احتمال سونامی زائر در نوروز ۱۴۰۱ مشهد

  • ۲ سال قبل
  • 0

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر مشهد ضمن اشاره به این مطلب که محدودیت‌های سفر در دو سال گذشته موجب تقاضای انباشته سفر شده است، گفت: هم‌زمانی مناسبت‌های ماه‌های رجب، شعبان و عید نوروز، تقاضای سفر زائران داخلی و خارجی را افزایش خواهد داد و با تمایل به افزایش زیارت در نوروز ۱۴۰۱ در مشهد جهان شهر برکت و کرامت مواجه می شویم؛ لذا باید نسبت به استقبال شایسته از گردشگران برنامه ریزی مناسبی صورت گیرد.

هاشم دائمی تصریح کرد: با انجام واکسیناسیون سراسری و لغو ممنوعیت صدور روادید توریستی، به‌طور حتم سونامی گردشگری را شاهد خواهیم بود و باید در راستای تسهیل گری و دسترس پذیری سفر برای رائران با تدوین نظام نامه استقبال جهت هماهنگی و هم افزایی دستگاه ها، با سرعت تمام امکانات و زیرساخت‌ها را برای خدمات‌رسانی به گردشگران مهیا و آماده نمائیم.

وی با تأکید مجدد بر این مساله که احتمال حضور ۸ میلیون زائر در ایام نوورز۱۴۰۱ در مشهد وجود دارد و  با تراکم سفرها و انفجار جمعیت زائران مواجه خواهیم شد، گفت:  مردم کشورمان ۲ سال محرومیت از تحویل سال در حرم امام رضا(ع) را از سرگذرانده اند و از سوی دیگر مناسبتهای مذهبی ماه رجب، آرامش نسبی ناشی از کنترل همه گیری کرونا، گرانی سفر به اماکن مقدس خارج از کشور و همچنین آغاز ماه مبارک رمضان در نیمه فروردین ماه موجب افزایش و تراکم سفرهای زیارتی به مشهد خواهد شد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر با بیان اینکه در حال حاضر ایران رتبه ۹۴ حوزه استقبال از گردشگری ایران در میان ۱۴۰کشور جهان را دارد که این عدد قابل قبولی نیست و بخشی از آن به خاطر نبود زیرساخت‌های مناسب در این حوزه است. تصریح کرد: وظیفه شورای شهر فرایند تسهیل سازی استقبال از مسافر در فرهنگ میزبانی است. همچنین نیاز است  نهادهای خدمت رسان ضمن پیش بینی درستی از میزان حضور زائران نوروزی مشهد در پسا کرونا، اقدامات لازم از جمله آمادگی زائرسراهای ارزان قیمت، تدبیر لازم در حوزه سوغات، ایمنی سفر و رعایت پروتکل های بهداشتی به دلیل کرونا را انجام دهند

هاشم دائمی همچنین عنوان کرد: همانگونه که هتل‌ها برای شناخت بهتر مردم دارای درجه بندی هستند با محوریت شورای شهر مشهد، باید تمام محصولات مرتبط با زائر هم درجه بندی شوند. همچنین باید سامانه جامع خدمات بین همه مشاغل زنجیره زیارت در مشهد ایجاد شود تا امکان خرید‌های متفاوت همچون خرید بلیت سفر، آماده سازی و تهیه سوغاتی تا فروش آن در یک مسیر ساده به صورت افقی و در یک زنجیره انجام پذیرد.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت املاک و قراردادهای شورای اسلامی شهر در پایان تأکید کرد: وظیفه مدیریت شهری و سایر ارگان های درگیر در موضوع استقبال و بدرقه از زائران نوروزی مشهد، این است که با استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و ایجاد اشتغال و درآمد پایدار به صورت مستقیم و غیر مستقیم با در نظر گرفتن پیوست فرهنگی و حقوقی، حس، یادگار و خاطره خوبی از حضور در مشهد برای زائران و مسافران ایجاد کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *