ریگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، اعلام کرد: “طرح توسعه محور شرق، یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود. همافزایی و تعالی برنامههای تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشستها است.”
حامد صالحی، دبیر کارگروه هماهنگی توسعه شرق، تاکید کرد: “امروز ما با حداقل ظرفیت ۲۰ میلیون تن ترانزیت آسیای میانه به افغانستان از طریق چابهار مواجه هستیم که توان تأمین زیرساختهایش را نداریم. انجمن کارفرمایی بخش خصوصی آمادگی سرمایهگذاری در بخشهای توسعه و بهرهبرداری کریدور شرق را دارد. کریدورها در کشور ما مسئول مستقیم ندارد.”
سیادت، رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان، افزود: “پتانسیل ایجاد کارگروه مرکزی توسعه کریدور شرق به مرکزیت استان خراسان رضوی وجود دارد. پیشنهاد میشود ریاست این کارگروه به صورت دورههای دوساله بین استانداران استانهای شرقی گردش کند. برای توسعه این کریدور، انگیزههای بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد اما مسلما معطل نمیمانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید درحال ایجاد است و ما بدلیل تحریمهای داخلی و خارجی، از این مسیرها جا میمانیم.”
نوریزاده، معاون هماهنگی استان خراسان رضوی، بیان کرد: “برای تأمین زیرساختهای حمل و نقلی، بخش خصوصی و سرمایه مردمی را پای کار بیاوریم. با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدتها طول خواهد کشید. گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS هست و باتوجه به اینکه کشورهایی مصرفگرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.”
ایوب کرد، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: “پیشرفت های لجستیکی خوبی انجام شده اما تنها حلقه مفقوده ابر پروژه توسعه کریدور شرق، تخصیص اعتبار است و اگر به توصیه رهبری نبود، پروژه تا همینجا هم پیش نمیرفت. برای مثال در بخش جادهای، ۱۰۹۵ کیلومتر مسافت شمال به جنوب است و ۹۵۵ کیلومتر تبدیل به جاده شده که یکی از ده پروژه مهم راه در کشور است اما ادامه پیشرفت همین پروژه هم منوط به تخصیص اعتبار است. لازم است این پروژه از هرمنبعی که ممکن است تأمین اعتبار شود تا این امر مهم انجام شود. کریدور زاهدان به مشهد، ۲۳ قطعه است و به پیمانکاران سپرده شده و همچنان درگیر مشکل اعتباری است. همچنین توسعه ناوگان و توسعه پایانههای ترانزیتی دو نیاز اصلی برای تکمیل توسعه این کریدور است.”
آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری، با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخشهای دولتی و خصوصی، اظهار داشت: “این جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شدهاند، دغدغه عظیمی که دارند بسیار ارزشمند است. جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است. بدون شک باید مردم را پای کار بیاورید. تغییر روش با بخشنامه حل نمیشود. همین نشستها نیاز است سازماندهی شود و در قالب یک دبیرخانه چارچوببندی شده، شفاف باشد.”
وی ادامه داد: “رهبری یازده میلیارد دلار برای حل مسائل اینچنینی تخصیص داده اند. جا دارد برای گرفتن اعتبارات از همین محل، پیگیریها را انجام دهید.