• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • جذب ۱۰ درصد مهارت‌آموزان طرح پژوهشکده مشاغل در بازارکار

جذب ۱۰ درصد مهارت‌آموزان طرح پژوهشکده مشاغل در بازارکار

  • ۵ سال قبل
  • 0

سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد گفت: حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان طرح پژوهشکده مشاغل جذب بازار کار می‌شوند.
رضا دانایی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال و حمایت از تولیدات داخلی به ویژه پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی اظهار کرد: هر یک از ارگان‌های موجود در استان خراسان‌رضوی وظایف خاصی برای ایجاد اشتغال در حوزه‌های مختلف برای اشتغال‌زایی بر عهده دارند و برای حصول نتیجه مناسب باید یک هم‌افزایی و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی ایجاد شود. با توجه به اهمیت این موضوع، ما نیز در شهرداری مشهد برنامه‌ریزی‌های در این عرصه داشته‌ایم.
وی با بیان اینکه توجه به امر اشتغال‌زایی و مبارزه با بیکاری از این منظر مهم است که بیکاری سرمنشأ بسیاری از معضلات، آسیب‌ها و جدایی اجتماعی است، بیان‌کرد: به همت معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد، طرح پژوهشکده مشاغل برای نخستین‌بار در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی، ترویج کارآفرینی و افزایش فرصت‌های اشتغال‌زایی، در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷در راه‌اندازی شد.
سرپرست معاونت اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد تاکید کرد: ما در طرح پژوهشکده مشاغل با در نظر گرفتن ساختار سنی جوان کشور، تلاش کردیم با ارائه آموزش‌های مهارتی و معرفی فرصت‌های شغلی جدید نرخ بیکاری را میان آنان کاهش دهیم. چراکه امروز جوانان ما ﺑﻪ دﻻﯾﻞ ﻓﺮدی، ﺧﺎﻧﻮادﮔﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ از جست‌و‌جوی ﺷﻐﻞ دﻟﺴﺮد ﺷﺪه و ﺑﻪ‌دﻧﺒﺎل ﮐﺴﺐ ﻣﻬﺎرت و داﻧﺶ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ.
دانایی آموزش‌های مهارتی را محل و بستری مناسب برای بروز خلاقیت‌ها و توانمندی‌های افراد بر شمرد و ادامه داد: اهداف اصلی طرح پژوهشکده مشاغل را می‌توان مهارت‌آموزی، تسهیل فرآیند آشنایی و راهنمایی شهروندان با مشاغل مختلف به‌منظور ترویج کارآفرینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، تعریف و تولید مشاغل جدید و گسترش ارتباطات با نهادهای دست‌اندرکار و استفاده از ظرفیت‌های محلی بیان کرد.
معاون سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد تصریح کرد: چشم‌انداز این طرح شناسایی نیازهای بنیادین، کاربردی و توسعه‌ای در حوزه مشاغل و معرفی آن به شهروندان، برگزاری همایش‌های علمی در زمینه انتخاب شغل، کارآفرینی، انگیزشی، بازدید از کارخانجات، کارگاه‌ها و مزارع، برگزاری جلسات مداوم هم‌اندیشی و هم‌آموزی، تشکیل گارگروه‌های اصناف و جذب مدرسان داوطلب برای آموزش در مناطق کم‌برخوردار و توانمندسازی اقشار کم برخوردار، است.
دانایی ادامه داد: طرح ژوهشکده مشاغل تاکنون کارگاه‌های متعددی در حوزه کشاورزی، محیط‌زیست، فنی و مهندسی، خدمات، اداری و مالی و آموزشی و فرهنگی نظیر پرورش انواع دام و طیور سودمند، تعمیرات، بازاریابی، بیمه، بورس، تبلیغات و تولیدات ادبی و هنری را برای شهروندان برگزار کرده است.
وی با اعلام اینکه حدود ۱۰ درصد از شرکت‌کنندگان دوره‌های پژوهشکده مشاغل جذب بازارکار می‌شوند، اضافه کرد: این طرح تلاش کرده تا هر هفته حداقل دو کارگاه به صورت رایگان برای عموم شهروندان در مناطق ۱۳ گانه مشهد از طریق اطلاع‌رسانی در فضای مجازی برگزار کند. همچنین در پایان این دوره‌ها برای شرکت‌کنندگان گواهی از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای صادر می‌‌شود.
معاون اجتماعی و مشارکت‌های سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد افزود: مدرسان در طرح پژوهشکده به صورت رایگان براساس تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان فنی و حرفه‌ای خراسان رضوی منعقد شده، برای آموزش در کارگاه‌ها و بازدیدها اعزام می‌شوند. همچنین ما با جذب نیروهای داوطلب ذیل برنامه نذر فرهنگی درصدد افزایش مشارکت‌های اجتماعی در میان شهروندان هستیم.
دانایی عنوان کرد: هدف اصلی از برگزاری بازدیدهای مختلف از کارخانجات، مزارع و کارگاه‌ها توسط طرح پژوهشکده مشاغل این است که مردم هر منطقه با ظرفیت‌های اشتغال‌زایی منطقه خود بهتر آشنا شوند تا بتوانند کسب‌وکاری متناسب با نیازهای بومی خود ایجاد کنند.
وی ‌خاطرنشان کرد: راه‌اندازی مجموعه‌هایی نظیر طرح پژوهشکده مشاغل در حوزه اقتصادی، جلوگیری هدررفت منابع اقتصادی، ارتقاء مهارت‌آموزی، حمایت از تولید ملی، افزایش سرمایه و سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی را برای جامعه به دنبال خواهد داشت. همچنین در ابعاد اجتماعی نیز موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی، شناسایی مشاغل متناسب با شخصیت و شرایط افراد و افزایش سرمایه‌ انسانی خلاق و نوآور در یک جامعه سنتی و کارمندگرا می‌شود.

منبع:  پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه