دلال بازار خودرو

  • ۵ سال قبل
  • 0

مراجعان به جمعه‌بازار خودروی مجیدیه از نحوه کارشناسی خودرو،حضور دلال‌ها و مبلغ ورودی بازار گلایه دارند

 

سال ها پیش جمعه‌بازار فروش خودرو در بولوار جمهوری‌اسلامی‌ قرار داشت اما استقبال بیش از حد از یک سو و محدود بودن فضا از سوی دیگر باعث شد پارکینگ بزرگ نمایشگاه بین‌ا‌لمللی خودرو جایگزین مکان قبلی شود. ظاهرا همه‌چیز خوب پیش می‌رفت اما ترافیک میدان نمایشگاه و حاشیه این بولوار به‌دلیل تعدد توقف خودروی فروشندگان و حضور دلالان، باعث شد مدیریت شهری به‌دنبال جایگزین مناسبی برای این بازار باشد تااینکه در بهمن سال ٩٣، جمعه‌بازار خودروی مجیدیه به بهره‌برداری رسید که با وجود رفع عیب بازارهای قبلی، مشکلات دیگری را بر دوش می‌کشد و خریداران و فروشندگان از وجود آن‌ها گلایه‌هایی دارند.

جمعه است و حضور خریدار و فروشنده غلغله می‌کند. در ابتدای ورود به بازار، هم فضایی به‌منظور پارک اتومبیل‌ها وجود دارد و هم فضای بزرگی برای عرضه و فروش خودروها. اگر تصمیم، فروش خودروست، باید ١۶هزار تومان پرداخت شود تا خودرو بتواند به جایگاه ویژه فروش وارد شود، در غیر این صورت رانندگان، مسیر دوم و ورود به پارکینگ را انتخاب می‌کنند.

 

کسادی بازار بعد از گرانی‌ها

ورودی مانند همیشه با صف همراه است اما بسیاری معتقدند التهاب و گرانی‌های اخیر تا حد زیادی از این شلوغی کاسته و آمار خریدوفروش را کاهش داده است.

عرفانیان یکی از خریداران است که می‌گوید: در گذشته اینجا بسیار شلوغ می‌‌شد و جای سوزن انداختن نبود اما درحال‌حاضر جمعیت بسیار کمتری به‌دنبال خریدوفروش و معامله می‌آیند و این محل برای بسیاری، تبدیل به فضایی برای وقت‌گذرانی

شده است.

 

کمبود ایستگاه‌های کارشناسی

وی ادامه می‌دهد: وضعیت این بازار نسبت‌به قبل بسیار بهتر و منظم‌تر شده است اما هنوز مشکلاتی ازجمله مبلغ سنگین ورودی، وجود دارد و این درحالی است که تعداد خودروهایی که به کارشناسی و فروش می‌رسد، بسیار

کم است.

عرفانیان با بیان اینکه بهتر است مبلغ کارشناسی به‌صورت اختیاری از مراجعان دریافت شود، اظهار می‌کند: تعداد زیاد خودروها و تعداد کم ایستگاه‌های کارشناسی، باعث شده است صف‌هایی طولانی برای انجام کارشناسی

قیمت شکل بگیرد و بسیاری نیز از انجام این کار منصرف شوند، پس بهتر است هزینه کارشناسی تنها از کسانی دریافت شود که در این صف می‌مانند و خودروی خود را به کارشناسی

می‌سپارند.

مرد دیگری که در کنار او ایستاده است، نیز بیان می‌کند: بی‌نظمی‌در صف و جانمایی ماشین‌ها، مسئله‌ای است که خریدار را سردرگم می‌کند.

وی به ردیف اتومبیل‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: ‌باوجود مشخص شدن جایگاه خودروهای گران‌قیمت و ارزان‌قیمت، بازهم شاهد آشفتگی خریداران هستیم، درحالی‌که آن‌ها باید بدانند باتوجه‌به بودجه خود، وارد کدام صف

قیمتی شوند.

حضور دلال‌ها؛ همچنان پررنگ

به‌سراغ پیرمردی می‌رویم که به اتومبیل خود تکیه کرده و گویا منتظر یک خریدار است. عبداللهی می‌گوید: نیمی‌ از مراجعان همان دلالانی هستند که چون نمی‌خواستیم به‌سراغ آن‌ها برویم، به این بازار آمدیم، اما متاسفانه بخش زیادی از افراد حاضر در اینجا را همین افراد تشکیل می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: با وجود حضور این افراد بازهم مزیت این بازار بر سایت‌های فروش اینترنتی، این است که هم می‌توان خودرو را در محل دید و به‌طور کامل بررسی کرد هم با وجود حضور سایر خودروها برای فروش، بازار از انحصار و قیمت‌گذاری چند فروشنده خاص خارج می‌شود.

 

بازار بزرگ، بدون بوفه

کمی‌ آن‌طرف‌تر غدیری، مراجعه‌کننده‌ای که به‌گفته خودش از شهرستان برای خرید خودرو آمده است، می‌گوید: در این بازار بزرگ حتی یک بوفه هم برای فروش مواد خوراکی فعال نیست؛ هرچند اگر بوفه‌ای هم باشد، باید مبلغی بیشتر از دیگر فروشگاه‌ها بپردازیم.

او بیان می‌کند: تعداد سایبان‌ها و و نیمکت‌هایی که برای استراحت گذاشته‌اند، نیز بسیار کم است و اغلب مراجعان مجبورند داخل ماشین خودشان بنشینند و تا آمدن مشتری، منتظر بمانند و تحمل این شرایط با وجود گرمای هوا، خیلی سخت است. همراه او نیز می‌گوید: نظم و هماهنگی بازار خودروی مشهد نسبت‌به بازار شهرهای دیگر و حتی تهران تاحدودی بهتر است اما میزان ورودی زیاد است و مجبور به پرداخت آن هستیم. باوجود اینکه فروشنده‌ها بر روی برگه‌هایی، قیمت پیشنهادی و مشخصات خودروی خود را نصب کرده‌اند، دلال‌ها همین که متوجه می‌شوند مراجعه‌کننده‌ای به خرید خودرو تمایل دارد، برای بازارگرمی‌ جلو می‌آیند و پشت‌سر هم پیشنهادمی‌دهند.

به‌سراغ یکی از خودروها می‌روم که سه نفر در آن نشسته‌اند و منتظر خریدار هستند. امیری صحبتش را شروع کرده، می‌گوید: سه هفته است که برای فروش خودرو می‌آییم اما گرانی‌ها باعث شده است مشتری‌ها کمتر شوند.

 

نارضایتی فروشنده از کارشناسی قیمت

همراه او که در صندلی عقب نشسته است، نیز می‌گوید: کارشناسی قیمت‌ها مبنای درستی ندارد و گاهی قیمت‌گذاری‌ها تا ٢٠میلیون تومان کمتر از مبلغ مدنظر فروشنده است.

وی می‌افزاید: این اختلافات و کارشناسی‌هایی که از نظر ما مبنای درستی ندارد، باعث می‌شود بسیاری از افراد به پارکینگ یا کوچه‌های اطراف بازار بروند و آنجا با خریدار مذاکره کنند. مرد دیگری که صحبت‌های ما را می‌شنود، اظهار می‌کند: مبلغی که بابت کارشناسی از ما می‌گیرند، عادلانه نیست و گاهی قیمت‌گذاری بسیار کمتر از آن چیزی است که باید باشد.

 

مبلغ ورودی ناچیز است!

برای پیگیری گلایه‌های مطرح‌شده به‌سراغ سرپرست اداره سامان‌دهی مشاغل غیررسمی‌ شهرداری مشهد می‌رویم. رضا محمدی نخست درباره مبلغ ورودی بیان می‌کند: مبلغ دریافتی در هنگام ورود به بازار، صرفا هزینه ورود است و سایر خدمات به‌صورت رایگان عرضه می‌شود. وی ادامه می‌دهد: مبالغ دریافتی در سایر شهرها بسیار بیشتر از هزینه دریافتی در بازار خودروی مشهد است و باتوجه‌به خدمات رایگان کارشناسی و انجام معامله میان طرفین بدون اخذ هزینه، مبلغی ناچیز است.

محمدی همچنین در پاسخ به قیمت کارشناسی‌های انجام‌شده، خاطرنشان می‌کند: در گذشته گلایه‌هایی وجود داشت اما درحال‌حاضر چهار نفر که یک کارشناس رسمی‌ دادگستری نیز درمیانشان حضور دارد، نرخ‌گذاری و تعیین قیمت خودروها را عهده‌دار هستند.

وی می‌افزاید: مبالغی که کارشناس برای فروش هر خودرو تعیین می‌‌کند، نرخ حداقلی است و مالک می‌تواند براساس شرایط یا لوازم جانبی خودروی خود، مبلغ را تغییر دهد. سرپرست اداره سامان‌دهی مشاغل غیررسمی‌ شهرداری مشهد اظهار می‌کند: قیمت ما ضمنی و پایه است و مبلغ نهایی باتوجه‌به نوسانات بازار و توافقات بین فروشنده و خریدار تعیین می‌شود و الزامی‌ به انجام معامله باتوجه‌به نرخ کارشناسی نیست.

منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *