احزاب خراسان رضوی از مسوولان اجرایی انتخابات چه می‌خواهند؟

  • ۴ سال قبل
  • 0

انتخابات یکی از کارکردهای مهم احزاب سیاسی بوده و هرکجا که صحبت از دموکراسی و انتخابات باشد، وجود احزاب ضروری است. دموکراسی بدون انتخابات و انتخاب کردن بدون وجود احزاب سیاسی که آزادانه فعالیت کنند، معنا ندارد.

احزاب سیاسی نقش موثری در کارآمد کردن مشارکت فعال مردم در انتخابات دارند و می‌توانند نوعی انسجام، یکپارچگی و ثبات را در کشور ایجاد کنند، بنابراین توجه به دغدغه‌ها و خواسته‌های احزاب از مسوولان اجرایی برگزاری انتخابات عاملی مهم در جهت افزایش مشارکت مردم و برگزاری انتخاباتی سالم و بودن حاشیه در استان خراسان رضوی است.

دغدغه اصلی اصولگرایان در انتخابات پیشرو بی‌طرفی مسوولان در انتخاب هیات اجرایی است، آنها با گریزی به انتخابات سال ۹۶ از کمبود تعرفه و عدم شروع انتخابات در زمان تعیین شده ناراضی بودند و تاکید داشتند که این مشکلات در دوره جاری برطرف شود.

در همین رابطه حمیدرضا ترقی، دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، اظهار کرد: دستورات لازم در رابطه با شروع عملیات و برنامه انتخابات از سوی وزارت کشور به استاندارها اعلام شده، اما مهمترین مسأله‌ای که اکنون داریم، این است که استان‌ها و مسؤولان استان در انتخاب معتمدین و هیأت اجرایی نهایت دقت و بی‌طرفی را اعمال کنند.

وی افزود: باید در زمینه توزیع تعرفه و سهمیه‌بندی آن با توجه به مشکلاتی که در انتخابات قبل داشتیم، آسیب‌شناسی کرده و اجازه ندهند مشکلات انتخابات قبلی در کمبود تعرفه در برخی مناطق دوباره پدید بیاید. باید فضای جامعه را به لحاظ تبلیغی و سیاسی به سمت رقابت سالم و مشارکت قابل قبول سوق دهند و در این زمینه از همه ظرفیت‌هایی که می‌توانند در مشارکت بالای مردم نقش داشته باشند، دعوت به همکاری و کمک کنند.

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی در خراسان رضوی، بیان کرد: امیدواریم با ترکیبی که در مسؤولان سیاسی استان وجود دارد و تعهدی که نسبت به اجرای سالم و بی‌طرفانه انتخابات دارند، این انتظار مردم و جریان‌های سیاسی در خصوص برگزاری یک انتخابات سالم، بدون کمترین تخلف، با رعایت معیارها و ضوابط قانونی و عدم اعمال نظر از سوی مسؤولان دولتی در روند انتخابات را شاهد باشیم.

هیات‌های اجرایی باید از جناح‌های مختلف باشند

محسن بنی‌هاشمی، رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی، نیز در این خصوص تاکید کرد: ما به عنوان احزاب توقع خاصی از فرمانداری نداریم که بخواهد کاری غیر از وظیفه قانونی خود انجام دهد اما توقع داریم که همان وظیفه قانونی خود را انجام دهد.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: فرماندار همواره هیات اجرایی را از معتمدان شهر انتخاب می‌کند، در حالی که هیات‌های اجرایی باید از جناح‌های مختلف باشند نه اینکه یک‌دست باشند. اگر هیات اجرایی یک‌دست باشد، در برگزاری انتخابات و نتیجه آن تفاوتی حاصل نمی‌شود، نه برنده‌ای، بازنده و نه بازنده‌ای برنده می‌شود، تنها فرمانداری در معرض تهمت قرار می‌گیرد که جناحی برخورد کرده، بنابراین بهتر است که فرماندار در انتخاب افراد هیات اجرایی از همه جناح‌ها، افراد مورد اعتماد و سرشناس را انتخاب کند که نظارت کنند و همه مطمئن باشند که کار به خوبی انجام می‌شود.

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی با بیان اینکه مساله دیگر سر صندوق‌های رای است که اختلاف ایجاد می‌شود، عنوان کرد: اگر قرار باشد که نماینده‌های فرماندار ضعیف و یک‌دست انتخاب شوند، در صندوق‌های رای با نمایندگان شورای نگهبان اختلاف پیدا می‌کنند. فرمانداری باید در انتخاب نماینده‌های فرماندار در سطح کل صندوق‌ها افراد کارکشته، مدیر و مدبر ارسال کند که یک‌دست و از یک جناح نیز نباشند، بلکه از همه افراد انتخاب کند.

امکانات انتخابات باید به صورت عادلانه میان گروه‌های سیاسی تقسیم شود

اما در آن سوی میدان، اصلاح‌طلبان به شدت دغدغه اجرای عدالت و رعایت مرّ قانون را دارند، آنها همچنین خواستار عدم مصلحت‌خواهی و مصلحت‌سنجی، نظارت دقیق مسوولان اجرایی و نماینده فرماندار و از همه مهم‌تر توزیع عادلانه امکانات در انتخابات بودند. اصلاح‌طلبان از مسئولان اجرایی می‌خواستند که در انتخابات قوانین، مقررات، حریت، انصاف و عزت طرفین رعایت و به خواسته‌های تفکرهای مختلف توجه شود.

مهدی عبایی، رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی تاکید کرد: ما دو خواسته از مسئولان استانی داریم و این خواسته‌ها چیزی جز عدالت و انصاف نیست. اول اینکه در انتخابات مرّ قانون عمل شود و مصلحت‌خواهی و مصلحت‌سنجی در رده‌های ششم و هفتم باشد.

وی افزود: خواست و رای مردم، رای واقعی که در صندوق ریخته شده و نظارت احزابی که قانون به آنها اجازه نظارت داده باید با مرّ قانون انجام شود نه اینکه مانند دوره‌ای باشد که فرماندار اعلام کرد من خودم نتوانستم به اتاق رایانه بروم، این بسیار بد است که مسئول اول استان برای انتخابات نمی‌دانست که در آن اتاق چه انجام می‌شد.

عبایی بیان کرد: مرّ قانون باید عمل شود و مجری آن نیز فرماندار مشهد است که باید همه جا حضور داشته باشد، نماینده فرماندار نیز باید با اختیارات تام سر صندوق‌ها و حوزه‌ها حضور یابد. در حوزه جمع‌بندی رای‌گیری که نرم‌افزار بالاترین کار را انجام می‌دهد و عده‌ای مجری هستند، نظارت شورای نگهبان به جای خود، اما نظارت مجری قانون باید وجود داشته باشد و اعمال شود.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب گفت: مساله دوم که از مساله اول نیز مهم‌تر بوده زیرا چندان به آن نمی‌پردازند، توزیع عادلانه امکانات در انتخابات است. همواره امکانات به ضرر افرادی که منتقد و اقلیت بودند، در حصر نگه داشته می‌شد؛ یعنی امکانات در اختیار جریانی بوده که جریان غالب و اکثریتی بود، به خصوص در شهر مشهد که مجریان با آن جریان بودند، در پنجشنبه و شب جمعه تبلیغات کرده و صبح جمعه در دعای ندبه علاوه بر پخش تراکت‌های کوچک اسامی کاندیداها، پوستر نصب می‌کردند.

اگر اصلاح‌طلبان مسجد یا حسینیه‌ای می‌خواهند در اختیارشان گذاشته شود

رئیس شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: خواسته ما از ناظران شورای نگهبان و مجریان وزارت کشور این است که امکانات عادلانه در استان تقسیم شود. اگر اصلاح‌طلبان مسجد و حسینیه‌ای می‌خواهند در اختیارشان گذاشته شود، همان‌گونه که در اختیار دیگران است، بهانه نیاورند که هیات‌رئیسه و خدمتگزاران مسجد و حسینیه با چنین کاری مخالف هستند. در استفاده از امکاناتی که عموم امکان استفاده دارند، مانع‌‎تراشی نکنند و عادلانه باشد.

وی ادامه داد: به مسئولان و شهروندان اطمینان می‌دهیم که اگر فضا به سمت توزیع عادلانه امکانات و اجرای مرّ قانون پیش رود، ما اصلاح‌طلبان به نفع خود نظام، مردم، انتخابات و دولت حرف‌های زیادی داریم که بزنیم و اقدامات زیادی داریم که می‌توانیم انجام دهیم و تمام آنها به نفع تقویت نظام است.

نباید در شهر امام رضا(ع) امکانات را فقط به یک جناح بدهیم

مظفر علیزاده، دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) در خراسان رضوی، نیز با تاکید بر اینکه عدالت اولین چیزی است که باید توسط مسوولان اجرایی انتخابات رعایت شود، اظهار کرد: امروز با وجود فضای مجازی نمی‌توان چیزی را از مردم پنهان کرد، کوچک‌ترین تنگ‌نظری، یک بعدی‌نگری، یک طرف را دیدن و طرف دیگر را ندیدن تنها اعتماد مردم را نسبت به نظام کم می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‎طلب با تاکید بر اینکه نباید در این روزها با موضع‌گیری و اظهارنظرهایمان مردم را ناامید کنیم، ادامه داد: در این بین نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، اساتید دانشگاه، فعالان فرهنگی و … نقش موثری در افزایش امید میان مردم ایفا می‌کنند، مسووولان نباید فراموش کنند که ناامیدی به ضرر مملکت، استقلال و حریت این جامعه است.

دبیر مجمع نیروهای خط امام(ره) در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما در شهر گفت‌وگو هستیم و امام رضا(ع) بنیان‌گذار گفت‌وگو است، چرا عده‌ای فقط یک طرف قضیه را می‌بینند و همه امکانات را قانونی و غیر قانونی، با اجازه و بدون اجازه به سوی یک تفکر خاص می‌برند؟

علیزاده عنوان کرد: من به عنوان کسی که ۴۰ سال تجربه انتخابات به عنوان اجراکننده، عضو ستاد، بازرس و … را دارم، به جد هشدار می‌دهم که اگر مجریان انتخابات دغدغه‌های دلسوزانه افرادی که برای انقلاب زحمت کشیدند را در نظر نگیرند و در اجرای قانون کوتاهی کنند، خودشان باید عواقب بعد از آن را پاسخ دهند.

از فردا دهم آذر ماه دستور شروع انتخابات و ثبت نام از داوطلبان آغاز می‌شود و ارتباط موثر و مستمر مسوولان با احزاب و تشکل‌های سیاسی و پیگیری دغدغه‌ها و مطالبات آنان از مهمترین عواملی است که به اجرای هرچه بهتر انتخابات کمک می‌کند.
منبع: ایسنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *