خراسان را با خراسانی ها می سازم

  • ۵ سال قبل
  • 0

«آقای استاندار، نفرمایید جلسه!» این تیتر یادداشتی بود که چندی قبل درباره تعداد زیاد جلسات غیر ضروری با حضور استاندار نوشتم. تیتری که بهانه جلسه ما با علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی شد.

پس از انتشار آن یادداشت، واکنش مثبتی را شاهد بودیم و نه تنها پذیرش نقد با سعه صدر صورت گرفت بلکه قرار ما برای مصاحبه اختصاصی با استاندار نیز زودتر محقق شدکه نشان از نگاه روشن و همه جانبه استاندار و تیم تحت مدیریتش به رسانه و کارکردهای آن دارد.

در آخرین روزهای ماه رمضان، به دفتر رزم حسینی رفتیم و بدون تشریفات دست و پا گیر اداری و فوت وقت، مصاحبه را شروع کردیم. حدود ۹۰ دقیقه بدون تعارف با استاندار درباره چالش های استان از پدیده و حاشیه شهر گرفته تا بحران آب و کمربند جنوبی و همچنین از مطالبات مردم از معیشت گرفته تا موضوعات فرهنگی صحبت کردیم، البته نمی خواستیم مصاحبه ما بی جهت و  به اصطلاح ژورنالیست ها داغ باشد چون استاندار فقط چند ماه است که سکان استانداری را به دست گرفته لذا آن چه از او پرسیدیم بیشتر برنامه ها و راهبردهایی برای حل مسائل کلان استان بود. شاید انتهای سال فرصت بهتری باشد که دوباره سراغ وی برویم و این بار نتیجه فعالیت معین های اقتصادی و سرانجام طرح توسعه مثلث اقتصادی و فرهنگی را جویا شویم. رزم حسینی در طول مصاحبه خود نیز بر ضرورت مطالبه گری توسط روزنامه خراسان و رسانه ها تاکید کرد. در کل او را مردی دیدم که برای «کار» به استان آمده نه برای «کارنامه سازی». کاری که البته انتظار دارد سایر آن هایی که دست شان می رسد نیز همکاری و خدمت خودشان را از او دریغ نکنند.

«خراسان رضوی» در نظر دارد، در مرحله جدیدی از مطالبه گری های خود، مصاحبه های چالشی و بدون تعارف تحت عنوان «شفاف با مردم» را با مدیران استان کلید بزند که اولین آن با جناب استاندار برگزار شد که در ادامه می خوانید.

 

مهم‌ترین مطالبه این روزهای مردم از ما به‌عنوان رسانه مردمی ، وضعیت معیشتی‌شان است. این که دولت چه برنامه‌ای برای پایان دادن  به مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم دارد؟ این وضعیت تا کجا قرار است پیش برود و اصطلاحاً آخرش چه می‌شود؟  لذا اولین سؤال ما از شما به‌عنوان نماینده عالی دولت  در استان این است که واقعاً آخرش چه می‌شود؟

ایران دارای قابلیت‌هایی است که اگر از آن‌ها استفاده کنیم بخش عمده‌ای از مشکلات مردم حل خواهد شد. با توجه به خروج آمریکا از برجام ، افزایش تحریم‌ها و همکاری برخی کشورها با آمریکا در تشدید تحریم‌ها علیه ملت ایران؛ دولت در قالب سیاست‌های بین‌المللی، رفع موانع تولید و دیگر سیاست‌های اقتصادی می‌تواند تأثیر مثبتی در نرخ رشد اقتصادی در سطح ملی و بین‌المللی داشته باشد.

توجه به ظرفیت داخلی و تعامل با شرق آسیا

بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب به ظرفیت‌های داخلی هم باید توجه کرد، نه این که نگاه به بیرون نداشته باشیم؛ زیرا مسائل اقتصادی هم درون‌زا هستند و هم برون‌زا.

حالا که این مسائل پیش‌آمده می‌توانیم به شرق آسیا توجه بیشتری داشته باشیم. برخی کشورها مانند چین و کره جنوبی و حتی هند تا حدی آمادگی دارند  مناسبات شان با ما را گسترش دهند. علاوه بر این می‌توانیم با توسعه روابط با کشورهای منطقه تا حدی فشار تحریم‌ها را کاهش دهیم اما درهرصورت باید بپذیریم در جنگ اقتصادی قرار داریم و مسئولان، کارگزاران و مردم باید بپذیرند در شرایط ویژه‌ای هستیم. می‌خواهیم حقوق مردم را احقاق کنیم و به همین دلیل باید بیشتر به درون کشور توجه داشته باشیم.

خب اگر تمایل داشته باشید بیشتر به مسائل و چالش‌های استان بپردازیم. موضوع آب شرب مشهد و استان یکی از مسائل مهم است. جدی‌ترین گزینه رفع این چالش نیز انتقال آب دریای عمان به مشهد است که درباره آن دو نگاه وجود دارد. برخی معتقدند این پروژه نه توجیه اقتصادی دارد و نه راه‌حل خوبی است، در مقابل،  برخی هم معتقدند که تنها راه‌حل موجود برای بحران آب استان انتقال آب عمان است. نظر جناب عالی در این خصوص چیست؟

اساساً انتقال آب از دریا به فلات ایران یک امر واجب است. باید سهم خود را مانند کشورهای حاشیه خلیج‌فارس  از دریای عمان و خلیج‌فارس برداشت کنیم.

این که گفته می‌شود انتقال آب دریا اقتصادی است یا خیر باید بگویم این موضوع ۱۰۰درصد اقتصادی است. چون سهم قیمت تمام‌شده آب در محصولات فلزی مانند مس کمتر از ۲ درصد است و برای صنایع فولاد و آلومینیوم هم به‌صرفه است که آب خلیج‌فارس نه‌تنها به فلات مرکزی، بلکه به تهران هم انتقال داده شود.

انتقال آب دریای عمان به مشهد از واجبات است

مطالعات اولیه پروژه انتقال آب دریای عمان به مشهد به اتمام رسیده است. باید توجه داشت انتقال آب دریای عمان چندمنظوره است که مرحله اول آن، تأمین آب منطقه ویژه مکران بزرگ است تا عسلویه دوم در این منطقه فعال شود. دوم تأمین آب شرب سیستان و بلوچستان و در مراحل بعدی استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی خواهد بود. مطالعات انتقال آب دریای عمان در سه خط با ظرفیت ۷۵۰ میلیون مترمکعب در سال انجام‌شده است، شرکت پروژه تأسیس‌شده، دستورات لازم برای تأمین منابع از صندوق توسعه ملی در حال پیگیری و سهم سهام داران در حال آماده شدن است بنابراین این طرح یکی از واجبات برای استان خراسان رضوی و شرق کشور است و می‌تواند شرق کشور را متحول کند.

در یک ماه گذشته بحث اقتصادی بودن انجام این طرح در بخش کشاورزی نیز کلید خورده است. مطالعات جانمایی برای ایجاد ۳۵۰ هزار هکتار کشت در مسیر خط لوله در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی در حال انجام است. این پروژه ۱۰۰ درصد اقتصادی است و حدود یک‌میلیون شغل می‌توان در قالب این پروژه در منطقه ایجاد کرد و صادرات برخی محصولات مانند زعفران را تا ۳ برابر افزایش داد. امیدواریم مطالعات تفصیلی این طرح تا یک ماه آینده تکمیل شود تا برای دریافت مجوز اقتصادی به هیئت دولت تقدیم شود. البته مطالعات اولیه آن توسط دولت تایید شده و امروز بحث اقتصادی بودن آن مطرح است. همان‌طور که در غرب کشور با سرمایه‌گذاری از طریق صندوق توسعه ملی حدود ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی احیا شد، می‌توان در قالب این طرح شرق کشور را هم احیا کرد.

از مهم‌ترین چالش‌های دو سه سال اخیر مشهد، موضوع مؤسسات مالی منحل شده، پردیسبان و به‌ویژه پدیده شاندیز است، به‌تازگی دادگستری پرونده این موارد را در دست بررسی دارد که درباره پردیسبان و اعتماد ایرانیان حکم مربوط نیز صادرشده است. تحلیل شما از سرانجام پرونده پدیده چیست و چه راهکاری می‌تواند سهام داران را به حقشان برساند؟

روز اولی که بنده توفیق خدمت در استان خراسان رضوی را پیدا کردم اولین برنامه‌ام موضوع پدیده بود. تاکنون بیش از ۲۰ جلسه در استان و در سطح ملی در این خصوص با حضور وزیران مربوط و نمایندگان برگزارشده است. از سویی سه جلسه در این خصوص در دبیرخانه اقتصادی شورای هماهنگی سران قوا داشته‌ایم.

دیدار شخصی با سران قوا برای حل مسئله پدیده

بنده شخصاً با رئیس‌جمهور، رئیس مجلس و حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی رئیس قوه قضاییه در خصوص موضوع پدیده و برون‌رفت از این مسئله دیدار داشتم، آقایان با کلیات موافقت و آمادگی خود را برای حمایت اعلام کردند تا پروژه‌های پدیده سامان پیدا کند.

در همین خصوص هدف ما به‌عنوان دولت و ستاد تدبیر استان تا حدامکان حفظ حقوق سهام داران  است. به‌هرحال مردم اقبال نشان دادند و برخی سهام این شرکت را خریداری کردند. شرکت هم امروز وضع چندان بدی ندارد و فعال است، پروژه‌های آن در حال انجام و دولت هم در قالب مصوبه‌های قبلی در حال تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به این پروژه است. اعتقاد نداریم که دولت در این شرکت دخالت کند، این شرکت باید توسط سهام داران اداره شود. قبلاً ستاد تدبیر تشکیل شد تا شرکت هیئت‌مدیره داشته باشد تا تکلیف دادگاه آن مشخص شود. الان در انتظار رأی دادگاه هستیم تا بعدازآن، نحوه اداره شرکت پدیده را مشخص کنیم و خود سهام داران شرکت را اداره کنند.

وضعیت کلی سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری در مشهد را چگونه ارزیابی می‌کنید، آن چه به ما انتقال داده می‌شود این است که شرایط خیلی خوب نیست و یک سری سنگ‌اندازی‌ها در این مسیر وجود دارد. به تازگی هم برخی سرمایه‌گذاران طرح اطراف حرم رضوی نارضایتی‌هایی داشتند، برنامه شما برای جذب سرمایه بیشتر و حمایت از سرمایه‌گذاران چیست؟

واقعیت این است اگر می‌خواهیم شغل ایجاد کنیم و توسعه پایدار را در عمل  به وجود بیاوریم باید برای سرمایه‌گذار و کارآفرین فرش قرمز پهن کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که کارآفرینی عبادت است و این‌ها عابدین هستند.بنابراین باید این ها را تکریم کنیم.

تنها راه نجات استان جذب و حفظ سرمایه‌گذاری است

تنها راه  نجات استان تقویت سرمایه‌گذاری فعلی و جذب سرمایه‌گذاری‌های جدید است. چند طرح مهم ازجمله طرح ثامن چندین سال است که در حریم حرم مطهر امام رضا(ع) اجراشده  اما هنوز کامل نشده است. این طرح ظرفیت بسیار خوبی برای جذب سرمایه‌گذاری و ایجاد شغل است. در خصوص مشکلات این طرح  هفته گذشته با شهرداری مشهد و بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذارانی که در طرح ثامن در حال فعالیت هستند، جلسه‌ای برگزار کردیم. اختلاف نظرهایی درباره نقشه‌های معماری این طرح وجود دارد که امیدواریم مرتفع و تا یک ماه آینده پروژه‌های ثامن دوباره فعال شود و شهرداری مشهد هم بخشی از تعهدات قبلی خود را عملی کند تا رونق جدیدی در حریم حرم ایجاد شود. در کل استان نیز معتقدیم مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی می‌تواند فضایی را فراهم کند که سرمایه‌گذار با رغبت در استان سرمایه‌گذاری کند.

به طرح مثلث اقتصادی فرهنگی اشاره کردید، واقعیت این است اوایل که این طرح را مطرح کردید کمتر کسی تصور می‌کرد با شرایط موجود،فعالان بخش خصوصی این‌چنین پای‌کار باشند. اکنون‌که با آن‌ها صحبت می‌کنیم بیشترشان رضایت دارند و از این که در تصمیم‌گیری‌ها دخیل هستند راضی‌اند. اما این معین‌های اقتصادی قرار است دقیقاً چه‌کاری انجام دهند؟ کمی دراین‌باره توضیح دهید.

به‌طورکلی به دلیل آسیب‌های جدی در مسائل فرهنگی و اجتماعی به علت منسجم نبودن ارکان حکومت، تمرکزگرایی یا بوروکراسی اداری و موارد نه گانه‌ای که پیش‌ازاین عنوان‌شده است، مجبور بودیم دنبال الگویی بگردیم که بتوان جلوی فرار سرمایه را گرفت. این الگو، کارنامه خوبی دارد و در استان خراسان رضوی کارا عمل کرده است. خوشبختانه همه ارکان حکومت در حال همکاری هستند، تمام ۱۸ نماینده استان در مجلس شورای اسلامی  فارغ از همه سلایق سیاسی خودشان پای‌کار آمده‌اند و از طرح حمایت می‌کنند، ائمه جمعه همکاری بسیار خوبی دارند و حضور و مشارکت مقامات دستگاه قضایی استان خود تضمین‌کننده امنیت سرمایه‌گذاری این طرح است.  کارآفرینان که قاعده مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی‌اند نیز همکاری بسیار خوبی دارند و تقریباً در همه شهرستان‌ها معین‌هایی برای مناطق استان از دهستان تا بخش مشخص‌شده است که کار آن‌ها توانمندسازی مردم است.  در قالب این طرح به روستاییان که باوجود امکانات، بدون شغل هستند یا تولیدات زراعی آن‌ها بهره‌وری بالایی ندارد یا تولیداتشان کم‌بهره است، طی مراحل شش‌گانه توسط معین‌های اقتصادی کمک خواهد شد.

علاوه بر این‌،در همه جای دنیا دولت‌ها زیرساخت‌ها را آماده و اساساً شرکت‌ها کشور را اداره می‌کنند. در استان خراسان رضوی در حال اجرای این الگو هستیم تا شرکت‌ها توسعه استان را محقق کنند. تاکنون ۶۱ شرکت به‌عنوان معین اقتصادی مسئولیت بر عهده گرفتند و امید است این تعداد به ۱۰۰ شرکت افزایش یابد. طی پنج ماهی که بنده به خراسان رضوی آمدم تصور نمی‌کردم از این طرح این‌گونه استقبال شود و فکر می‌کردم حداقل یک سال طول می‌کشد تا ۳۰ شرکت را درگیر این طرح کنیم. از سویی باید توجه داشته باشید که حدود سه ماه از این پنج ماه صرف آشنایی بنده با استان و ظرفیت‌های استان شد و همه این کارها طی دو ماه انجام‌شده است. خوشبختانه با اجرای این طرح، فضای استان در حال تغییر  است و همدلی فوق‌العاده‌ای در استان به وجود آمده است.

بنده توصیه می‌کنم رسانه‌ها برای بررسی کارایی این طرح به خانه‌های مردم در روستاهایی که طرح در آن‌ها اجراشده است، مراجعه و با مردم صحبت کنند.

ما می‌خواهیم خراسان را با خراسانی‌ها بسازیم. مردم خراسان و خراسانی‌هایی را که در دیگر شهرهای کشور و حتی خارج از کشور هستند ، از طریق فراخوان جذب خواهیم کرد. البته نیازمند آن هستیم که ائمه جمعه و رسانه‌ها فضا را به سمتی ببرند که خراسانی‌ها سرمایه‌های خود را از استان خارج نکنند. نسبت تسهیلات به سپرده در استان خراسان رضوی در جایگاه ۲۵ کشور است که خوب نیست درحالی‌که در میزان سپرده‌ها در جایگاه سوم کشور هستیم و این زیبنده این استان نیست.  باید جلوی خروج سرمایه‌ها از استان را گرفت و توازن منطقه‌ای را در استان ایجاد کرد. بخش عمده کارها توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و رسانه‌ها هم باید بخش خصوصی را تکریم کنند. نتیجه آن کاهش فقر در استان ، افزایش امنیت اجتماعی و تعالی فرهنگی خواهد بود.

به علایق سیاسی نمایندگان اشاره کردید، با توجه به این که امسال انتخابات مجلس را خواهیم داشت، پیش‌بینی شما از ترکیب آینده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان بعدی استان چیست؟

موضوعات انتخاباتی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد زیرا مردم هستند که انتخاب می‌کنند و ممکن است حتی باوجود نظرسنجی‌ها، در روز انتخاب نظر مردم تغییر کند.

مجلس افراد باتجربه را می طلبد

بنده فکر می‌کنم مردم دنبال آدم‌های افراطی نیستند، مردم دنبال افرادی هستند که متخصص باشند و بتوانند مشکلاتشان را رفع کنند. بنده فکر می‌کنم شاید شرایط امروز به‌گونه‌ای است که باید افراد باتجربه به مجلس بفرستیم. مجلس ازجمله مراکزی است که افراد باتجربه را  می‌طلبد زیرا مقام قانون‌گذار باید با وسواس خاصی در خصوص آینده مقررات کشور تصمیم بگیرد. بنده امیدوار هستم که مردم حضور فعالی در انتخابات داشته باشند. این نظام نظامی مردمی است، چرا باید خود را از این حق محروم کنیم و رأی ندهیم. متوسط خرد جمعی نشان داده است که همیشه خوب تصمیم گرفته است. وقتی‌ رأی اکثریت باشد، اتفاق‌های خوبی می‌افتد.

البته  فضای مشهد یک فضای کاملاً سیاسی است و شما به‌عنوان نماینده عالی دولت قرار است با نهادهای مهم و تأثیرگذار دیگر ازجمله  آستان قدس، سپاه، ارتش، شهرداری و شورای شهر همکاری کنید. راهبرد شما با توجه به تفاوت‌های سیاسی موجود در این نهادها چیست؟

بنده اهل سیاسی بازی نیستم. تعریف سیاست یعنی تدبیر در امور. در استان خراسان رضوی بنده  به‌عنوان نماینده دولت موظف هستم طبق قانون عمل کنم؛ به‌عنوان‌مثال درباره انتخابات ما مجری برگزاری انتخابات هستیم که باید سالم، رقابتی و آزاد برگزار شود یعنی  همه گروه‌هایی که مجوز دارند و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران هستند بتوانند آزادانه فعالیت و رقابت کنند و از سویی باید سلامت انتخابات را تضمین کنیم که هیچ‌گونه تخلفی انجام نشود. نشاط انتخاباتی باید به وجود بیاید و مر قانون را اجرا خواهیم کرد و حساسیت داریم بدون این که کسی بخواهد دخالت و اعمال‌نظری بکند این کار را با قاطعیت و هماهنگی کامل شورای نگهبان و دستگاه‌های نظارتی که مسئول برگزاری انتخابات هستند انجام دهیم تا فضایی را برای مردم فراهم کنیم که بتوانند انتخاب خود را انجام دهند.

اگر اجازه بدهید  از موضوعات اقتصادی و سیاسی گریزی بزنیم به مسائل فرهنگی.  شما ابتدا که تشریف آوردید در خصوص موضوعاتی مانند جشنواره فجر و موسیقی اظهاراتی داشته‌اید. فضای فرهنگی مشهد را چطور ارزیابی می‌کنید و چه برنامه‌ای برای آن دارید؟

قانون‌گذار، شورای فرهنگ عمومی را تعیین کرده است. این شورا مسئول عالی تصمیمات و سیاست‌گذاری حوزه‌های فرهنگی هر استان است. ریاست این شورا نیز نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه آن شهر است. بنده به‌عنوان  نایب‌رئیس این شورا به همراه دستگاه‌های اجرایی به این شورا کمک می‌کنم، سیاست‌ها در این شورا اعلام می‌شود و درنهایت شورا تصمیم‌ می گیرد بنابراین باید در چارچوب این شورا و مصوبات آن عمل کنیم.

نمی‌توانیم خودمان را به خواب بزنیم و زیرپوست شهر را نبینیم

البته این تصمیمات باید در چارچوب قانون و بر اساس مجوزهای قانونی باشد. سیاست ما در آن جا مر قانون است اما باید به مسائلی که مربوط به زیرپوست شهرهاست توجه کنیم. نمی‌توانیم خود را به خواب بزنیم یا این مسائل را نادیده بگیریم. به هر صورت در بعضی استان‌ها و شهرها مسائلی داریم که این‌ها به‌صورت زیرزمینی فعالیت می‌کنند. باید فضایی فراهم کنیم که این فعالیت‌ها زیرزمینی نشود و طبق قانون و در چارچوب موازین شرعی همه این‌ها بتوانند فعالیت شان را انجام بدهند.

همان‌طور که می‌دانید آسیب‌های اجتماعی فزاینده بوده و این دغدغه رهبر معظم انقلاب است و دولت هم سازمان اجتماعی برای کاهش این آسیب‌ها تشکیل داده است ولی درهرصورت فکر می‌کنم باید سیاستی را دنبال کرد که بتوان جذابیت فرهنگی به وجود آورد و استان را به سویی برد که فعالیت‌ها با حفظ موازین شرعی انجام شود.

درواقع فکر می‌کنید این که گفته می‌شود مشهد بیشترین آمار موسیقی زیرزمینی را دارد، مربوط به نوع مواجهه است؟

خبرنگار می‌گوید ما بیشترین آمار موسیقی زیرزمینی را در مشهد داریم(با خنده) این خوب نیست چرا باید زیرزمینی باشد؟ وقتی زیرزمینی باشد تنها موسیقی نیست و ممکن است موارد دیگری هم باشد. باید در چارچوب  مقررات، فضایی به وجود بیاوریم و هر گروهی بیاید و پیشنهادهای خود را ارائه کند و ما هم بررسی خواهیم کرد.

شما در پاسخ‌های تان چندین بار از مردم و نقش مردم در پیشبرد مسائل اقتصادی و فرهنگی صحبت کردید. شخص رئیس‌جمهور هم می‌گوید هرروز از مردم نظرسنجی می‌کند و با مردم ارتباط می‌گیرد. سؤال ما از شما این است که چه میزان با مردم ارتباط دارید و در کل مردم در تصمیم‌گیری‌های شما چه جایگاهی دارند؟

بنده دوشنبه‌های هر هفته  دیدار مردمی در استانداری دارم. از سویی طرح معین‌های اقتصادی کاملاً مردمی است. روزنامه خراسان با توجه به پیشینه تاریخ و فراگیری که دارد بخشی از صفحات خود را به معین‌های اقتصادی استان اختصاص دهد و  گزارش عملکرد معین‌های اقتصادی در شهرستان‌های مختلف را بررسی و منعکس کند و ما هم کمک خواهیم کرد.بنده معتقد هستم ارتباط ما با مردم باید بر اساس صداقت و راست‌گویی و شفافیت باشد.

باید با مردم شفاف صحبت کنیم

متأسفانه مردم از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند. باید با عملکرد خودمان و با شفافیت به مردم اطلاعات بدهیم. نباید اطلاعاتی به مردم بدهیم که نادرست باشد. باید عین واقعیت را به مردم بگوییم، در دوره دفاع مقدس همین‌گونه بود. به‌طور مثال اگر در حوزه آسیب‌های اجتماعی مسائل را با مردم در میان بگذاریم که زیرپوست شهر مشهد چه اتفاقی در حال افتادن است، مردم اگر بدانند حتماً از فرزند خود مراقبت خواهند کرد. این اطلاعات را به دلایل مختلف به مردم نمی‌دهیم، باید اطلاعات را به‌صورت شفاف به مردم ارائه دهیم، زیرا این نظام، مردم پایه است. شما دیدید که مردم در روز قدس باوجود نارضایتی، پای نظام  و انقلاب ایستادند؛ در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می‌کنند و در انتخابات هم حاضر می شوند و رأی می‌دهند ولی از شرایط اقتصادی ناراضی هستند و این نارضایتی درست است و بنده آن را قبول دارم.

ولی اگر اطلاعات درست به مردم بدهیم مردم خواهند پذیرفت و کمک خواهند کرد. باید این ارتباط را با مردم برقرار کنیم. بنده به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها تأکید کردم که بیشترین ارتباطات را با مردم داشته باشند.

بخش زیادی از همین نارضایتی‌ها مربوط به مردم حاشیه‌نشین است . شما اصلی‌ترین مسئله حاشیه شهر مشهد را چه می‌دانید؟ و چه برنامه‌ای برای مهار حاشیه‌نشینی و بهبود زندگی حاشیه‌نشینان دارید؟

حاشیه شهر در همه جای دنیا به دلیل توسعه‌یافتگی نامتوازن و روستاها به وجود آمده است که یکی از کارکردهای طرح معین‌های اقتصادی معکوس کردن مهاجرت به حاشیه شهرهاست ، در استان کرمان نمونه موفقی در این خصوص داشتیم. شهر مشهد و حاشیه‌نشینی آن پیشینه چند ده‌ساله دارد و دفعتاً به وجود نیامده است و شاید برای سامان دهی آن هم نیازمند زمان چند ده‌ساله هستیم تا بتوانیم کم‌کم بافت پیرامون حاشیه شهر را سامان بدهیم.

سامان دهی این نیست که در محل آسفالت بریزیم

سامان دهی این نیست که در محل موجود آسفالت بریزیم یا در کوچه‌های یک و نیم متری جدول گذاری و شبکه فاضلاب احداث کنیم؛ این‌که نشد سامان دهی. این هم خلاف پدافند غیرعامل است و هم اگر خدای‌ناکرده آتش‌سوزی اتفاق بیفتد، نمی‌توانیم کمک کنیم. طرحی که ستاد بازآفرینی هم دنبال اجرای آن است، اجرای طرح بازآفرینی در خود حاشیه شهر مشهد است که بر اساس زمین‌های دولت و با مشارکت آستان قدس و شهرداری اجرایی می‌شود و با غربالگری که شروع‌شده است و تا شش ماه آینده تمام خواهد شد شناسایی لازم انجام شود و مردم را مستقر کنیم یا به گروه امکانات بدهیم که به روستاها بازگردند.

درواقع حاشیه شهر یک نسخه واحد ندارد و چندین نسخه برای آن در نظر گرفته‌شده است. از سویی با توجه به این که شهرداری مشهد معین اقتصادی شهرستان مشهد معرفی‌شده و کار توانمندسازی ۸۳ روستا در حال پیگیری است کار اصلی خود یعنی حاشیه شهر مشهد را به‌پیش می‌برد و ۶۶ دفتر را در ۶۶ محله حاشیه شهر مشهد دایر کرده است که این دفاتر تسهیل گر هستند و به موضوع بازسازی حاشیه شهر مشهد هم وصل می‌شوند که تسهیلات در اختیار مردم قرار دهند تا مسکن خود را  نوسازی کنند یا به‌صورت مشارکتی ساختمان چندطبقه احداث کنند تا در آن مستقر شوند. درواقع الگوی سامان دهی حاشیه شهر مشهد چند نسخه‌ای است و ما نیز به شهرداری مشهد کمک خواهیم کرد. بنده شنیدم قرار است در آینده نزدیک طرح بازسازی و آسفالت حدود سه میلیون مترمربع در حاشیه شهر مشهد یعنی جایی که امکان آن وجود داشته باشد توسط شهرداری مشهد انجام شود.

در این که شهر نباید بدون ضابطه توسعه پیدا کند شکی نیست اما در جنوب مشهد نیز به‌نوعی شاهد این اتفاق‌ها هستیم. اکنون درباره توقف یا ادامه کمربند جنوبی باوجود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه، میان شهرداری و دادستانی اختلاف وجود دارد. نظر شما در این خصوص چیست؟

این کاری است که از قبل انجام‌شده، درست مانند مسئله پدیده. وظیفه ماست که به آن‌ها رسیدگی کنیم و ما هم، کارگروهی در معاونت عمرانی استانداری تشکیل دادیم تا دوباره این مسئله را بررسی کند که اگر امکان کار وجود دارد بر اساس طرح مصوبی باشد که دارد. اگر امکانش نبود در ستاد تدبیر در خصوص آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

از این که این فرصت را در اختیار ما قرار دادید که به بررسی شرایط استان و مطالبات مردم بپردازیم متشکریم. روزنامه خراسان در نظر دارد بدون تعارف و صریح مطالبات موجود از مدیران و مسئولان استان را پیگیری کند. اولین مصاحبه ما با حضرت عالی بود که امیدواریم دیگر مدیران نیز با تأکید شما شفاف با مردم صحبت کنندو پاسخ گوی آن ها باشند.

ما نیاز داریم که رسانه‌ها در الگوسازی که در قالب معین‌های اقتصادی دنبال آن هستیم ما را همراهی کنند. اگر این الگو محقق شود، می‌تواند در کل کشور فراگیر شود. در کنار فعالیت تبیین شده معین‌های اقتصادی، نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی نیز راه‌اندازی شده است که مسئول توسعه آینده استان خراسان رضوی است. دولت دیوان‌سالاری مانع توسعه است و امیدواریم با برون‌سپاری توسعه به نهادهای مردمی و بخش خصوصی بتوانیم به رفع مشکلات اقتصادی استان کمک کنیم.

پیشنهاد بنده این است که رسانه نقش خود را در توسعه عملی و روزنامه خراسان ارتباط خود را با بخش مردمی نهاد اقتصاد مقاومتی تقویت کند. نمی‌خواهیم روزنامه خراسان بخش دولتی را تبلیغ کند بلکه نهادهای مردمی را حمایت کند. این فرهنگ‌سازی باید توسط روزنامه خراسان کلید بخورد. البته اگر انتقاد بشود و ضعف‌ها هم مطرح شود، ما هم کمک خواهیم کرد . می دانیم سازنده است که عملکرد ما  زیر ذره‌بین نگاه کارشناسی روزنامه قرار بگیرد.

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *