تعریف ۲۳۵ پروژه عمرانی در بزرگ ترین منطقه شهر

  • ۱۱ ماه قبل
  • 0


امسال با رشد درخورتوجه بودجه منطقه۲، ۴۹۸ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه عمرانی یک منطقه در نظر گرفته شده است

محمد کاملان – آمار و ارقام‌ها می‌گوید که حدود ۱۰درصد از مساحت شهر مشهد و ۱۸درصد از جمعیت شهر مشهد را منطقه۲ شهرداری به خود اختصاص داده است و برای همین هم این منطقه ۳۵۲۳ هکتاری با ۶۵۰ هزار نفر جمعیتش که از برخی استان‌های کشور بیشتر است، لقب بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین منطقه شهری مشهد را یدک می‌کشد. وجود سه‌بافت متفاوت شهری برخوردار، مرکزی و حاشیه ای انواع و اقسام فعالیت‌های عمرانی و خدمات شهری و… را در آن خاص و ویژه کرده است. هرچند که بیشتر کارهای عمرانی و اجرایی در منطقه۲ معطوف به حاشیه شهر و جبران کمبودها و نواقص در این مناطق است.
سیدعلی حسین‌پور، شهردار منطقه۲، در بیست‌ویکمین نشست خبری روایت شهر، جزئیات زیادی از اقداماتی را شرح داد که در یک سال گذشته در این منطقه وسیع شهری انجام شده است؛ از سروسامان دادن اوضاع کال اسماعیل‌آباد و برخورد جدی با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و رعایت عدالت در اجرای پروژه‌های میان نواحی و محله‌های مختلف گرفته تا تصویب بودجه ۵۰۰‌میلیاردی عمرانی برای منطقه۲ و افزایش ۴۵درصدی بودجه عمرانی و تعریف ۲۳۵پروژه در سال۱۴۰۲٫

دریافت ۳۲هزار پیام و درخواست مردمی 
شهردار منطقه۲ شهرداری مشهد با بیان اینکه پروژه‌های اجرا شده در این منطقه براساس نظر و نیاز مردم تعریف شده است گفت: سال ۱۴۰۱ چیزی نزدیک به ۳۲هزار پیام در مرکز ارتباطات مردمی شهرداری برای منطقه۲ ثبت شده بود که براساس این پیام‌ها، دغدغه‌های اصلی مردم شناسایی شد و برنامه‌ریزی تعریف و اجرای پروژه طبق این دغدغه‌ها و جلساتی که با شورای اجتماعی محله برای دریافت نیازهای محلات داشتیم شروع شد.

پروژه‌های مردمی
حسین‌پور با بیان اینکه پس از جلسه با ۲۵ شورای اجتماعی محله، سه‌ردیف پروژه کوتاه، میان و بلندمدت برای هر محله تعریف شد، افزود:‌ پروژه‌هایی که مبنای آن‌ها تقاضا و نیاز مردمی است. کوتاه‌مدت‌ها درخواست‌های روتین مردم است و به سرعت رفع می‌شود، میان‌مدت‌ها نیاز به بودجه و زمان بیشتری دارد و بلندمدت‌ها هم پروژه‌هایی است که مدت‌هاست دغدغه مردم بوده است. همه ردیف‌های بودجه‌ای ما بر مبنای همین سه مدل پروژه جلو می‌رود.

افزایش محسوس بودجه‌ در همه بخش‌ها
وی با اشاره به جزئیات و افزایش محسوس بودجه‌های شهرداری منطقه۲ در حوزه‌های مختلف توضیح داد: بودجه شهرداری منطقه در همه حوزه‌ها رشد محسوسی داشته است. بودجه فرهنگی در مقایسه با دو سال گذشته ۶۰۰ درصد رشد داشته است. در خدمات شهری شاهد رشد ۳۰۰درصدی بودجه هستیم. این افزایش در خدمات شهری و فضای‌سبز به ترتیب ۴۵ و ۴۰درصد بوده است و در بخش ورزشی که مهم‌ترین نیاز منطقه۲ است، ۸۳۸ درصد افزایش داشتیم.

صدور ۹۶۰پروانه 
شهردار منطقه۲ بیان کرد: سال گذشته دومین منطقه از نظر حجم بودجه عمرانی بود و با ۹۶۰پروانه‌ای که صادر کردیم، در بین مناطق اول بودیم. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ طرح فتح‌آباد و خین‌عرب که بیش از دو دهه معطل مانده بود به نتیجه رسید و تصویب شد.

۴۹۸ میلیاردتومان بودجه عمرانی
حسین‌پور در ادامه از تعریف ۲۳۵ پروژه عمرانی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و در این‌باره گفت: اعتباری که برای این پروژه‌ها کنار گذاشتیم ۴۹۸‌میلیارد تومان است، درحالی‌که سال گذشته این عدد ۳۳۴ میلیاردتومان برای ۲۱۳پروژه بود. علاوه بر این‌ها سال گذشته ۲۸پروژه زودبازده اجرایی شد و امسال هم در فاز دوم این طرح بیش از ۵۰پروژه با ۱۴۳میلیاردتومان تعریف شده است که به زودی عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
وی با اشاره به مهم‌ترین پروژه‌های سال۱۴۰۲ این منطقه نیز بیان کرد: احداث مجموعه چند منظوره اسماعیل‌آباد، احداث پارک چهار هکتاری در توس ۸۱، احداث فاز۲ و ۳ پارک خطی اسماعیل‌آباد، احداث مجموعه ورزشی چند منظوره شفا، احداث هفت سوله جدید در مجموعه خانه‌سبز و… مهم‌ترین پروژه‌هایی است که امسال در سطح منطقه۲ وارد مرحله اجرا می‌شود.

عزم جدی برای برخورد با متخلف‌های ساخت‌وساز
ساخت‌وسازهای غیرمجاز و برخورد جدی با آن‌ها موضوع دیگری بود که حسین‌پور درباره آن صحبت کرد و با اعلام اینکه بیشترین آرای قلع بنا در منطقه۲ شهرداری مشهد اجرا شده است گفت: با توجه به وسعتی که منطقه۲ دارد، تخلف‌های مربوط به ساخت‌وساز در آن زیاد اتفاق می‌افتد و ما هم به صورت جدی با این تخلفات برخورد می‌کنیم، برای همین هم بیشترین اجرای حکم قلع در داخل محدوده و حریم متعلق به شهرداری منطقه۲ است. تا امروز ۱۳۰قلع در محدوده شهری و ۱۷۰قلع در حریم این منطقه اجرا شده است.
شهردار منطقه۲ ادامه داد: برخورد با این ساخت‌وسازهای غیرمجاز دغدغه همه مردم است و به همین دلیل هم بیشترین نیروی نظارت بر ساخت‌وساز را در منطقه۲ داریم. اما متأسفانه در برخی ضوابط دچار اشکال هستیم؛ برای مثال وقتی پروانه ساخت برای دو طبقه صادر شده است، چرا شرکت‌های آب و برق و گاز برای طبقات اضافی انشعاب می‌دهند. با این همه اما با ابلاغ طرح تفصیلی مسیر برای ساخت‌وساز مجاز هموار شده و خوشبختانه در این طرح همه چیز شفاف است.

اولویت آسفالت معابر خاکی است
وی با تأکید بر آسفالت بخش زیادی از معابر خاکی منطقه در سال گذشته و امسال تصریح کرد: ۲۲۰هزارمترمربع از معابر منطقه۲ خاکی است و سال گذشته با همه سختی‌ای که تأمین قیر داشت، حدود ۸۰هزار مترمربع از این معابر آسفالت شد، اما هنوز ۱۵۰هزارمترمربع خاکی است و اولویت امسال هم تعیین تکلیف همین معابر است، ولی اگر به لکه‌گیری در برخی معابر نیاز باشد، حتما انجام می‌شود.

منبع :شهرآرا

 

انتهای پیام ://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *