اضافه شدن واگن به خط یک قطارشهری مشهد؛ شاید ۲ سال دیگر

  • ۹ ماه قبل
  • 0

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد درخصوص خرید واگن برای خط یک قطارشهری گفت: بعد از انعقاد قرارداد که احتمالا تا پایان امسال  طول می‌کشد، ۱۸ ماه بعد اولین بخش واگن‌های جدید به شبکه ریلی ما اضافه می‌شود که این زمان در دوره بعدی مدیریت شهری است.

ایمان فرهمندی در گفت‌وگو با ایسنا و با حضور در محل این خبرگزاری به مناسبت روز خبرنگار اظهار کرد: رویکرد ما در شورا شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی است. ما مردم را محرم خود می‌دانیم، مردم باید بدانند ما به عنوان مدیران شهری چه کاری انجام می‌دهیم.

وی بیان کرد: در این دوره اتفاقات مهمی در تکمیل اتفاقات دوره گذشته در توس رخ داده و این بار با رویکرد فرهنگی و ارتقای کیفیت زیست شهری اتفاقات بسیار خوبی رقم خورده است. ما تمام کوچه‌های خاکی توس را آسفالت کردیم.

فرهمندی با بیان اینکه در خصوص مسائل حوزه حمل‌ونقل و ترافیک ما با رویکرد کلی حمل‌ونقل کرامت‌محور ورود پیدا کردیم، عنوان کرد: در این زمینه در هر تصمیم باید به نحوی عمل کنیم که کرامت مردم تقویت شود. با همین رویکرد تلاش کردیم مشکلات مردم را در این حوزه شناسایی و برطرف کنیم. یکی از این موارد میدان بیت‌المقدس و تشرف به حرم رضوی است. حرم نقطه کانونی و هویت شهر مشهد است. زمانی شهر در حوزه حمل‌ونقل کارآمد خواهد بود که زیارت را به راحتی برای مردم فراهم کند اما در حوزه‌های دیگر نیز باید اینگونه باشد.

کاهش ۳۰ درصدی پارک حاشیه‌ای

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: ما در سایر بخش‌های شهر نیز برای تقویت حمل‌ونقل همگانی و محدود کردن خودروهای شهری با افزایش قیمت پارک حاشیه‌ای تلاش کرده‌ایم. با این طرح ۳۰ درصد پارک حاشیه‌ای کاهش و ۲۰ درصد مراجعه به پارکینگ‌های غیر حاشیه‌ای افزایش یافته است. این کار در کوتاه‌مدت نتیجه خوبی دارد و در میان‌‎مدت نیز خودرومحوری را کاهش می‌دهد.

وی اضافه کرد: این کارها در جهت بهبود کیفیت زندگی مردم است. یک‌سوم آلودگی هوای شهر از خودروهای شخصی مردم و ۷۰ درصد در حوزه حمل‌ونقل است. هرچه از مدهای حمل‌ونقلی با آلودگی پایین‌تری استفاده کنیم برای امروز و آینده شهر فرصت‌های زیست بهتری فراهم کردیم؛ تلاش ما این است که به این سمت حرکت کنیم.

اختصاص ۱۱۰۰ میلیارد تومان برای خرید واگن در خط یک قطارشهری

فرهمندی گفت: ما در زمینه اتوبوسرانی و قطار شهری مشکل داریم. دو خط یک و دو قطار شهری ما فعال هستند و خط سه سال آینده فعال می‌شود. ما در خط دو و سه مشکل ناوگان نداریم اما در خط یک قطار شهری با کمبود ناوگان مواجه هستیم. در خط یک برای ۱۲۰ دستگاه ناوگان طراحی شده بود اما به دلیل کم بودن تقاضا، ۶۰ دستگاه خریداری شد و ۶۰ دستگاه دیگر باقی مانده است. از سال گذشته که ضرورت تامین ناوگان مطرح شد در تلاش هستیم و برای خرید ناوگان ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتیم.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حال حاضر فراخوان مناقصه خرید ناوگان منتشر شده و به زودی مرحله دوم فراخوان انجام می‌شود. چند شرکت در کشور می‌‎توانند ناوگان ریلی تامین کنند که منتظر هستیم پروپوزال خود را ارسال کنند و ما بررسی فنی انجام دهیم. مرحله نهایی انتخاب پیمانکار در بهمن یا اسفند ماه امسال انجام و قرارداد بسته خواهد شد. بعد از انعقاد قرارداد ۱۸ ماه بعد اولین بخش واگن‌های جدید به شبکه ریلی ما اضافه می‌شود که این زمان در دوره بعدی مدیریت شهری است. ما هفته به هفته پیگیر این موضوع هستیم.

 

طول عمر واگن‌های خط یک بیش از ۵۰ سال است

وی در پاسخ به سوالی درمورد فرسودگی ناوگان خط یک قطارشهری ادامه داد: ناوگان قطار شهری ما مانند هر ناوگان دیگری دوره تعمیرات و اورهال دارد که اورهال آن دوره‌های ۵ و ۱۰ ساله دارد. هرچه سن ناوگان افزایش پیدا کند باید تعمیرات، بازرسی‌ها و اصلاحات بیشتری انجام شود. ضعفی که اکنون به دلیل اورهال در خدمات رسانی اتفاق افتاده و سرفاصله قطارها افزایش یافته ظرف یکی، دو ماه آینده برطرف می‌شود. طول عمر قطارشهری ما در خط یک بیش از ۵۰ سال است و این ناوگان حداقل تا ۲۰ سال دیگر نیاز به جایگزینی ندارد. اگر ۶۰ دستگاه دیگر اضافه شود نیز تا ۲۰ سال دیگر نیاز به تعمیر ناوگان جدید نداریم.

فرهمندی خاطرنشان کرد: در زمینه اتوبوسرانی نیز پیگیر هستیم و برای خرید اتوبوس ۱۱۰۰ میلیارد تومان اختصاص دادیم. دولت به خوبی پای کار آمده و یارانه خوبی تخصیص داده، اگر ناوگان را هم تامین کند وضعیت ما بهتر می شود اما با توجه به افزایش قیمت‌ها به شدت وابسته به حمایت دولت هستیم. آخرین باری که اتوبوس خریداری کردیم هر اتوبوس ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون بود و ۳ میلیارد هزینه کردیم اما اکنون بیش از ۸ میلیارد تومان نیاز داریم، بنابراین خرید اتوبوس در توان شهر نیست.

بیش از ۱۰۰۰ موتور برقی واگذار شده است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد اضافه کرد: موضوع موتورهای برقی را نیز به جد پیگیری می‌کنیم. تاکنون بیش از ۱۰۰۰ دستگاه موتور برقی به مردم واگذار کردیم. قرار است دوچرخه عادی و برقی نیز به مردم واگذار کنیم. ما در حال تقویت مدهای کم‌آلاینده هستیم. تلاش ما این است که در افق زمانی دو تا سه سال زیرساخت‌ها را به نحوی فراهم کنیم که مردم به راحتی بتوانند از حمل‌ونقل همگانی استفاده کرده و از خودروهای شخصی و موتورسیکلت کمتر استفاده کنند.

با چنگ و دندان شبکه اتوبوسرانی را حفظ کردیم

وی با بیان اینکه وضعیت ما در زمینه حمل‌ونقل عمومی از سایر کلان‌شهرها بسیار بهتر است، عنوان کرد: ما در تلاش هستیم تا سیستم حمل‌ونقلی را ارتقا دهیم. از سال ۹۶ به بعد بسیاری از شهرها بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد شبکه اتوبوسرانی خود را از دست دادند، زیرا دولت گذشته در حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل شهری کوتاهی کرد. ما نیز از ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوسی که داشتیم اکنون با ۱۷۰۰ دستگاه کار می‌کنیم، بنابراین ۱۵ درصد شبکه ما کاهش پیدا کرده است. ما با چنگ و دندان شبکه اتوبوسرانی خود را حفظ کردیم.

فرهمندی در خصوص آخرین وضعیت رایگان شدن بهای اتوبوس گفت: فرمانداری ابهاماتی به مصوبه داشت که ما پاسخ دادیم. اکنون فرمانداری باید دوباره اظهار نظر کند و اگر نظر ما را بپذیرند، مصوبه ابلاغ و اجرایی می‌شود. به زودی این مصوبه تعیین تکلیف می‌شود.

منبع:ایسنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *