برق مشهد همچنان در وضعیت قرمز

  • ۵ سال قبل
  • 0

هفته گذشته، در شماره هجــدهم گزارش «سرزده» به‌واسطه از راه رسیدنِ روزهای اوج گرما و ضرورت صرفه‌جویی در مصرف برق و همچنین به بهانه متوقف شدنِ طــرح تغییر ساعت کاری ادارات در تابستان، سری زدیـــم به دو اداره دولتی که براساس اطلاعاتی که شرکت‌توزیع برق در اختیارمان گذاشته بود، نه‌تنها در ۱۷ روز ابتدایی تیر که طرح تغییر ساعت کاری برقرار بود، مصرف برق‌شان در ساعاتِ پس از ساعت اداری، بیش از حـد مجاز بود بلکه این نوع مصرف، آن‌ها را در ردیف اماکن و ادارات پرمصرف قرار می‌داد و با وجود دریافت نامه از سمت استانداری مبنی بر اقدام به کاهش مصرف برق، این موضوع تحقق نیافت و تغییری در نمودار مصرف برق مراکز یاد شده، به چشم نمی خورد. به‌واسطه تعداد بسیار زیادی پیامک مردمی که از اسراف و مصرف برق بالای ادارات و بانک‌های سطح شهر گلایــه داشتند، در ادامه گزارش قبل، امروز هم نگاهی داریـــم به نمودار مصرف برق یک بانک و دو اداره مشهد که از جمله اماکن پرمصرفِ برق در شهر به‌حساب می‌آیند.

جمعه ۲۱تیر۹۸: مشهد، تنها شهر پرمصرف برق در کشور
در روزهای اخیـــر، در خبرها از «مشهد» به عنوان شهری که در وضعیت قرمز مصرف برق قرار گرفته، نام برده می‌شود اما وضعیت قرمز مصرف برق چیست و چه زمانی اتفاق می افتد؟ معمولا شرکت توانیر براساس مکان، مساحت، تعداد مشترکان، تعداد جمعیت ثابت و متغیر و دمای هوای هر شهر، میزان برق استاندارد مصرفی آن شهر را تعیین می کند و زمانی که میزان مصرف از سقف تعیین شده تجاوز کند، به این شرایط، «وضعیت قرمز مصرف برق» گفته می‌شود. جمعه   گذشته بود که شهر مشهد به واسطه مصرف بالای برق، به عنوان تنها شهر پرمصرف در سطح کشور معرفی شد. اگر چه برخی کارشناسان ورود تعداد زیاد مسافر در دهه کرامت به مشهد و فعالیت بالای مراکز اقامتی را دلیل اصلی قرار گرفتن مشهد در وضعیت قرمز در روزهای اخیـــر اعلام می کنند اما بی شک ادارات پرمصرفی که روزنامه خراسان رضوی و آیتم سرزده، به دنبال رسانه‌ای کردن نام آن هاست هم، در این میان بی تاثیر نیستند.
مشهد، در پنجمین روز متوالیِ وضعیت قرمز مصرف برق
مشهد در روزهای اخیر، درجه بالایی از گرما را تجربه کرد، به طوری‌که روز گذشته دمای هوا به ۴۰ درجه سانتی گراد رسید و طبق اعلام مسئولان شرکت توزیع برق مشهد، این شهر برای پنجمین روز متوالی در وضعیت قرمز مصرف قرار گرفت. مشهد حدود یک میلیون و ۵۵۰ هزار مشترک برق دارد و همه ساله با شروع فصل تابستان، حجم زیادی از زائران و گردشگران برای سفر و زیارت به این شهر می آیند و همین موضوع باعث افزایش چشمگیر تعداد مصرف کنندگان و در نتیجه حجم زیاد برق مصرفی در مشهد می شود. در مردادماه سال گذشته و در اوج گرما، بنا به آمار اعلامی شرکت توزیع برق مشهد، مصرف برق در مشهد به ۱۵۳۸ مگاوات رسید؛ منتها این عدد در روز شنبه هفته گذشته و با این که هنوز به مرداد و نیمه تابستان نرسیده‌ایم و موج گرمای شدید مشهد از راه نرسیده است، به ۱۵۵۰مگاوات رسید.
کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق مشهد، الزامی است
مصرف بهینه برق کشور، یک شنبه ۲۳ تیر نیز تداوم یافت و مطابق نقشه پهنه بندی روزانه، همچنان تمامی استان‌های کشور در محدوده مجاز مصرف قرار دارند، به‌جز استان خراسان رضوی و کلان شهر مشهد. به گزارش برق نیوز، درنقشه پهنه بندی امروز (دیروز) مصرف برق کشور، مشهد همچنان در محدوده قرمز مصرف قراردارد و کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق در این کلان شهر برای حفظ پایداری شبکه، الزامی است. هم اکنون پیک روزانه شبکه برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ اعلام شده و مشترکان می‌توانند با انتقال مصارف به ساعات پایانی شب یا اوایل صبح، نقش به سزایی در کاهش مصرف و پایداری شبکه ایفا کنند. استفاده از نورطبیعی روز در ساختمان‌ها، استفاده از دورکُند کولر‌های آبی، تنظیم کولر‌های گازی روی ۲۴ درجه و استفاده نکردن همزمان وسایل برقی و انتقال مصارف لوازم برقی پرمصرف همچون ماشین ظرف شویی، جاروبرقی، اتو و لباس شویی به ساعات غیرپیک، ازجمله راهکار‌های ساده کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق خانوار‌های مشهدی در ساعات اوج بار شبکه اعلام شده است.
ضرورت صرفه‌جویی ۱۰درصدی برق توسط مشهدی‌ها
سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد در گفت‌وگو با خراسان‌رضوی توضیح می‌دهد: «روز شنبه در حالی اوج مصرف را تجربه کردیم و به پنجمین روز متوالی وضعیت قرمز برق رسیدیم که دمای هوا تا اواسط هفته آینده، به اوج خود می‌رسد و اگر میزان مصرف مشترکان، به همین صورت ادامه یابد، گریزی از تعیین جدول زمان بندی تامین برق اضطراری وجود ندارد و همراهی تمامی مشترکان برای جلوگیری از این اتفاق، ضروری است. این شرکت هم اکنون برنامه‌ای برای تعیین جدول زمان بندی تأمین برق در شرایط اضطراری ندارد و اگر شهروندان فقط ۱۰ درصد در مصرف برق روزانه‌شان صرفه جویی کنند، در تأمین برق امسال مردم، مشکلی به وجود نمی‌آید.»
 

افشای ۳ اداره پرمصرف برقــی دیگر

 

نمایشگاه بین‌المللی مشهد
نمایشگاه بین المللی مشهد فضایی حدود ۵۵۰ هزار متر مربع را در بر می گیرد که در طول سال، میزبان چندین نمایشگاه شامل نمایشگاه های ملی و بین‌المللی است. این نمایشگاه، طبق اطلاعات به دست آمده، در روزهای اخیر، به حدی مصرف بالای برق داشته که در فهرست مراکز پرمصرف برق مشهد قرار گرفته است.

 بانک سامان، شعبه سجاد
این بانک یکی از شعب پرمصرف بانک سامان در مشهد به شمار می آید که بنا به اعلام شرکت توزیع برق با وجود هشدارهای فراوان و مکرر درخصوص اصلاح مصرف برق خود، هیچ اقدامی انجام نداده است و در گزارش سال قبل روزنامه خراسان‌رضوی نیز در فهرست اماکن پرمصرف برق قرار داشت.

 شرکت جهـاد تعاون خراسان‌رضوی
این شرکت طبق اسـاسنامه خود برای سرمایه گذاری در فعالیت‌های صنعتـی، معدنـی، تولیدی، خدماتی و… مجوز گرفته و بنا به اسناد اعلامی شرکت برق، جزو اماکن پرمصرف برق مشهد است.
برخورد با ادارات پرمصرف، نیازمند اقدام جدی شرکت توزیع برق مشهد
هفته گذشته بود که وزیر کشور با توجه به استقرار هوای گرم در سراسر کشور، بر ضرورت کنترل مصرف برق، کنترل جدی مصرف در دستگاه ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی و ادارات مختلف تاکید کرد و برای پیشگیری از قطع برق و در راستای هماهنگی های به عمل آمده با وزارت نیرو دستور داده شد، برق دستگاه هایی که دمای ۲۵ درجه سانتی گراد را روی سامانه های سرمایشی خود تنظیم نکنند، از ساعت۱۳ قطع شود. از طرفی روز گذشته، خبرهایی مبنی بر مهلت یک هفته‌ای شرکت توزیع برق تهران به هزار اداره پرمصرف این شهر خبرساز شد و مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد، در صورتی که این ادارات و شرکت‌ها برای اصلاح وضعیت مصرف خود اقدام نکنند، برق‌شان قطع خواهد شد. موضوعی که به نظر می رسد اجرایش در شهر مشهد هم ضروری است و اگر با حمایت قاطع نهادهای متولی از جمله استانداری خراسان رضوی از شرکت توزیع برق مشهد همراه شود، گام خوبی برای بیرون آمدن مشهد از وضعیت قرمز مصرف برق خواهد بود.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *