صیانت از سرمایه‌های خدادادی، رویکرد مثبت دولت در حوزه محیط زیست

  • ۸ ماه قبل
  • 0

خراسان رضوی با دهها منطقه حفاظت شده، شکار ممنوع، پناهگاه حیات وحش و شمار انبوهی از گونه‌های جانوری و گیاهی از تنوع زیستی و ارزش ژنتیکی فراوانی برخوردار است و رویکرد مثبت دولت سیزدهم به صیانت از این سرمایه‌های خدادادی نشان از بلند نظری و آینده‌نگری دارد.

۲سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سیدابراهیم رییسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

خراسان سرزمینی مملو از زیبایی های طبیعی، پرندگان و گونه های زیبای جانوری و آبشارهای بلند و کوههای استوار و پابرجا و سرزمینی است که حضور در طبیعت آن فرحبخش و جانفزا است. مناطق حفاظت شده، پناهگاه حیات ‌وحش، پارک های طبیعی، ییلاق‌ها و نواحی کوهستانی، آبشارها، غارها، دریاچه‌ها، آبگیرها و چشمه‌های آب معدنی بخشی از این همه زیبایی این خطه از کشور است.

در این میان پارک ملی «تندوره» ، اثر ملی طبیعی دریاچه «بزنگان» و پناهگاه حیات وحش «شیراحمد» ، برجسته ترین مناطق به لحاظ تنوع زیستی و جذابیت گردشگری در خراسان رضوی هستند و مناطق حفاظت شده هزار مسجد، حیدریه، منطقه گردشگری سلامی در خواف، منطقه حفاظت شده «خواجه»، «ارس»، باغ کشمیر، منطقه «در بادام» و نیز منطقه حفاظت شده «قرچقه» از دیگر محدوده هایی هستند که از طبیعت بکر و دست نخورده ای برخوردارند. وجود گونه‌های جانوری مختلف و متنوع در این مناطق بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد.

از مجموع هشت هزار گونه گیاهی در ایران افزون بر ۲ هزار گونه آن در استان خراسان رضوی پراکنده‌اند. همچنین ۲۰۰ گونه گیاه دارویی و صنعتی در این استان وجود دارد و محصولات عمده آن «آنغوزه، باریجه، سریش، کتیرا، اشنیان، ترکه، ارغوان و آویشن» هستند.

مساحت جنگلها، بیشه زارها و درختچه زارها در خراسان رضوی بیش از ۸۲۶ هزار هکتار است. ۲۰ درصد گستره ۱۱۷ هزار و ۷۶۹ کیلومتر مربعی این استان زیر پوشش حراست اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است. مساحت زیستگاههای طبیعی و وحوش در خراسان رضوی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

خراسان رضوی دارای ۴۲ منطقه چهارگانه و شکار ممنوع شامل ۲۸ اثر ملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و ۱۴ منطقه شکارممنوع است.

حدود ۸۰ گونه پستاندار، ۲۸۵ گونه پرنده، ۲ گونه دوزیست، ۶۸ گونه خزنده و ۲۴ گونه ماهی در طبیعت خراسان رضوی زیست می‌کنند. گونه‌های شاخص حیات وحش این استان شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

به مناسبت هفته دولت، مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همراه با شماری از مدیران این نهاد در خبرگزاری جمهوری اسلامی استان حضور یافته و به تشریح وضعیت زیست محیطی و عملکرد این اداره در یکسال گذشته پرداخت

تحقق مطلوب مصوبات سفر ریاست جمهوری

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خوشبختانه در سفر سال گذشته رییس جمهور به استان مصوبات خوبی در حوزه محیط زیست داشتیم که روند تحقق و اجرای مصوبات تاکنون با مطلوبیت خوبی همراه بوده است.

مهدی اله‌پور بیان کرد: از جمله مصوبات اجرا شده این بود که مصوب شده بود تا در سال ۱۴۰۱ سه ایستگاه سنجش گرد و غبار برای سه شهرستان تامین شود که در این راستا خریداری دستگاه از محل منابع ملی سازمان و از تولیدات شرکت دانش بنیان داخلی برای سه شهرستان خواف، سرخس و نیشابور انجام و نصب و راه اندازی شد.

وی ادامه داد: در مرحله دوم مصوبات سه شهرستان دیگر در راستای همین مصوبات طی امسال باید دارای ایستگاه سنجش گرد و غبار شوند

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه مجموعه استانداری قول تامین اعتبار خوبی در این زمینه را داده است تا سرعت ایجاد ایستگاه‌ها را تسریع کنیم، افزود: وعده تخصیص ۵۰ میلیارد ریال داده شده است تا بتوانیم استقرار دستگاه در شهرهای شمال شرقی و شرق که از دو کانون خارجی قره قوم در ترکمنستان و هرات در افغانستان تحت تاثیر هستند، نصب کنیم.

وی از دیگر مصوبات سفر را تکمیل ساختمان‌های اداری پنج شهرستان اعلام کرد و افزود: تامین اعتبار در این زمینه انجام شده و تا پایان سال تمامی این ساختمانها به بهره برداری می رسد.

اله پور افزود: افتتاح ساختمان اداری شهرستان چناران با ۱۹ هزار میلیارد ریال اعتبار اتمام و در هفته دولت انجام شد.

وی با بیان اینکه وضعیت گرد و غبار در شهرستانهای خواف و سرخس در شرایط بحرانی قرار دارد، افزود: این دو حوزه امسال به عنوان دو کانون بحرانی در لیست ستاد ملی گرد و غبار کشور قرار داده شده است، تا از این طریق بتوان پیگیری مسائل آنها را در سطح ملی انجام داد.

این مسوول در ادامه گفت: تقویت یگان حفاظت محیط زیست استان با خریداری چهار دستگاه خودروی کمک دار از دیگر مصوبات سفر ریاست جمهوری است که محقق شده است

رتبه نخست مناطق تحت حفاظت کشور به نام خطه خورشید

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز با بیان اینکه از وسعت بیش از ۱۱ میلیون هکتاری این استان ۲.۵ میلیون هکتار معادل ۲۱ درصد مناطق تحت حفاظت این اداره کل هستند، ادامه داد: هم اکنون ۴۱ منطقه چهار گانه تحت مدیریت است.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه به دنبال این هستیم که مناطق شکار ممنوع «سید مرتضی» و منطقه «هلالی» در قالب اصلاحات جدید افزایش سطح داشته باشند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی سه بار مشاهده یوزپلنگ به عنوان گونه در معرض انقراض در این استان بعد از ۱۱ سال را نقطه امیدی دانست که نشان از مطلوبیت سرمایه های زیستی در این منطقه دارد.

عرفانی اظهار کرد: در جهت حفاظت از یوزپلنگ اقدامات خوبی در استان انجام شده است تا شاهد پایداری حضور این گونه ارزشمند باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه طرح حفاظت ویژه در این استان تهیه شده و به عنوان پایلوت ملی در استان اجرا کرده ایم.

جذب مشارکت خیرین در تامین علوفه وحوش

عرفانی با اشاره به کلنگ زنی نخستین پایگاه اطفای حریق در استان و آغاز عملیات اجرایی با ۱۲ میلیارد ریال اعتبار، گفت: این پایگاه در ارتفاعات منطقه حفاظت شده پارک ملی تندوره ایجاد شده تا از این طریق مدیریت و اطفای به موقع حریق های احتمالی با فوریت انجام شود.

وی بیان کرد: جذب کمک خیرین و نیز تخصیص اعتبارات برای نجات حیات وحش، تبعات ناشی از خشکسالی نیز امسال به خوبی انجام شده است.

معاون محیط زیست خراسان رضوی گفت: تاکنون از محل ظرفیت خیرین و منابع مالی ملی ۱۰ میلیارد ریال برای تامین آب و علوفه حیات وحش هزینه شده است و همچنان این روند ادامه دارد

آغاز عملیات ساخت ۱۲ پاسگاه محیط بانی

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ساخت ۱۲ پاسگاه محیط بانی استان در جهت پوشش حفاظتی در مناطق تحت پوشش در دستور کار است.

ابوالفضل شعبانی افزود: پاسگاه اندیشه در جنوب منطقه تحت حفاظت ارس سیستان با اعتباری معادل ۶ میلیارد ریال در سال آینده به بهره برداری می رسد و ۱۱ پایگاه دیگر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴۰ پاسگاه یگان حفاظت در استان خراسان رضوی دایر است، ادامه داد: تلاش برای تامین تجهیزات از جمله اقدامات حفاظتی علاوه بر تامین نیروی انسانی است که شامل استفاده از روشهای نوین حفاظت از جمله رصد تصویری مناطق است و در این راستا ۱۰ میلیارد ریال جهت پایش تصویری مناطق اعتبار تخصیص یافته است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: ۵۰ میلیارد ریال کل اعتبار مورد نیاز است که در فاز اول ۶ دوربین در ۲ منطقه پارک حیات وحش «حیدری» و پارک ملی «تندوره» نصب خواهد شد.

وی با اشاره به ۴۱ منطقه تحت حفاظت این اداره کل گفت: هم اکنون میانگین سرانه حفاظتی هر محیط بان ۱۸ هزار هکتار است که در برخی شهرستانها تا ۲۵ هکتار هم می رسد.

شعبانی اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون هزار و ۸۷ متخلف شکار و صید در استان دستگیر شده‌اند که ۴۱ میلیارد ریال خسارت به محیط زیست استان وارد کرده‌اند.

وی ادامه داد: هم اکنون در مناطق تحت حفاظت۲۲ هزار راس پستاندار داریم و از نظر جمعیت پلنگ، قوچ و میش رتبه اول در کشور را داریم. از نظر جمعیت آهو ، کل و بز رتبه های اول تا چهارم کشوری را داریم.

منبع:ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *