بهار به وسعت یک شهر

  • ۵ سال قبل
  • 0

با جانمایی و نصب المان‌ها در سطح شهر، مشهد به استقبال نوروز ۹۸ می‌رود.

به گزارش شهرآرا، جشنواره استقبال از بهار مشهد بی‌شک فرصتی برای ترویج نشاط اجتماعی میان مردم است، فرصتی که می‌تواند میان مدیران شهری و شهروندان ارتباط برقرار کند و فرهنگ مشهد را به زائران و مسافران این شهر معرفی ‌کند.

از طرف دیگر جشنواره استقبال از بهار محلی برای ارتقای هنرهای شهری و فضایی برای ایجاد همدلی و مشارکت هنرمندان است. از‌این‌رو هر سال که از عمر این جشنواره می‌گذرد بر اهمیتش افزوده می‌شود و خیلی‌ها در انتظار آن هستند تا با آغاز سال جدید و در ایام نوروز فضای زیبا و متفاوتی را در شهر شاهد باشند. فضای متفاوتی که با گل‌آرایی، دیوارنگاری‌، آذین‌بندی، اجرای نمایش‌ در سطح شهر و نصب المان‌هایی درباره هویت مشهد و ایران، ایجاد می‌شود.

این فضا در بعضی موارد به عنوان جاذبه توریستی شهر نیز تلقی می‌شود به طوری که در ایام نوروز وقتی در خیابان‌های شهر قدم می‌زنید مردمی را می‌بینید که کنار یکدیگر ایستاده‌اند تا با المان‌های سطح شهر عکس بگیرند و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنند. امسال نیز جشنواره استقبال از بهار همچون سال‌های گذشته برنامه‌های خود را پیگیری می‌کند. جشنواره‌ای با عنوان خانه بهار به دبیری صدرا یوسفی. در این گزارش مروری داریم بر آخرین فعالیت‌‌های خانه بهار ٩٨ و المان‌هایی که قرار است در ایام نوروز در سطح شهر مشاهده کنیم.

  المان‌هایی پراکنده در سطح شهر
نصب و اجرای یادمان‌ها و تزئینات شهری که قرار است امسال در مناطق مختلف مشهد زیبایی‌بخش شهر باشند از روز جمعه ٢۴اسفندماه آغاز شده‌ و طی امروز و فردا نیز ادامه دارد. آثار موقتی که همچون سال‌های گذشته تا پایان فروردین‌٩٨ در سطح شهر به نمایش درمی‌آیند اما نکته متفاوت جشنواره امسال نگاه ویژه مدیریت شهری به ایجاد آثاری دائمی است. امسال علاوه بر آثار موقت، قرار است حدود ١٠اثر دائم را در نقاط مختلف شهر مشاهده کنیم.

به گفته صدرا یوسفی دبیر خانه بهار، امسال سعی شده‌ است عدالت پراکندگی آثار در سطح شهر رعایت شود و در مناطق حاشیه شهر نیز بیشتر از سال‌های گذشته شاهد المان‌های مختلف باشیم. از این‌رو دیگر آثار خانه بهار به میدان‌های اصلی شهر محدود نمی‌شود.

بر این اساس در بخش المان‌های موقت در منطقه یک، که می‌توان آن را منطقه زائرپذیر و از شلوغ‌ترین نقاط شهر دانست، آثار بیشتری همچون سال‌های گذشته خواهیم دید.
به گفته یوسفی، المان «گل و مرغ» اثر جواد محدث در میدان شریعتی، ورودی احمدآباد، از جمله المان‌های منطقه یک است که امسال می‌تواند نظر بسیاری را به خود جلب کند.
«چرخ‌های بهاری» اثر ساره اکبری در تقاطع احمدآباد، سمت دیواره‌ هتل هما، اثر «پرده‌خوانی شاهنامه» به طراحی نگار حقانی در اول خیابان بابک، اثر «مژده بهارانه» کاری از فرشته قاسمی واقع در بولوار ملک آباد قبل از زیر‌گذر پارک و اثر «بهترین خاطره» با هنر محدثه نیک فرجام واقع در میدان ملک‌‌آباد، ۴اثر دیگری هستند که برای منطقه‌ یک مشهد درنظر گرفته شده‌اند.
همچنین راضیه صدیف با اثر «سوگ سهراب» در میدان احمدآباد، دیگر هنرمندی است که آثارش در منطقه یک به نمایش گذاشته می‌شود. از این هنرمند المان موقتی دیگری با عنوان «سنگ‌نگاره» در منطقه٣ و راه‌آهن نیز نصب خواهد شد.
  از هفت‌سین تا شاهنامه
از دیگر المان‌هایی که قرار است در مناطق مختلف شهر مشهد ببینیم می‌توانیم به المان «عمو نوروز» اثر مرتضی قدبایی ‌شهری واقع در منطقه ٧ اشاره کنیم. همچنین در منطقه ٨ المان «بوق نزن» اثر عطا صحرایی در خیابان بهار و المان «آهو» اثر علیرضا بندی گلستانی در میدان بسیج و در منطقه ٩، المان «فردوسی» اثر ملیحه هادی‌زاده در ورودی بوستان وفا و المان «درخت دانش» اثر امیر حق‌دوست در میدان هشتصد به نمایش گذاشته خواهند شد.

در منطقه‌١١ نیز علاوه بر اثر هاشم شفیعی با عنوان «پدر یعنی خورشید» واقع در بولوار معلم روبه‌روی معلم ١٣، اثر فاطمه سادات سید شاه کرم فرد با عنوان «مشهد شهر اقوام» در بولوار وکیل‌آباد در آیلندمیانی، نرده‌های مترو کوثر، مترو سیدرضی، مترو دانشجو، مترو صیاد شیرازی، مترو نمایشگاه و مترو کوهستان پارک نصب و اجرا خواهد شد.

از دیگر آثاری که قرار است در سال جدید فضای متفاوتی در شهر ایجاد کنند می‌توان به اثر «دعای باران» محمدرضا نوروزی اشاره کرد. اثری در منطقه ١٠ شهر مشهد که به گفته دبیر جشنواره خانه بهار، از المان‌های شاخص سال ٩٨ خواهد بود. در منطقه ١٢ اثر «ماهی» به طراحی زهرا سهاگ در ورودی شهر از سمت طرقبه و اثر «رستم و رخش» به طراحی فردین اسفندیاری در بولوار شاهنامه و در منطقه ثامن اثر «بهارقدیم» به طراحی سمیه بوژ‌مهرانی در خیابان نواب صفوی، دیگر آثاری هستند که به نمایش گذاشته می‌شوند.
همچنین مرتضی خردمند هنرمندی است که اثرش با عنوان «هفت سین» در ٣منطقه ۶، ٩ و ١٢ به ترتیب در ورودی بوستان رجا، میدان هشتصد و نمایشگاه بین‌المللی اجرا و پیاده‌سازی می‌شود. به گفته دبیر جشنواره خانه بهار ممکن است جانمایی تعداد اندکی از این آثار با توجه به کیفیت آن‌ها، در زمان اجرا تغییر کند.
  خاطره‌بازی با المان‌های قدیمی
یکی از نکاتی که طی ١٢سال عمر جشنواره استقبال از بهار مطرح می‌شود، سرنوشت المان‌های موقت است. المان‌هایی که با هزینه‌های بسیاری ساخته می‌شوند و برای طراحی و اجرای آن‌ها وقت صرف می‌شود اما هرسال بعد از نمایش یک یا دو ماهه در سطح شهر جمع می‌شوند و در انبارها خاک می‌خورند.
از این‌رو مسئولان اجرایی خانه بهار، امسال در تصمیمی علاوه بر نمایش المان‌های جدید‌، قرار است المان‌های محبوب سال‌های پیشین را در سطح شهر به نمایش بگذارند.
به گفته صدرا یوسفی، حدود ۶٠ المان قدیمی برای نمایش دوباره در سال جدید بازسازی و رنگ‌آمیزی شده‌اند. این آثار در مکان‌های متفاوت از جانمایی‌های پیشین خود در سال‌های گذشته به نمایش گذاشته می‌شوند.
به این ترتیب علاوه بر زیبا شدن شهر با المان‌های جدید می‌توانیم با المان‌های محبوب سال‌های گذشته از جمله المان‌های «عمو نوروز»، «ورزش پهلوانی» و «هد‌هد»، خاطراتمان را مرور کنیم.
  آذین‌بندی شهر برای عید نوروز
در بخش آذین‌بندی قرار است ٢٧‌طرح در مناطق مختلف شهر به اجرا درآیند.
منطقه یک مشهد در بخش آذین‌بندی نیز همچون المان‌های موقت، پذیرای آثار بسیاری است. اثر محمدحسین سعید با عنوان «شکوفه‌های بهاری» در خیابان مجد‌٢٣، اثر «جشن بهار» از مجید خداداد در دوربرگردان راهنمایی، اثر بهاره قادری با عنوان «آیینه‌بندان» در آیلند میانی حدفاصل میدان فلسطین به‌سمت تقاطع احمدآباد، اثر آیناز شایگی با عنوان «رنگین‌کمان چتر» با اجرا روی نرده‌های باغ اسماعیل‌خانی و اثر «یاد آر» براساس طرحی از امیرحسین فنایی در خیابان دانشگاه حدفاصل کفایی و شریعتی، از‌جمله آثاری هستند که زیبایی‌بخش منطقه یک خواهند بود.
از آثار دیگری که برای نمایش در نوروز ٩٨ در مناطق مختلف شهری طراحی شده‌اند، می‌توان به اثر «سرونوشتار‌های بهاری» از امیر فربد در زیرگذر میدان امام‌حسین(ع)، «آکواریوم بر دیوار» اثر سمیرا‌سادات‌ داننده بر دیوار پل زیرگذر تلویزیون، اثر «توپ‌های طلایی» با طرحی از ایمان ملکی در بولوار ولایت، اثر «کاج‌های رنگی» براساس طرحی از محمدرضا ابراهیم‌زاده در آیلند میانی احمدآباد روبه‌روی هتل هما، اثر «گل‌نور» از الهام نوربخش در زیرپایه‌های پل پارک و «بازی در شاهنامه» اثر شیما عطاری در بوستان کوهسنگی اشاره کرد.
در بخش آذین‌بندی، طرح‌های برخی هنرمندان، در چند نقطه از شهر اجرا خواهد شد. اثر «فردوسی» سعیده‌ ماهری در منطقه‌٨ (ایستگاه سعدی)، منطقه‌١١ پارک ملت، منطقه‌۴ مفتح، منطقه‌٩ (صیادشیرازی)، منطقه‌٨ (خیابان امام خمینی) و منطقه یک (طالقانی) اجرا می‌شود. اثر راحله مجردی نیز با عنوان «شاهنامه در سینی‌های مسی» در منطقه یک و در دو محله، خیابان بخارایی و بولوار سجاد قبل از نیلوفر و در منطقه‌٨ در میدان شریعتی ابتدای بولوار بهار، زیبایی‌بخش شهر خواهد بود. طرح «جامه نو بر تن شهر» اثر رزا نیک‌ذات در مناطق ۵، ٧ و ٩ و به‌ترتیب در ورودی پارک امت، ایستگاه استقبال از بهار و ورودی پارک لاله اجرا می‌شود. مناطق ثامن، یک، ٢ و ۶ نیز چهار منطقه‌ای هستند که با طرح «فانوس خیال» اثر زینب دهقانی‌نژاد به استقبال بهار می‌روند.
فانوس خیال قرار است به‌تعداد ٣٠‌عدد در بولوار وحدت، ۶٠‌عدد در حدفاصل میدان فلسطین تا بعثت، ٧٠‌عدد در حدفاصل میدان جانباز تا چهارراه مهدی و ٣٠عدد در حدفاصل چهارراه رستمی تا چهارراه چمن، فضای بهارانه را در شهر ترویج کند. اثر «رویای رنگ» با طرحی از ملیحه تدین‌تبریزی، دیگر اثر بخش‌ آذین‌بندی است که در مناطق‌١١، ٢، یک و ٨ اجرا می‌شود. ١۶ درخت در آزادشهر، ۴٠‌درخت در حدفاصل سوزنچی و چهارراه ابوطالب و‌ ٢٠‌درخت در سعدآباد، از‌جمله محل‌های اجرای این طرح هستند. رویای رنگ در میدان پانزده‌خرداد و میدان امام‌رضا(ع) نیز اجرا می‌شود.
  با استفاده از فناوری به استقبال بهار می‌رویم
نمایشگرهای شهری، تلویزیون‌های داخل قطار شهری، دستگاه‌های ویدئو‌پروژکشن در فضاهای مختلف، سازه‌های نورانی و فناوری‌های نوین در حوزه نورپردازی شهری، فرصت مناسبی برای ارائه آثار در بخش چند‌رسانه‌ای جشنواره استقبال از بهار فراهم کرده‌ است. این طرح امسال با داوری محمود کلاری، رویا تیموریان، رضا عابدینی و به دبیری سروش محمد‌زاده برگزار شد.
بخش چندرسانه‌ای نیز در تعداد محدودتر در سطح شهر اجرا می‌شود. در منطقه٢، «مبل نوری» اثر رضا جعفری‌جم در عرصه میدان شهدا و «تونل چرخش نور» اثر سیدمحمدرضا ملائکه در بولوار جانباز و در منطقه١١ و چهارراه آزادشهر نیز «نورپردازی ماتریسی» اثر سعید رازقی اجرا خواهند شد.
«هفت‌‌سین» اثر آرش سفید‌روز، «شب‌عید» اثر احسان پیمانی‌زاد و «سایه‌های رنگی» اثر نوید رادکان نیز از دیگر طرح‌های بخش چندرسانه‌ای، هستند که در سطح شهر اجرا می‌شوند.
بخش عکس خانه بهار نیز از روز گذشته آغاز به کار کرده‌ است. این بخش توسط مدیریت امور هنری شهرداری مشهد و با همکاری انجمن عکاسان خراسان‌رضوی در دو بخش حرفه‌ای و شهروندی با محورهای ارتباط اجتماعی مردم با نمادهای شهری، نمایش خیابانی، دیوارنگاری، گل‌آرایی، آذین‌بندی، نورپردازی و چهره شهر در بهار‌٩٨ برگزار می‌شود. مهلت ثبت‌نام در سایت و ثبت عکس‌ها ١٠ و ١۵ اردیبهشت‌۹۸ اعلام شده‌ است.
  میزبانی گروه‌های نمایشی از مردم
از دیگر بخش‌های مهم خانه بهار می‌توان به بخش هنرهای نمایشی اشاره کرد. بخشی که دبیر جشنواره خانه بهار آن را فرصتی برای آشتی مردم با تئاتر معرفی می‌کند. بخش هنرهای نمایشی خانه بهار با ٢۴ اجرای صحنه‌ای و ١٨٣ اجرای خیابانی از سوم فروردین آغاز می‌شود و تا ١٠‌فروردین ادامه خواهد داشت.
در بخش صحنه‌ای، ۶ اثر با عنوان‌های «سوشا»، «اگر شبی از شب‌های تهران»، «خاک شیرین»، «رضای رضوان»، «سوگ‌جامه» و دو نمایش صحنه‌ای کودک و نوجوان با عنوان‌های«غول‌بابا» و «جادوی پاهای من» در فرهنگ‌سراهای غدیر، کودک و آینده، اشراق (حوزه هنری) و مجموعه تئاتر شهر (سالن اصلی و بهار) اجرا خواهند شد.
در بخش خیابانی نیز ١٧‌اثر در‌قالب نمایش‌های خیابانی، آیینی و سنتی، خیابانی (کودک و نوجوان) و نقالی در ٢۴‌نقطه شهری ازجمله بوستان‌ها و معابر و مراکز پرتردد شهری توسط گروه‌هایی از هنرمندان مشهد، تهران، اصفهان، رشت، قوچان، دهلران، مریوان و شاهین شهر اجرا خواهند شد؛ اجراهایی با عناوین «با یک گل هم بهار می‌شه»، «زندگی سیاوش»، «پیام‌آوران صلح»، «رزم بزم»، «سبز، سفید، سرخ»، «سفر به مشهد»، «فرهنگ ترافیک در دست»، «به مقیاس یه سرزمین»، «جنگاب»، «نان حلال (کاسه‌گردون)»، «مهمان ناخوانده»، «چون پرده ورافتد»، «داول‌کشی»، «پرده‌خوانی شاهنامه»، «کی از همه مهربان‌تره»، «کاسه‌گردان» و «به‌دنبال چاره».

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *