• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • تامین منابع مالی اجرای پروژه های قطارشهری در اولویت قرار دارد

تامین منابع مالی اجرای پروژه های قطارشهری در اولویت قرار دارد

  • ۵ سال قبل
  • 0

اعضای هیات مدیره اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور بر اولویت قراردادن تامین منابع مالی اجرای پروژه های قطارشهری در اولویت تاکید کردند.

کیانوش کیامروز، مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در نشست هم اندیشی هیات مدیره اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور که با حضور شهردار مشهد، معاون حمل و نقل و ترافیک و اعضای این اتحادیه برگزار شد، گفت: اتحادیه شرکتهای قطارشهری کشور یکی از فعالترین اتحادیه ها در حوزه پیگیری اجرای خطوط قطارشهری است.

وی افزود: یکی از تصمیماتی که در اتحادیه گرفته شد تبادل کالا و تجهیزات مورد نیاز اجرای پروژه های قطارشهری میان کلانشهرها است که به پیشبرد پروژه ها کمک زیادی می کند.

کیامرز با بیان اینکه یکی از نکات مهمی که مورد توجه اتحادیه قرار گرفته، نگاه به تولیدات داخلی است، اظهار کرد: بر این اساس با ابلاغیه ای، استفاده و خرید تجهیزاتی که مشابه استاندارد آن در کشور تولید می شود از خارج کشور ممنوع شده است.

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد ادامه داد: در حوزه فنی و عمران با تاکیدات معاونت، کارگروه اقتصادی را با تمهیدات ویژه راه اندازی کرده ایم که یکی از تصمیمات آن ساخت تعدادی از ایستگاه ها با استفاده از “تی او دی” است.

*دغدغه اتحادیه تامین منابع مالی است

در ادامه این نشست احمدزاده، رییس اتحادیه شرکت های قطارشهری کشور نیز با بیان اینکه تاکیدات شهردا مشهد در خصوص تامین منابع مالی یکی از دغدغه های اتحادیه است، اظهار کرد: ما تعامل خوبی با کمیسیون عمران مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته و داریم اما به حمایت های مدیریت شهری نیز نیاز داریم تا از پیشنهادات ما پشتیبانی و حمایت کنند.

وی افزود: ما چاره ای نداریم بجز اینکه از منابع داخلی استفاده کنیم لذا باید تامین منابع مالی پروژه های قطارشهری را به بند “الف” ماده ۵۷ قانون ششم برنامه توسعه کشور که بخش زیادی از منابع مورد نیاز قطارشهری را تامین می کند، پیوند دهیم.

وی تصریح کرد: اتحادیه از توان مالی خوبی برخوردار است و امیدواریم با کمک شهرداری ها و شوراهای شهر کلانشهرها به اهدافمان دست پیدا کنیم.

*هدف تعریف شده برای خطوط قطارشهری بهربرداری از آنها تا سال ۱۴۰۰ است

سعیدی، معاون امور راه و زیر بنایی سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه این نشست گفت: یکی از دغدغه های ما نیز تامین منابع مالی برای اجرای پروژه های قطارشهری است و در گزارشاتی که به دولت ارائه می دهیم بر این موضوع تاکید می کنیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهدافی که برای قطارشهری های کشور تعریف شده بهره برداری از خطوط قطارشهری تا سال ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: هدف ما این است که تا جایی که امکان دارد از دولت منابع بگیریم که یکی از منابع بند “د” تبصره پنج یا همان انتشار اوراق مشارکت است که طی دو سال گذشته کلانشهرها از جمله مشهد استفاده خوبی از این محل داشته اند که خوشبختانه از سوی مجلس اعتبارات از این محل افزایش پیدا کرده است.

سعیدی افزود: مشهد با راه اندازی خط یک و بخشی از خط دو و همچنین اجرای ادامه خط دو و پروژه خط سه قطار شهری مشهد در جایگاه خوبی قرار دارد و امیدواریم علیرغم پیش بینی هایی که سال ۹۸ را سال سختی می دانند شاهد شکوفایی و پیشرفت پروژه های قطار شهری باشیم.

*بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی مترو تهران به بانکها

همچنین در ادامه این نشست علی امام، مدیرعامل متروی تهران نیز با بیان اینکه در سنوات گذشته در کنار بودجه های مصوب شهرداری کمک های دولت را نیز داشتیم که با توجه به مشکلات اقتصادی در سالهای اخیر دچار مشکل شده است، اظهار کرد: بدهی ۲۵ هزار میلیارد تومانی ما به بانکها نیز تعاملمان را با بانکها مشکل کرده است اما با این حال هیچ وقت متوقف نشده ایم.

وی افزود: اگر تنها بخواهیم روی درآمدها از سوی انتشار اوراق مشارکت حساب کنیم زمانی طولانی باید برای اتمام پروژه ها منتظر بمانیم لذا باید بدنبال تامین منابع از سوی سرمایه گذاران باشیم که این موضوع نیاز به آماده سازی شرایط قانونی توسط مجلس و حمایت دولت دارد در غیر اینصورت این بار سنگین را نمی توان به مقصد رساند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *