نگاهی به تغییرات شهری در آستانه نوروز

  • ۵ سال قبل
  • 0

همزمان با فرارسیدن عید نوروز، مدیریت شهری مشهد برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را در جهت تسهیل عبورومرور، زیباسازی، توجه به مسائل مرتبط با پسماند و… تدارک دیده که در این گزارش نگاهی توصیفی به آن خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، همچون سال‌های گذشته امسال نیز در آستانه نوروز شهر به استقبال بهار رفته و شهرداری تلاش کرده است با اقدامات گوناگون چهره مشهد را در آستانه سال نو تغییر داده و مشهد را به میزبانی مناسب برای میلیون‌ها زائر و مسافر نوروزی تبدیل کند. بر این اساس اقدامات مختلفی از تنظیف و نظافت شهر گرفته تا فعالیت‌های فرهنگی و هنری انجام گرفته است.

در این گزارش تلاش شده است چکیده‌ای از اقدامات مدیریت شهری در استقبال از بهار ۹۸ توصیف شود.

در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهری امسال اقدامات جدیدی را به منظور گسترش استفاده شهروندان و زائران از حمل‌ونقل عمومی در ایام نوروز انجام داده است. از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به «خدمت‌رسانی ویژه قطارشهری، اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی به صورت یکسره از صبح روز چهارشنبه ۲۹ اسنفندماه تا ۳ بامداد پنج‌شنبه ۱ فروردین»، «خدمت‌رسانی رایگان خطوط یک و سه بی‌آرتی، خط ۱۲ و خط ۵۰ اتوبوس‌رانی از ۲۹ اسفندماه تا ۴ فروردین ماه»، «ایجاد دو پارکینگ موقت رایگان در میدان فردوسی و مصلی»، «آماده‌سازی ۶ پارکینگ در خیابان‌های دانش، نخریسی، زمین‌های خالی اطراف حرم مطهر رضوی و پارکینگ‌های شهرداری مشهد در میدان شهدا با ظرفیت ۸ هزار خودرو» و «اصلاح هندسی خیابان‌ها» اشاره کرد.

در حوزه پارک‌ها و فضای سبز علاوه بر کاشت ۱۴ میلیون بوته گل در نقاط مختلف شهر و هزاران فلاوباکس و در سطح شهر قرار داده شده است. همچنین امسال برای نخستین بار و به منظور افزایش ماندگاری زائران در شهر بازدید از بوستان‌های موضوعی شامل «بوستان گل‌ها»، «بوستان مینیاتوری»، «بوستان دانش» و «باغ گیاهشناسی مشهد» در ایام نوروز رایگان خواهد بود. ایجاد ۱۵ بوستان متحرک نیز از دیگر اقدامات نوروزی این حوزه است.

در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز علاوه بر اقدامات ریز و درشت فرهنگی و هنری به مناسبت نوروز به روال سال‌های گذشته المان‌های نوروزی مورد توجه بوده است و بر این اساس در مجموع امسال ۹۰۰ المان در سطح شهر خواهیم داشت. نقاشی و زیباسازی دیوارهای سطح شهر در پویش رنگ‌ها نیز از دیگر اقدامات این بخش است. همچنین امسال ۱۵ ایستگاه بهارانه، ۳۰ اثر دیوار نگاره، ۲۵ یادمان شهری و ۱۵ اثر طراحی و آذین‌بندی در سطح شهر اکران خواهد شد.

بخش زیادی از اقدمات نوروزی شهرداری شامل تنظیف و بازپیرایی شهر نیز در حوزه خدمات شهری انجام می‌شود. بر این اساس در راستای زیباسازی شهر، مبلمان شهری و جداول به طول ۲۲ هزار متر طول رنگ‌آمیزی شده‌اند. بازپیرایی پل‌های عابر پیاده، رنگ آمیزی خط‌کشی خیابان‌ها، پاکسازی ۱۰ کیلومتر‌ از مبادی ۵ محور ورودی قوچان، نیشابور، سرخس، کلات و فریمان، شستشوی معابر، بهسازی و تعویض جداول فرسوده از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه بوده است.

امسال شهرداری مشهد علاوه بر سطح شهر مشهد توجه ویژه‌ای به شهر تاریخی توس و آرامگاه فردوسی داشته است و بر این اساس مسیر بلوار شاهنامه و آرامگاه فردوسی مورد بازپیرایی قرار گرفته است و همچنین پیشخوان آرامگاه فردوسی نیز در حال احداث است.

در بخش مدیریت پسماند نیز امسال برای نخستین‌بار طرح خانه‌تکانی به منظور جمع‌آوری وسایل غیر مورد نیاز منزل شهروندان و دادن آن‌ها به نیازمندان از ۲۳ تا ۲۹ اسفندماه در سطح اجرا شد.

علاوه بر این این صدها اقدام ریز و درشت دیگری در آستانه نوروز در شهر انجام شده که چهره شهر را تغییر داده است که از جمله آن می‌توان به نقاشی زیبای نیمکت‌های ایستگاه‌های اتوبوس، زنده‌سازی و زیباسازی تابلوهای شهری و… اشاره کرد.

درمجموع می‌توان اقدامات مدیریت شهری را در آستانه سال نو در مقایسه با سال گذشته در حجمی وسیع‌تر مشاهده کرد که این تغییرات به‌خصوص در مراکز پررفت‌وآمد، برای هر انسان سربه‌زیر و کم‌توجهی نیز، چشم‌گیر است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه