نقش کلیدی آستان قدس در بازآفرینی شهری

  • ۵ سال قبل
  • 0

اظهارات مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در باره حاشیه شهر مشهد

 

«بسیاری از ساکنان محلات هدف بازآفرینی فاقد مالکیت هستند و از دید موقوفه، این افراد متصرف محسوب می‌شوند. آستان قدس می‌تواند به کمک و مساعدت اقشار محروم این مناطق بیاید و حداکثر تسهیلات را برای آن‌ها منظور کند تا شاهد تسریع در نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد باشیم.» این‌ها بخشی از صحبت‌های مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه با اعضای شورای شهر بود. سید محمد پژمان که حالا سفرهای زیادی با محوریت موضوع بازآفرینی به مشهد دارد، در نشست مشترک با شهردار و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد، مدیرکل مسکن و شهرسازی خراسان رضوی و برخی دیگر از مسئولان شهری و استانی تأکید کرد که نقش آستان قدس در بازآفرینی شهری بسیار تعیین‌کننده است.

او نوسازی بافت‌های فرسوده را دارای پیچیدگی‌های بسیاری دانست و افزود: در بهسازی و نوسازی این بافت‌ها، مردم و توقعات اجتماعی، اقتصادی و مسائل حقوقی آن‌ها را باید پیوسته مدنظر داشته باشیم. پژمان ادامه داد: هیئت اجرایی نوسازی و بهسازی بافت‌های ناکارآمد و فرسوده برای مشهد و استان تعریف شده است که به این هیئت اختیار داده شد برای پیشبرد اهداف بازآفرینی با سرعت تلاش کند و محدوده و محله مشخصی را برای فعالیت خود مشخص کند. او با تأکید بر اینکه تمامی مناطق را ‌یک‌باره نمی‌توان در دستورکار قرار داد‌ افزود: گروه‌های تسهیلگری که می‌خواهند در تعامل با مردم باشند، باید در جهت اعتمادسازی گام بردارند و آن‌ها را از حیث فکری و ذهنی آماده کنیم تا در موضوع بازآفرینی همراه ما باشند. در گام بعد، باید تقاضا، تمایلات و خواسته‌ها و مطالبات آن‌ها استخراج شود. محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد، هم در این نشست بیان کرد: مطالعات و اقدامات زیربنایی خوبی در حوزه بازآفرینی شهر مشهد طی چند ماه گذشته انجام شده است ولی همچنان تا رسیدن به الگوی اجرایی برای عملیاتی کردن آن‌ها فاصله است. به گفته او در جلسه‌ای که برگزار شده‌ تأکید شده است تا سازمان بازآفرینی شهری شهرداری مشهد در سریع‌ترین زمان ممکن ‌به انجام مطالعات اجتماعی در محلات هدف و بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام کند و آن‌ها را در اولویت قرار دهد تا نیازها، مطالبات و خواست‌های مردمی اخذ شود. وی با قدردانی از رویکرد تعاملی آستان قدس رضوی و تولیت این آستان برای تعیین تکلیف مالکیت اراضی که در تصرف ساکنان مناطق کم‌برخوردار است اظهار کرد: علاوه بر این، مقرر شده است در فضای موجود با تأمین زمین، اراضی را به عنوان تنخواه در اختیار پروژه قرار دهند.

 

‌ساخت مسکن ارزان‌قیمت بازآفرینی نیست

«ساخت مسکن ارزان‌قیمت بازآفرینی نیست و طبق بررسی‌ها، عمده خریداران این واحدها را ساکنان غیربومی تشکیل می‌دهند. باید به دنبال روشی باشیم که سازمان بازآفرینی با رویکرد تسهیلگری قدم در این عرصه بگذارد و با تعامل و همکاری و همراهی با مردم و ساکنان کار خود را پیش ببرد.» این‌ها را هم رئیس کمیسیون اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های شورای شهر مشهد در این جلسه بیان کرد. احمد نوروزی ادامه داد: این تعاملات باید هماهنگ باشد و امیدواریم تا پایان سال ۶۶ گروه تسهیلگر در محلات هدف مستقر و با جلب نظرات مردمی پیشنهادهایی با قابلیت اجرایی شدن ارائه گردد.

 

تأمین زمین از جمله دغدغه‌ها‌ست

محمدرضا اخوان عبداللهیان، مدیرکل شهرسازی خراسان رضوی، هم در این نشست با اشاره به تعامل خوب میان این اداره کل و آستان قدس و شهرداری‌ گفت: تفاهمنامه‌های استانی و کشوریِ بازآفرینی سکونتگاه‌های غیررسمی به استان رسیده و در چند حوزه همچون اراضی شاملو، شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر، توس و … اقدامات آغاز شده است. او با بیان اینکه به غیر از ٢٠٠٠ واحد مسکونی شاملو، ساخت ٨٠٠٠ واحد دیگر نیز پیش‌بینی شده است افزود: برخی از پروژه‌ها نیازمند زمین است و امیدواریم مشکلات شهرک شهید باهنر از لحاظ زمین حل شود. اخوان عبداللهیان با اشاره به تصمیم شهرداری مبنی بر ایجاد ۶۶ دفتر تسهیلگری در محلات هدف‌ خاطرنشان کرد: اولویت کاری اداره کل راه و شهرسازی نقاط یاد‌‌شده یعنی اراضی شاملو، توس، شهرک‌های شهید رجایی و باهنر است.

منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *