گرفتار در شلوغی واگن های مترو!

  • ۱۵ روز قبل
  • 0

کمبود ۶۰ واگن در خط یک قطارشهری مشهد همزمان با رشد تعداد مسافران این خط موجب بروز ازدحام و شلوغی در واگن ها و همچنین گلایه مردم شده است

ریل های خطوط یک قطار شهری مشهد خالی از جای واگن هایی است که کمبود آن منجر به شلوغی  و ازدحام جمعیت مسافران مترو شده است؛ چالشی که سال هاست به عنوان یک دست انداز از سرعت جابه جایی مسافران در این خط کاسته است و از سویی دیگر، منجر به گلایه های شهروندان از بروز ازدحام در همان حداقل واگن های فعال شده است. البته ناگفته نماند که بنا به اظهارات رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد با انعقاد قرارداد خرید ۶۰ واگن مورد نیاز برای خط یک قطار شهری مشهد، چالش های این مسیر هموار خواهد شد.
کمبود ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری مشهد
بهرام نکاحی، مدیرعامل شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد در پاسخ به این سوال که خطوط ۱ و ۲ قطار شهری مشهد با چه تعداد کمبود واگن مواجه است گفت: تعداد ناوگان خط ۲ بر اساس طرح مصوب، ۱۰۰ واگن به صورت کامل خریداری شده و تا افق طرح هیچ گونه افزایشی نیاز ندارد، اما در خط یک افق طرح اولیه ۱۰۰ واگن تعیین شده و با توسعه خط به فرودگاه ۱۲۰ واگن به عنوان تعداد واگن‌ مورد نیاز افق طرح تعیین شد که با توجه به تکمیل شدن کل پروژه و رسیدن به افق طرح، ۱۲۰ واگن مورد نیاز  است که در هنگام بهره‌برداری تعداد ۶۰ واگن از کشور چین‌ خریداری و تحویل شد و باقی مانده واگن های مورد نیاز دیگر تاکنون به هر دلیلی تامین نشده است، پس از پیگیری های به عمل آمده مقرر شد شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد راساً نسبت به تهیه ۶۰ واگن مانده پیگیری و اقدام کند.
نکاحی می افزاید: با حمایت ویژه شورای اسلامی شهر و‌شهردار محترم، فرایند برگزاری قانونی برای شناسایی و تامین واگن های موردنیاز از طریق فراخوان ‌عمومی انجام و اعتبار مورد نیاز در بودجه سال۱۴۰۳ لحاظ شده است و امیدواریم در سال جاری قرارداد خرید ۶۰دستگاه واگن خط یک با تولیدکنندگان داخلی نهایی و اجرایی شود.
وی تصریح می کند: هم اکنون تدابیر لازم برای بهره وری حداکثری از ناوگان خط یک انجام شده و‌به منظور رفاه حال همشهریان عزیز با بررسی و برنامه‌ریزی خاص تعدادی از قطارها را به صورت سه واگنه مورد بهره برداری قرار داده تا بخشی از کمبود واگن مدیریت و خدمات بهتری ارائه شود.
انعقاد قرارداد برای خرید ۶۰ واگن
مجید نژادحسین، رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درباره کمبود واگن در خط یک قطار شهری مشهد می گوید: خط یک ۶۰ واگن کمبود دارد که در برنامه خرید گذاشته ایم، مناقصه و فراخوان آن اعلام شده و شرکت برنده هم مشخص شده است. هم اکنون در مرحله اخذ تصمیم و انعقاد قرارداد هستیم. بعد از انعقاد قرارداد احتمالا تا پایان اردیبهشت فرایند اخذ ضمانت نامه آن انجام می شود و به فاصله هر ۱۰ ماه واگن ها روی غلتک می افتد و ورود آن به خط شروع می شود.
وی می افزاید: خط یک قطار شهری مشهد خط انحصاری است و مشابه واگن های آن در کل کشور وجود ندارد، چون قطعات سبک مترو نیست و این را عملا باید وارد کنند.
رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد درباره وضعیت واگن های خطوط دیگر قطار شهری مشهد می گوید: برای خط ۲ و خط ۳ مشکلی به لحاظ واگن نداریم بدین صورت که به محض این که فاز یک خط  ۳ راه بیفتد، چنان چه گسترش یابد، مشکلی به لحاظ واگن برای خطوط ۲  و ۳ نداریم و می توانیم خریداری کنیم.
وی درباره کمبودهای موجود در خط ۲ قطار شهری مشهد تصریح می کند: این کمبودها مربوط به تجهیزات ایستگاه هاست، اما برای واگن مطابق با سر فاصله ای که هست خدمات می دهیم، اما خط یک قطار شهری، چون زمان زیادی است که در حال بهره برداری است و واگن ها کمی فرسوده تر است ، اولویت دارد.
نژادحسین می گوید: در واقع، خطوط  ۲  و ۳ آن قدری مشکل ندارد و میزان مسافر با میزان واگن های موجود مطابقت دارد. خط ۳ هم به محض این که در مدار بیاید متناسب با آن واگن خریداری می شود.
وی در پاسخ به این سوال که چه میزان اعتبار برای خرید واگن های خط یک در نظر گرفته شده است؟ بیان می کند: فکر می کنم حدود ۶ همت برای واگن های خط یک  پیش بینی شده و در بودجه سال ۱۴۰۳ آن را لحاظ کرده ایم.
نژادحسین همچنین در پاسخ به این سوال که برای رفع مشکل ازدحام جمعیت در خط یک قطار شهری مشهد تا زمان تحویل واگن ها چه تدبیری اندیشیده خواهد شد؟ می گوید: برای خط یک که خط اصلی است عملا ۶۰ واگن درحال سرویس دهی هستند، ۶۰ واگن دیگر نیز در حال مذاکره و قرارداد آن هستیم که قطعا باعث رضایت مندی خواهد شد. سختی شهروندان در خط یک است که برای آن چاره اندیشیدیم. واقعیت را باید گفت که خرید واگن خط یک خیلی زودتر از این ها شاید در شورای سوم یا چهارم می توانسته،رقم بخورد. در هر صورت در شورای ششم این اتفاق افتاد. آن زمان رویکرد را مبنی بر این گذاشتند که بودجه قطار شهری بیشتر بر توسعه باشد؛ یعنی خطوط دیگر حفاری شود، ریل گذاری شود و … تا پایان سال ۱۴۰۴ کل حفاری مترو تمام می شود و متمرکز بر روی خرید ناوگان، تجهیز ایستگاه ها و موضوعاتی از این قبیل خواهیم شد.
وی در ادامه توضیحات خود درباره تدبیرهای لازم برای حل مشکلات ازدحام جمعیت در خطوط یک قطار شهری ادامه می دهد: هم اکنون مجوز ۴۵۰ دستگاه اتوبوس جدید را پیگیری می کنیم. کلا ناوگان اتوبوسرانی ما حدود  هزار و ۷۰۰ دستگاه اتوبوس است. مجوز ۴۵۰  اتوبوس جدید را به شهرداری دادیم، در شورا تایید شده است و حتی شرکت هایی که باید اتوبوس را خریداری کنند مشخص شده و در مرحله انعقاد قرارداد است که افزایش این تعداد به حمل و نقل عمومی کمک خواهد کرد.
منبع : خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *