر اساس آن شهرداری اجازه دارد ٢١٠٠ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی برای خرید اتوبوس و تکمیل خط ٢ و٣ قطارشهری منتشر کند. به گزارش ایسنا، معاون مالی و پشتیبانی شهردار در دفاع از این لوایح دوفوریتی گفت: در قانون بودجه ۹۸ برای شهرداری‌ها در مجموع ۸۰۰۰ میلیارد تومان اوراق در نظر گرفته شده است که سال گذشته به این رقم ۳۰۰۰ میلیارد تومان افزوده، ‌و بحث بافت فرسوده هم پنجاه‌درصدی شد.

رضا خواجه‌نائینی ادامه داد: با توجه به بخشنامه ابلاغیِ وزارت کشور، برای انتشار اوراق مشارکت و مالی اسلامی باید تا قبل از اتمام اردیبهشت‌ماه، مجوز آن را از شورای شهر مشهد دریافت کنیم. لذا لوایح دوفوریتی تقدیم شورا شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۳۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر خواهیم کرد افزود: از این رقم، ۱۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به بافت فرسوده منطقه ثامن است که سال گذشته شورای شهر مجوز آن را صادر کرد. خواجه‌نائینی تصریح کرد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان از مجموع اوراق مشارکت مربوط به خط ٣ قطارشهری، ۳۰۰ میلیارد تومان برای خط٢ قطار شهری و ۸۰۰ میلیارد تومان هم برای خرید اتوبوس است. در نهایت به شهرداری مشهد اجازه داده شد به استناد بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی (خرید اتوبوس)، به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی به مبلغ ٨٠٠٠ میلیارد ریال، اقدام کند. شهرداری پرداخت ۵۰ درصد سود را در دوره‌های سه‌ماهه و ۵۰ درصد اصل مبلغ را در پایان دوره مشارکت (۴ سال) تعهد می‌کند. تضمین ۵۰ درصد اصل و سود اوراق هم بر عهده دولت (سازمان برنامه و بودجه کشور) است. شورای شهر همچنین در مصوبه‌ای دیگر، به شهرداری اجازه داد که به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای تکمیل پروژه خط ۲ قطار شهری، به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مبلغ ٣٠٠٠ میلیارد ریال، اقدام کند. شهرداری مشهد پرداخت ۵۰ درصد سود را در دوره‌های سه‌ماهه و ۵۰ درصد اصل مبلغ را در پایان دوره مشارکت (۴ سال) تعهد می‌کند و تضمین ۵۰ درصد اصل و سود اوراق هم بر عهده دولت خواهد بود. با تصویب سومین لایحه، به شهرداری اجازه داده شد به استناد بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور و به منظور تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای فاز چهارم پروژه خط ۳ قطارشهری، به انتشار اوراق مالی اسلامی با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی به مبلغ ١٠ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

شفاف‌سازی مأموریت‌های خارج از کشور

شورای شهر در یکی دیگر از مصوبات خود، شهرداری را مکلف کرد در راستای ایجاد شفافیت مالی و عملکردی مأموریت‌های کاری خارج از کشور مدیران و کارکنان شهرداری، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های وابسته، از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، به اطلاع‌رسانی عمومی تمام مأموریت‌های خارج از کشور از طریق سامانه «فاش» اقدام کند. همچنین محاسبات ماده ۲۴ دفترچه ضوابط محاسبات درآمدی، براساس ضرایبی از ارزش معاملاتی املاک (P) زمان پرداخت تعیین و به شرح جدول مصوب و تبصره اصلاحی، برای اجرا از ابتدای مهر امسال، بازنگری شد. بر اساس مصوبه دیگر شورا، شهرداری باید از زمان ابلاغ قانونی این مصوبه، از مالکان املاکی که بر اثر اجرای طرح‌های احداث، اصلاح، توسعه و تعریض معبر یا میدان در حاشیه معبر اصلاحی قرار می‌گیرد، عوارض بر حق مشرفیت را برابر فرمول مشخص‌شده دریافت کند

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه