ضرورت همکاری برای حفظ سرمایه‌گذاران

  • ۵ سال قبل
  • 0

روز گذشته خبری در برخی رسانه ها منتشر شد مبنی بر این که پروژه طرق توسط اداره اماکن نیروی انتظامی پلمب و از ادامه عملیات اجرایی در آن جلوگیری شده است. مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در این خصوص به «خراسان رضوی» گفت: پروژه گردشگری طرق در سه فاز در حال اجراست و در مجموع ۱۰۰ هکتار مساحت دارد که ۸۸ هکتار آن مربوط به بخش تفریحی و گردشگری و ۱۲ هکتار در ضلع شمالی آن نیز در اختیار سرمایه گذار پروژه است که بحث های هزینه های آستان قدس و حق تقدیمی، مجوزهای شهرداری و پروانه را حل کرده است. مصوبات و مجوزهای شورا و کمیسیون ماده ۵ را نیز در سال های اخیر گرفتیم.

محمدی مقدم افزود: قسمت  ۱۲ هکتاری نیز خود به دو قسمت دیگر تقسیم شده که یک مجموعه اقامتی و یک مجموعه تجاری در آن دیده شده است. در خصوص بحث اقامتی یک سری صحبت ها و مکاتباتی بین ما و میراث فرهنگی مطرح شد بابت این که نقشه ها باید به تایید میراث برسد که ما هم بر آن صحه گذاشتیم، به لحاظ مجوز ، شهرداری پروانه پروژه را صادر کرده است ولی پروژه های اقامتی باید نقشه های آن به تایید میراث فرهنگی نیز برسد. حدود سه ماه پیش به سرمایه گذار گفتیم که باید تاییدیه میراث را بگیرید که از همان زمان هم در بخش اقامتی کاری انجام نمی شود، بنابراین اگر نهادی پلمب کرده اطلاعی ندارم اما کاری در آن بخش انجام نمی شد.

وی تصریح کرد: در قسمت گردشگری مجموعه ۱۲ هکتاری، شهرداری مجوز این مکان و پروانه را صادر کرده و با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز مکاتباتی داشتیم و قرار بوده طرح این مجتمع به تایید آن ها هم برسد و طبق معمول تا این تایید انجام نشود اجازه بهره برداری داده نخواهد شد اما نمی دانم که این کار به کجا رسید ولی اطمینان دارم  پلمب توسط شهرداری یا با اطلاع و تایید ما صورت نگرفته است.

وی یادآور شد: دو سه ماه قبل مکاتباتی با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری داشتیم که نقشه ها باید به تایید آن ها برسد و ما هم قبول داریم. از همان موقع به سرمایه گذار اعلام کردیم در بخش اقامتی پروژه کاری انجام نشود و حدود سه ماهی می شود که در بخش اقامتی اقدام خاصی انجام نشده اما بخش تجاری پروژه تقریبا فعال است. محمدی مقدم افزود : حالا اگر نهادی اقدام به پلمب کرده چون ما ناظر مستقیم نیستیم از آن اطلاعی نداریم.

وی تاکید کرد: اجرای این پروژه ۴۰۰ اشتغال مستقیم ایجاد کرده و تا کنون ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری نیز در آن انجام شده است و امیدواریم با تکمیل این پروژه بیش از هزار نفر در آن مشغول به کار شوند. ضمن این که در یک قسمت این اراضی نیز در حال احداث تصفیه خانه برای این منطقه هستیم که به مردم محدوده سیدی و … خدمت رسانی می کند و تا کنون حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و حداکثر تا سه ماه آینده وارد چرخه می شود.

ضرورت همکاری برای حفظ سرمایه گذاران

مدیر سرمایه گذاری و مشارکت های معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در ادامه از ضرورت همکاری همه دستگاه های اجرایی برای حفظ سرمایه گذاران در مشهد گفت و تاکید کرد: سرمایه گذار چون در کشورهای خارجی سرمایه گذاری می کرده، با ضوابط ما آشنا نبود ولی هر زمان که خواسته ای وجود داشت و مطرح شد تا جایی که امکان داشت، آن را اجرایی و تا کنون نیز بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه کرده است.

محمدی مقدم گفت: از دستگاه هایی که در این زمینه همکاری خوبی با ما داشتند تشکر می کنیم، تا کنون همه دستگاه های دخیل همکاری داشته اند و امیدوارم از این به بعد همه پای کار باشند تا سرمایه گذار به ادامه کار رغبت داشته باشد و اتفاقات این گونه موجب دلسردی سرمایه گذار نشود.

پلمب به دلیل نداشتن مجوز از میراث فرهنگی

اما معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان درباره پلمب این پروژه به ایرنا گفت: طی نشدن فرایندهای قانونی سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتل داری علت پلمب، مهر و موم و توقف ساخت این پروژه گردشگری است. احمد دیناری ادامه داد: بر اساس مکاتبات مرجع قضایی با این اداره کل مبنی بر دریافت نشدن مجوز برای ساخت پروژه گردشگری طرق، این معاونت با انجام مکاتباتی با شهرداری مشهد اعلام کرد برای بخش تجاری ساختمان اصلی این پروژه پروانه ساخت توسط شهرداری مشهد صادر شده است اما صدور پروانه تأسیس و راه اندازی بخش اقامتی منوط به مجوز اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی است. وی اظهار کرد: بررسی‌های بیشتر نشان داد در کمیسیون ماده ۵ با ساخت پروژه با کاربری اقامتی در مشهد بدون اعلام درخواست از معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی استان موافقت شده است. دیناری با تاکید بر این که متولی صدور مجوز برای اجرای پروژه‌های گردشگری و اقامتی اداره کل میراث فرهنگی است، افزود: طبق فرایند قانونی، سرمایه گذار این پروژه قبل از هر اقدامی باید به میراث فرهنگی مراجعه و پس از دریافت موافقت اصولی اقدام به استعلام از شهرداری می‌کرد.

وی تصریح کرد: این پروژه برای انجام هر اقدام بیشتر عمرانی باید فرایند دریافت مجوز را از این اداره کل طی کند کما این که موارد تخلف یک ماه پیش به نماینده سرمایه گذار این پروژه اعلام شد اما اقدامی برای دریافت مجوز انجام نشد بنابراین این پروژه توسط اداره اماکن نیروی انتظامی مهر و موم شد. معاون سرمایه‌گذاری و تأمین منابع اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در خصوص نحوه طی فرایند دریافت مجوز برای اجرای این پروژه افزود: سرمایه گذار در نخستین گام باید در سامانه الکترونیکی بر اساس مصادیق تأسیسات گردشگری که در ۱۶ بند تعریف شده است، نوع تأسیسات گردشگری را انتخاب کند، بارگذاری مدارک و مستندات درخواستی در سامانه، گام بعدی است و سپس در صورت برخورداری از شرایط لازم، موافقت اصولی برای متقاضی صادر می‌شود. طی شدن مراحل درخواست در سامانه تا صدور موافقت اصولی یک ماه زمان می‌برد و در صورت وجود تمامی مدارک و شرایط لازم با در نظر گرفتن انجام استعلامات، حداکثر دو ماه زمان برای آغاز اجرای پروژه لازم است.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه