حمایت ‌می‌کنیم

  • ۴ سال قبل
  • 0

استاندار خراسان‌رضوی در جلسه شورای اداری شهرداری از اقدامات ارزنده مدیریت‌شهری مشهد قدردانی کرد
روز گذشته علیرضا رزم‌حسینی همراه با معاونان عمرانی و اقتصادی خود و فرماندار مشهد به جمع مدیران شهری آمد تا نخستین استانداری باشد که در جلسات شورای اداری شهرداری مشهد حضور پیدا کرده است.
رزم‌حسینی در این جلسه علاوه بر اینکه شهردار مشهد را یکی از موفق‌ترین شهرداران کشور دانست، به تعاملات سازنده استانداری و مدیریت‌شهری در راستای توسعه شهر هم اشاره کرد. استاندار خراسان‌رضوی در نهمین جلسه شورای اداری شهرداری مشهد در سال۹۸، اظهار کرد: وقتی که اسم شهرداری می‌آید، تنها چیزی که ابتدا به ذهن می‌رسد، حقوق شهروندی است و به‌طور قطع یکی از دستگاه‌ها و سازمان‌هایی که می‌تواند به ارتقای حقوق شهروندی کمک کند، شهرداری به‌ویژه شهرداری مشهد است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، وی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد سفر می‌کنند، ادامه داد: حضور این تعداد زائر در مشهد این شهر را به جایگاه مهمی برای ارتقای حقوق شهروندی تبدیل کرده است.وی با تأکید بر اینکه اگر مردم به حقوقشان آشنا باشند، مطالبات اجتماعی آن‌ها خردمندانه شکل می‌گیرد، اضافه کرد: یکی از وظایف شهرداری‌ها توسعه و ترویج فرهنگ شهروندی، آپارتمان‌نشینی و سایر موارد مرتبط با سکونت در شهر است و اگر این کار انجام شود، هزینه‌های مدیریت‌شهری نیز کاهش خواهد یافت.رزم‌حسینی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی و شهرنشینی برای همه است و هیچ تبعیضی وجود ندارد، گفت: به این موضوع در دین ما و از سوی بزرگان دین ما تأکید شده است.

حمایت از شهردار و شهرداری مشهد ‌
وی با تأکید بر اینکه شهردار مشهد یکی از موفق‌ترین شهرداران کشور بوده است و شورای شهر نیز به‌خوبی از وی حمایت می‌کند، اضافه کرد: ما نیز از این موضوع حمایت می‌کنیم، زیرا اگر به شهر مشهد توجه شود، گویا که به ۵۰درصد از مردم کشور توجه شده است.

به حاشیه توجه نکنید!
استاندار خراسان‌رضوی در ادامه به بحث حاشیه‌نشینی در مشهد اشاره کرد و افزود: اینکه حاشیه‌نشینی چرا به وجود آمده و چرا از آن جلوگیری نشده است را باید کنار بگذاریم، زیرا اکنون مشهد دارای حاشیه‌ای با بیش از یک‌میلیون نفر است و مقام معظم رهبری نیز برای سامان‌دهی آن دغدغه زیادی دارند.
وی تأکید کرد: به هر دلیل تعداد زیادی در حاشیه شهر مشهد ساکن شده‌اند و بر اساس سیاست‌های نظام باید به آن‌ها خدمات بدهیم و در کنار آن از توسعه و گسترش حاشیه‌نشینی در مشهد جلوگیری کنیم. رزم‌حسینی ادامه داد: بنا بر تقاضای شهرداری مشهد، مدیریت سامان‌دهی حاشیه شهر را به مدیریت‌شهری واگذار کرده‌ایم و تاکنون بیش از ۵۰جلسه برگزار شده است و تصمیم گرفته شد تا ۸محله به‌صورت پایلوت با افزایش سرانه فضاهای سبز، آموزشی، فرهنگی، ورزشی، زیست‌محیطی و کسب‌وکار از حاشیه‌نشینی خارج شود.استاندار خراسان‌رضوی گفت: در این مدت دولت نیز به شهرداری مشهد با مجوزهای انتشار اوراق مشارکت و تهاتر ۴۴۰۰میلیارد تومان کمک کرده و خواهد کرد و ما نیز در کمیسیون ماده۵ گره‌گشای کارهای شهرداری هستیم و با نگاه مثبت برای بهبود زندگی در مشهد همکاری می‌کنیم.
وی به مناسب‌سازی شهر برای حضور بیشتر جانبازان و معلولان اشاره کرد و افزود: اقدامات خوبی در این راستا انجام شده، اما مشکلات در این زمینه زیاد است و دغدغه داریم که مسیرها برای تردد جانبازان و معلولان مناسب‌سازی شود.
وی اضافه کرد: در حوزه سامان‌دهی کشف‌رود نیز مدیریت کار با شهرداری است تا این موضوع را که سال‌هاست چهره‌ای نامناسب در حاشیه شهر مشهد به وجود آورده، با کمک سایر دستگاه‌ها سامان‌دهی کند.

اقدامات خوب مدیریت‌شهری در هوشمند‌سازی
رزم‌حسینی ادامه داد: یکی از راه‌های جلوگیری از فساد اداری هوشمندسازی و الکترونیکی شدن فعالیت‌هاست که شهرداری مشهد اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است. استاندار خراسان‌رضوی به نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر نیز اشاره کرد و گفت: در این دوره اتفاقات خوبی افتاده و همه مسئولان برای رفع مشکلات بافت فرسوده حرم مطهر پای کار هستند و امیدواریم با مدیریت خوب شهرداری مشهد و همکاری استانداری، آستان قدس رضوی و دستگاه قضایی توافق‌نامه‌ای که برای رفع این موضوع تدوین شده است، اجرایی و موضوع نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر با در نظر گرفته شدن حقوق مکتسبه مردم برطرف شود.
مبنای کار برنامه عملیاتی است
شهردار مشهد نیز در این جلسه با بیان اینکه برای فعالیت‌های خود در شهرداری یک مبنای اساسی با عنوان برنامه عملیاتی ۹۷-۱۴۰۰ داریم، اظهار کرد: این برنامه‌ چهارساله است و ۱۳مضمون اصلی را در حوزه‌های حمل‌ونقل عمومی، فضای سبز، مدیریت پسماند، هوشمندسازی، فرهنگی، اجتماعی، خدمات‌شهری و سایر موارد پیگیری می‌کند.
محمدرضا کلائی افزود: پس از گذشت ۲سال از زمان اجرایی شدن این برنامه، بررسی‌ها نشان می‌دهد به‌جز در ۲ یا ۳مورد که شاهد عقب‌ماندگی حدود ۵درصد به دلیل نوسان قیمت‌ها بوده‌ایم، در سایر حوزه‌ها از برنامه عقب نیستیم.
وی با اشاره به تلاش شهرداری برای جبران عقب‌ماندگی‌های موجود در این زمینه، ابراز امیدواری کرد: در پایان این دوره (سال۱۴۰۰) به اهداف خود در حوزه‌های مختلف برنامه عملیاتی دست پیدا کنیم.
شهردار مشهد با بیان اینکه برنامه عملیاتی ۹۷-۱۴۰۰ شهرداری مشهد، ۳موضوع را به‌صورت جدی دنبال می‌کند، اظهارکرد: توجه به حوزه اقتصادی شهر، افزایش کیفیت میزبانی از زائران حضرت رضا(ع) و جایگاه شهر مشهد در آینده، ۳محور اصلی ما در این برنامه است.

هیچ پروژه‌ای به دلیل مسائل مالی به تأخیر نیفتاده است
وی با تأکید بر اینکه در سال۹۸ تمام توان خود را گذاشتیم تا از ۳مسئله هم جلوگیری کنیم، افزود: مسئله اول این بود که به دلایل اقتصادی فعالیت‌های مرتبط با توسعه شهری متوقف نشود که خوشبختانه با افتخار می‌توانیم بگوییم یک پروژه که حتی یک روز به دلیل مسائل مالی تأخیر داشته باشد، نداریم.
کلائی اضافه کرد: مسئله دوم تسهیل کار شهروندان بود که تا حدود زیادی با رویکردهای هوشمندسازی و الکترونیکی کردن خدمات، توانسته‌ایم در این مسیر گام‌های خوبی برداریم.
وی با بیان اینکه مسئله سوم نیز در سال۹۸ تأمین منابع مالی برای اتمام کارهایی است که در حال اجرا داریم، افزود: امسال استانداری در تأمین مالی کمک‌های زیادی به مدیریت‌شهری کرده است که جای قدردانی دارد و امیدواریم این حمایت در حوزه‌های بانکی و مالی ادامه داشته باشد.
سکاندار شهر امید و زندگی با اشاره به افزایش فعالیت‌های شهری در ۲ماه پایانی سال، ادامه داد: سال گذشته اقداماتی برای پذیرایی بهتر از زائران در ایام نوروز در حوزه حمل‌ونقل، اقامت، تنظیف شهری و سایر موارد انجام شد که خوشبختانه بازخوردهای خوبی را به همراه داشت. امسال نیز این اقدامات با قدرت و قوت بیشتری انجام خواهد شد و تمام ارکان مدیریت‌شهری بسیج خواهند شد تا استقبال از بهار خوبی داشته باشیم.

«چشم شهر» برای رصد مطالبات مردم
وی با اشاره به درخواست استاندار خراسان‌رضوی برای مناسب‌سازی شهر برای معلولان و جانبازان نیز گفت: مدیریت‌شهری تمام تلاش خود را در راستای مناسب‌سازی معابر به کار گرفته است، اما ما تعیین‌کننده اولویت نیستیم، بلکه مردم، جانبازان و معلولان باید اولویت‌ها را مشخص کنند که در همین راستا از نرم‌افزار «چشم شهر» رونمایی شد و شهروندان از این طریق می‌توانند محل‌هایی را که نیاز به مناسب‌سازی دارند، به مدیریت‌شهری اعلام کنند.
کلائی افزود: درمجموع به دلیل بزرگ بودن مبحث مناسب‌سازی شهر برای معلولان، نیازمند ایجاد یک مدیریت هماهنگ و یکپارچه مانند الگوی سامان‌دهی کشف‌رود هستیم.
وی به صحبت‌های استاندار خراسان‌رضوی درباره سامان‌دهی حاشیه شهر مشهد هم اشاره و اضافه کرد: اقدامات خوبی از سوی مدیریت‌شهری در حاشیه شهر درحال انجام است، اما در برخی موضوعات دچار نقص هستیم و اختلاف‌نظرهای بین‌بخشی وجود دارد. در این مسیر نیز می‌توان از الگوی کشف‌رود استفاده کرد و درخواست داریم جلسه‌ای از ستاد تدبیر به مشکلات مدیریت‌شهری اختصاص داده شود.
شهردار مشهد در بخشی دیگر از جلسه شورای اداری شهرداری، با اشاره به اقدامات انجام‌شده در پی بارش برف اخیر، گفت: فعالیت‌های انجام‌شده برای بازگشایی معابر و هماهنگی سازمان‌ها با یکدیگر نشان داد برخی شاخص‌ها در مجموعه مدیریت‌شهری در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی با تأکید بر برنامه‌ریزی مناسب برای استقبال هرچه بهتر از بهار۹۹ برای بهتر شدن حال مردم، اضافه کرد: بر این موضوع تأکید داریم که حوزه‌های عمرانی، خدمات‌شهری و فرهنگی برنامه‌ریزی مناسبی را برای استقبال خوب از بهار در دستورکار خود قرار دهند.

شهرداری مشهد، جلودار معین‌های اقتصادی استان

تعامل بین شهرداری مشهد و استانداری خراسان‌رضوی مدت‌هاست که به یکی از اولویت‌های هر دو نهاد تبدیل شده، اما در دوره پنجم مدیریت‌شهری این تعامل آن‌چنان زیاد بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری که سابقه چندین و چندساله در حوزه اقتصادی استان دارد، چنین تعاملی را بی‌نظیر دانست. علی رسولیان در این‌باره به شهرآرا گفت: تاکنون چنین تعاملی را دست‌کم در حوزه اقتصادی بین شهرداری مشهد و استانداری ندیده‌ام و به‌طور قطع شهرداری مشهد یکی از ارکان اصلی توسعه اقتصادی استان است و این نقش را اکنون به‌خوبی ایفا می‌کند. وی در ادامه به بخشی از این تعاملات اشاره کرد و گفت: شهرداری مشهد و استانداری در حال مطالعه طرحی برای افزایش تولید ناخالص استان هستند. معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌رضوی افزود: ما در حوزه استانداری با کمک مدیریت‌ شهری مشهد در حال شناسایی تمام پروژه‌های سرمایه‌گذاری این کلان‌شهر هستیم تا بتوانیم مجموعه کاملی از پروژه‌ها داشته باشیم. وی با تأکید بر اینکه شهرداری مشهد جلودار معین‌های اقتصادی استان است، تأکید کرد: مدیریت‌شهری مشهد اولین معین اقتصادی مقاومتی استان بوده است که طرح توانمندسازی روستاهای اطراف این شهر و حاشیه شهر مشهد را در دست اقدام دارد. رسولیان تأکید کرد: روز یکشنبه هفته آینده، سالگرد انعقاد تفاهم همکاری بین شهرداری مشهد و استانداری خراسان‌رضوی در حوزه معین اقتصادی مقاومتی است و امروز شاهد هستیم که در یک‌سال اخیر در بسیاری از روستاها و حاشیه شهر مشهد فعالیت‌های توانمندسازی فعال شده است. وی افزود: با همکاری شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و اتاق بازرگانی همایش سرمایه‌گذاری استان در اسفندماه امسال برگزار می‌شود و در این همایش پروژه‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری ارائه خواهیم کرد و تفاهم‌نامه‌های خوبی هم به امضا می‌رسد.
منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *