• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • افتتاح بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد

افتتاح بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند کشور در مشهد

  • ۳ سال قبل
  • 0

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از افتتاح بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند در کشور با مساحت ۹ هکتار و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان خبرداد.
ابوالفضل کریمیان در مراسم افتتاح بزرگترین لندفیل مهندسی و بهداشتی پسماند در کشور که با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست، محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی، محمدرضا کلائی شهردار مشهد، محمدرضا حیدری رییس شورای اسلامی شهر مشهد، مهدی یعقوبی معاون خدمات شهری شهرداری مشهد و جمعی از مسئولان شهری و استانی برگزار شد، اظهار کرد: در شهر مشهد روزانه دو هزار تن پسماند آلی و بالغ بر ۲۰ هزار تن خاک و نخاله ساختمانی تولید می شود.

وی افزود: خدا را شاکر هستیم که در برنامه سه سال گذشته تلاش کردیم به تمامی مراحل از جمله تولید، جمع آوری، انتقال، بازیافت و دفن نهایی پسماند توجه جدی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان کرد: در حوزه تولید و جمع آوری پسماند برای اولین بار جمع آوری هوشمند به وسیله اپلیکیشن انجام شده است. در بحث سامانه هوشمند خاک و ضایعات ساختمانی به گونه ای عمل کرده ایم که نیازی نیست افراد به سازمان مراجعه کنند بلکه از محل زندگی و کار خود می توانند از خدمات مختلف بهره مند شوند.

کریمیان خاطرنشان کرد: در زمینه پسماند پزشکی نیز مسئولیت با تولید کننده پسماند است اما با همکاری بین بخشی با محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و قوه قضاییه شاهد توسعه کمی و کیفی بسیار خوبی در این حوزه هستیم و دستورالعملی برای کل کشور در این زمینه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: در بخش حمل و مکانیزاسیون، برنامه چهارساله نوسازی ناوگان خدمات شهری را به دو سال کاهش دادیم یعنی ۵۰ شاسی و ۷۰ دستگاه کاربری به ناوگان افزوده شده است و عمر آن از ۱۶ به ۱۲ سال کاهش یافته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: در بحث پردازش، خط پردازش هزار تنی را به بهره برداری رسانده ایم که در ضلع جنوبی لندفیل درحال فعالیت است. در بخش صنایع بازیافت نیز شاهد احداث دومین خط بازیافت با ظرفیت ۲۵ تن در مشهد هستیم.

کریمیان عنوان کرد: همچنین احداث نیروگاه بیو گازسوز در کنار لندفیل نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است و در حال حاصر در مرحله انعقاد قرارداد هستیم. تبصره دولت مبنی بر خرید برق در کلان شهرها دوبرابر قیمت مصوب باید اجرا شود وگرنه این گونه پروژه ها بدون حمایت دولت قابل اجرا نخواهد بود.

وی ادامه داد: در حوزه آموزش نیز دو اتفاق بسیار خوب رقم خورده است؛ اول اینکه توانستیم دیپلم کار و دانش صنایع بازیافت موارد و انرژی را در شورای عالی آموزش به تصویب برسانیم و امسال در مقطع دبیرستان تدریس خواهد شد. دوم اینکه مشهد به عنوان مرکز آموزش منطقه ای جایگاه در حوزه مدیریت پسماند منتخب شده است و اولین دوره برای شهرداری کابل در این شهر برگزار شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اظهار کرد: مرحله آخر در بحث مدیریت پسماند، دفن است که باید به گونه ای انجام شود که کمترین مخاطرات زیست محیطی را به همراه داشته باشد. دفن به سه صورت بهداشتی، غیر بهداشتی و مهندسی- بهداشتی انجام می شود لذا دفن بهداشتی از گذشته در دستور کار قرار داشته و پس از سه سال بازچزخانی شیرآبه برای اولین بار در ایران به صورت پایلوت در شهر مشهد اجرا شد و امروز توانستیم بزرگترین لندفیل کشور را با همکاری سازمان شهرداری دهیاری های کشور، جایکا و متخصصان به بهره برداری برسانیم.

کریمیان بیان کرد: این لندفیل در مساحت ۲۹ هکتار است که فاز اول آن با مساحت ۹ هکتار و اعتبار ۱۵ میلیارد تومان امروز آماده بهره برداری است و برگ زرینی در حوزه مدیریت پسماند است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه