تصمیم به ادامه بی. آر. تی پرحاشیه

  • ۵ سال قبل
  • 0

آبان ماه ۹۶ بود که مدیریت شهری مشهد، طرح بی آر تی ۳ را، حدفاصل میدان شهدا تا میدان توحید با وجود مخالفت های شدید مردم و کسبه آن منطقه اجرا کرد؛ طرحی پر ماجرا و پر حاشیه که بعد از زمان کوتاهی از اجرایی شدن آن، پلیس راهور مشهد نرده های خط ۳ بی آر تی مشهد در مسیر میدان توحید تا چهارراه میدان بار را که نصب شده بود، کند.ماجرا به همین جا ختم نمی شد، اعتراضات مردمی در این طرح به اندازه ای زیاد بود که برخی اهالی و کسبه خیابان توحید در همان روزها، تجمع کردند و مخالفت شدید خود را نشان دادند. شهرداری هم دلایل خود را برای این طرح داشت و تاکید می کرد برای اجرای این طرح مصوبه شورای عالی ترافیک را دریافت کرده است. همان زمان، «علی اصغر نیشابوری» مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد به خبرنگار ما گفته بود: مجوز اجرای خط بی آر تی ۳ حدفاصل حرم مطهر تا میدان توحید در آبان ماه امسال به تصویب شورای ترافیک شهرستان مشهد رسیده و پس از آن مجوز اجرای این طرح در حدفاصل میدان توحید تا میدان استقلال نیز اخذ شده است.
حدود دو سال از اجرایی شدن این طرح می گذرد و حالا خلیل ا… کاظمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد از ادامه اجرای خط بی آرتی حد فاصل چهارراه ابوطالب تا میدان استقلال مشهد در ماه جاری خبر می دهد و با اشاره به این که برای ادامه اجرای طرح در چهارراه ها، خط فرار قرار می دهیم، می گوید: در این مرحله هیچ گونه جداسازی با سرب انجام نمی شود و ادامه کار فقط با لحاظ خط کشی و نصب دوربین محقق می شود.
وی بر این باور است که ایجاد و نصب یک جسم سرب علاوه بر بد منظری توهین به شعور مردم تلقی می شود.
کاظمی البته بر این موضوع  تاکید می کند که شاید مجبور شویم به دلیل رفت و آمدهای عرضی یک فنس جداسازی را وسط آیلند قرار دهیم ولی بین اتوبوس و خودروهای شخصی هیچ گونه جداسازی انجام نخواهد شد.
بی آر تی و چند نکته حیاتی
اگر چه توسعه حمل و نقل عمومی بسیار لازم و ضروری است اما چندین نکته به ذهن می رسد، اول این که آیا به لحاظ کارشناسی عرض خیابان های این محدوده جوابگوی ادامه طرح است و از اهالی و کسبه، نظر سنجی شده است یا دوباره با مخالفت شدید و انتقاد مردم روبه رو خواهد شد؟
مسئله دیگر فضای سبز موجود در آیلند میانی این خیابان است. آیا مدیریت شهری قصد دارد این فضای سبز را از بین ببرد؟ موضوع دیگر پیچ و مهره های کاشته  شده بر آسفالت خیابان قرنی بود، ورقه هایی فلزی که برای نصب نرده های بی آرتی در کف خیابان جاسازی شده بود. با وجود نارضایتی شدید رانندگان، شهرداری به دلیل هزینه بالای این ورق ها حاضر به جمع آوری و نصب مجدد در صورت نیاز نمی شد، اما حالا قرار است ظاهرا این ورق ها جمع آوری و به صورت خط کشی، مسیر بی آرتی مشخص شود. هزینه این دوباره کاری از جیب مردم را چه کسی خواهد داد؟
آیلندها حفظ می شود
مجتبی بهاروند رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر مشهد در پاسخ به این که برای ادامه اجرای این طرح، نظرات کارشناسانه در خصوص عرض خیابان های این محدوده گرفته شده است یا خیر، به «خراسان رضوی» می گوید: صد در صد عرض خیابان های این محدوده جوابگوی این طرح است و باید فضای شهر را برای حمل و نقل عمومی تسهیل کنیم.
وی با اشاره به رضایت اهالی و کسبه محدوده طرح اظهار می کند: ممکن است در اجرای طرحی برای مثال پنج هزار نفر ناراضی باشند اما از طرف دیگر ۵۰ هزار نفر اعلام رضایت می کنند و این موضوع در هر طرح شهری نمایان است. عمده ترین مسئله در بحث بی آر تی، رضایت کسبه آن منطقه بود و مشکلاتی که در روزهای اول این طرح بیان می شد، اکنون وجود ندارد. علاوه بر این تراکم مغازه ها و کسبه تا چهارراه ابوطالب است؛ از چهارراه به آن طرف هم خیابان عریض می شود و هم کسبه ای مانند خیابان توحید در این محدوده نداریم.
از بهاروند درباره وضعیت آیلندها و فضای سبز چهارراه ابوطالب تا چهارراه فرامرز می پرسیم که پاسخ می دهد: طرح کنونی مشکلی را برای آیلندها ایجاد نمی کند این طرح در دو طرف آیلندها ایجاد می شود و فضای سبز آن منطقه باقی می ماند.
وی درپاسخ به این سوال که تکلیف میخ  هایی که روی سطح آسفالت خیابان ها نصب شده است چه می شود، گفت: برای جلوگیری از ایجادمزاحمت این  میخ ها برداشته می شود.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *