خط ۳ مترو روی ریل افتاد

  • ۵ سال قبل
  • 0

لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات گام اول پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد به تصویب شورای شهر رسید

تصویب لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات گام نخست پروژه خط۳ قطارشهری نیز از مصوبات شورای شهر بود. رمارم در جریان تصویب این دستورکار با طرح چند سؤال گفت: سؤال من در حوزه بار مالی در نظرگرفته شده برای اجرای گام نخست خط۳ قطار شهری است. شهرداری مشهد باید به این سؤال پاسخ بدهد که بار مالی این مسئله چقدر است و قرار است در چه بازه زمانی این گام به بهره برداری برسد؟ ضمن اینکه بهتر است در مورد مجوز ترک تشریفات نیز توضیحاتی ارائه شود.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد در پاسخ به این سؤالات گفت: خط۳ قطار شهری مشهد ۲۹کیلومتر طول دارد و با اجرای آن، شهروندان می توانند از شهرک ابوذر تا انتهای الهیه با قطار شهری تردد کنند. اگر قرار باشد این خط به صورت کامل بهره برداری شود بیش از ۶سال زمان نیاز است.
خلیل ا… کاظمی ادامه داد: در مطالعاتی که صورت گرفته بیشترین تقاضای سفر از طریق خطوط ریلی مشهد مربوط به تردد در مسیر محدوده حرم امام رضا(ع) است. خطوط یک و دو مشهد نتوانسته این تقاضا را پاسخ دهد. اکنون خط یک تا باب‌الجواد فاصله زیادی دارد. درباره خط۲ نیز نزدیک ترین ایستگاه ما به حرم در میدان شهداست و مردم مجبورند برای رسیدن به حرم از وسایل نقلیه دیگری استفاده کنند.
معاون عمران و حمل و نقل شهردار مشهد افزود: تنها خطی که ایستگاه نزدیک به حرم دارد، خط۳ مترو است که در باب الجواد ایستگاه دارد. از شهدا تا پایانه مسافربری حدود ۲٫۵کیلومتر فاصله است و باید این مسیر را در اولویت اجرا تا سال۱۴۰۰ قرار داد تا به تقاضای عمده سفر پاسخ بدهیم. و از سوی دیگر خطوط یک و ۲ و ۳ را به هم متصل کنیم. در جمع بندی، مقرر شد شهرداری با ۳شرکت توانمند در زمینه طراحی و ساخت اقدام کند. به همین دلیل این لایحه به منظور کسب موافقت به شورا ارائه شده است.
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در مورد بار مالی این پروژه گفت: پروژه به روش طرح و ساخت است و ما میانگین را ۴۰ تا ۷۰میلیون یورو در نظر گرفته ایم. البته باید طرح و اجرا از سوی شرکت ارائه شود تا بتوانیم بهترین شیوه را انتخاب کنیم. در قرارداد با برنده، تعهدات لازم اخذ خواهد شد تا پیمانکار در سال۱۴۰۰ پروژه را تحویل بدهد.
اما رمارم از این توضیحات قانع نشد و با اعلام مخالفت گفت: در شرایط کنونی کشور این گونه پروژه واگذار کردن مناسب نیست. در مورد توضیحاتی که اعلام کردید، باز هم نکته ای که وجود دارد این است که تضمین لازم وجود ندارد که بتوان اعلام کرد گام نخست خط۳ در موعد مقرر و اعلام شده، یعنی همان ۳ماهه اول۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. همه ما به ضرورت تسریع در اجرای خطوط حمل ونقل ریلی واقفیم و بر آن تأکید داریم. اما این مسئله دلیل نمی شود که «از هول حلیم در دیگ بیفتیم.» نکته دیگر آنکه بخش خصوصی و دیگر سرمایه گذاران انتظار ندارند به بهانه تحریم بانکی، مجوز ترک تشریفات بدهیم. بنابراین من با مجوز ترک تشریفات مخالف هستم.
اما احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، در موافقت با این لایحه اظهار کرد: ما کار را به چند شرکت محدود نکردیم. در جلسه مقرر شد فهرست نهایی شرکت های دارای توانایی فنی و مهندسی به تائید کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری و مشاور پروژه برسد. این مسئله ترک تشریفات نیست، بلکه یک مناقصه محدود است. در غیر این صورت ممکن است شرکتی ضعیف وارد شود و قیمت پایینی برای به دست گرفتن پروژه ارائه دهد و «دست شهرداری را در پوست گردو بگذارد»، چون معلوم است نمی توانند طرح را به موقع تحویل بدهند.
در پایان و پس از طرح نظرات موافق و مخالف، این لایحه به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای خرید و نصب به موقع تجهیزات گام نخست پروژه خط۳ قطار شهری اقدام کند و به منظور فراهم کردن شرایط بهره برداری از آن (حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری) و به دلیل اهمیت تکمیل شبکه خطوط حمل ونقل ریلی (پایانه مسافربری ـ راه آهن ـ فرودگاه) به بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحج(ع)، حداکثر ظرف مدت ۳ماه از تاریخ ابلاغ قانونی مصوبه، مطابق ضوابط و مقررات، نسبت به انجام فرایند توان سنجی و کشف قیمت از شرکت های دارای توان فنی و مهندسی در زمینه اقدام و آنالیز اقتصادی، مشخصات، فرآیند انتخاب پیمانکار و قرارداد آن را، با رعایت مفاد تبصره، برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کند.
بخش عمده دستور کارهای روز گذشته شورای شهر مربوط به تفریغ بودجه سال۹۷ چند سازمان وابسته به شهرداری مشهد بود. بر این اساس تفریغ بودجه سال۱۳۹۷ سازمان مدیریت پسماند، پارک ها و فضای سبز، آتش نشانی، شرکت بهره برداری قطارشهری و نمایشگاه بین المللی به تصویب رسید.

طلب ۴۵میلیاردی آتش نشانی از دولت
در جریان صحن علنی شورای شهر مشهد تفریغ بودجه سال۹۷ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید. در جریان بررسی این دستور کار امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد، ضمن ارائه توضیحاتی برای بودجه و هزینه کردهای این سازمان گفت: یکی از موارد هزینه ای سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد در حوزه ارائه خدمات به حریم شهر است.
وی افزود: طبق برآوردها، طی ۳سال گذشته این سازمان ۴۵میلیارد تومان (هر سال ۱۵میلیارد) خدمات به محدوده حریم مشهد ارائه داده است. این رقم در حوزه مطالبات دولتی ثبت شده و در حال حاضر نیز به دنبال راهکار قانونی مشخص برای دریافت آن هستیم.
منبع: روزنامه شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *