حمایت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد از سرمایه‌گذاران خراسان رضوی

  • ۸ ماه قبل
  • 0

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: تلاش می‌کنیم و پیگیری ‌لازم انجام می‌شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار را پیدا کنیم تا تولید انجام شود، بدانید که اعضای شورا و شهردار از سرمایه‌گذاران حمایت خواهند کرد.

حسن موحدیان در نشست صمیمانه شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با اعضای انجمن توسعه سرمایه‌گذاری و عمران خراسان رضوی اظهار کرد: در بحث اقتصاد ابتدا تولید مهم است. مشهد امکانات سرمایه‌گذاری صنعتی و کشاورزی ندارد و شهری خدماتی است. خدمات براساس ساختمان و صنعت ساختمان شکل گرفته است، همان‌گونه که مستحضر هستید ۵٢درصد ‌از هتل‌های ایران در مشهد است.

وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات تمام کسانی که این جلسه را تشکیل داده‌اند، ادامه داد: اگر قرار است همکاری و تعاملی داشته باشیم ‌نباید صحبت‌ها از جانب ما باشد بلکه باید سرمایه‌گذاران صحبت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود: تولید به عدالت اجتماعی می‌رسد، توزیع به عدالت اجتماعی منجر نمی‌شود. توزیع فقر بیشتر و نابرابری عدالت اجتماعی ایجاد می‌کند. تلاش می‌کنیم و پیگیری ‌لازم انجام می‌شود تا بتوانیم سرمایه‌گذار را پیداکنیم تا تولید انجام شود، بدانید که اعضای شورا و شهردار از سرمایه‌گذاران حمایت خواهند کرد.

 

مدل جذب سرمایه‌گذار باید تغییر کند

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد، اظهار کرد: در مجموع مدیریت شهری و شورا این مدل جذب سرمایه‌گذار باید اصلاح شود، اگر قرار باشد سرمایه‌گذاری صورت گیرد، قطعا باید منفعتی برای شخص و فرد داشته باشد. متأسفانه در مدیریت شهری نتوانستیم این امکان را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اینکه «باید بتوانیم مدل طراحی را تغییردهیم تا مشکلات را در حوزه صنعت و ساختمان و سرمایه‌گذاری به‌خصوص انبوه‌سازی حل کنیم»، افزود: متأسفانه شهرداری نتوانسته است از ظرفیت این سرمایه‌گذاران استفاده کند. وقتی پروانه ساختمانی را ۴٩درصد افزایش می‌دهم یعنی مشکل و از طرفی هم ناچار هستیم زیرا درآمدهای شهرداری کم شده و مجبوریم به این سمت برویم.

سخنگوی شورای اسلامی شهرمشهد تأکید کرد: باید حتما فکری کنیم و شرایط را طوری فراهم کنیم که انگیزه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در مشهد افزایش دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که «تصمیم گرفته‌ام کمیسیون ویژه ساختمان یا مسکن را تشکیل دهم تا بتوانم رویه صنعت ساختمان را تغییر دهم»، ادامه داد: طرح را تا حدودی آماده کرده‌ام و ان‌شاءالله به‌زودی وارد صحن خواهد شد، اگر تصویب شود در این کمیسیون می‌توانیم موضوعات و مشکلات را حل و فصل کنیم.

حاجی‌بگلو با حمایت از سازمان آتش‌نشانی درخصوص بررسی ایمنی ساختمان‌ها، ادامه داد: ممکن است در فرایند مشکل وجود داشته باشد بنابراین باید فرایند را تغییر داد. سازمان آتش‌نشانی براساس فرایندی که برایش پیش‌بینی شده است کار خود را انجام می‌دهد و اگر ایراد می‌گیرد حتما ایرادی وجود دارد، لذا نباید به کار آن‌ها ایراد گرفت بلکه باید ایرادات اصلاح شود.

در مسیرهای همکاری با سرمایه‌گذاران باید تنوع‌بخشی ایجاد شود

در ادامه ایمان فرهمندی، نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، اظهار کرد: همه ما نسبت به شرایط موجود نقدهایی داریم که باید اصلاحاتی صورت گیرد. ما معتقدیم در مسیرهای همکاری تنوع‌بخشی ایجاد شود. تاکنون کارهایی که انجام شد شامل پروژه‌های ساختمانی است که مشابه یکدیگر است. ما نیاز داریم وارد عرصه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری شویم.

وی افزود: در شهر نیازهای متعددی وجود دارد و باید پروژه‌های مشارکتی جدیدی براساس این نیازها تعریف کرد، به‌عنوان مثال برای تکمیل پروژه قطار شهری نیاز به سرمایه‌گذار داریم و اگر سرمایه‌گذاری بیشتری به این پروژه تزریق شود، سرعت تکمیل شدن پروژه قطار شهری از ده سال به سه سال کاهش می‌یابد.

فرهمندی ادامه داد: همچنین در مشهد نیازمند خانه‌‌های مسکونی ارزان‌قیمت و کوچک هستیم تا از خروج مردم به حاشیه شهر جلوگیری می‌کنیم. اگر بتوانیم جمعیت را در شهر نگه داریم می‌توانیم مدیریت بهتری داشته باشیم. لذا الگوی‌ها مسکن‌های کوچک ارزان‌قیمت برای شهر نیاز است البته نمونه‌هایی در دست اقدام است اما باید پروژه‌های بیشتری در این زمینه تعریف شود.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر مشهد تأکیدکرد: ما پروژه‌های متعددی در حوزه بازآفرینی تعریف کرده‌ایم و امسال صدمیلیارد تومان مطالبه برای معابر در طرح تفصیلی حاشیه شهر تعریف کرده‌ایم که همه مطالعات بر آن‌ها انجام شده و امسال مطالعات برای اجرا آماده است. در نقاطی از شهر ساختمان‌های ناایمن، بدون پروانه و نظارت ساخته شده است و کل سرمایه فرد همین ساختمان است. در الگوهای بازآفرینی به این فکر می‌کنیم که در همان مناطق مجتمع‌های کوچک و ارزان‌قیمت بسازیم و مردم را به این مجتمع‌ها منتقل کنیم.

او گفت: در محدوده ۴۵متری رسالت تا طبرسی و محدوده خیام و خین‌عرب حدود ٣٠٠تا۴٠٠واحد مسکونی این چنینی وجود دارد که اگر بتوانیم آن را حذف کرده و در همان نزدیکی واحدهای مسکونی ساخته و آن‌ها را منتقل کنیم، می‌توانیم مسیر را به سرعت بازگشایی کنیم و این امر سبب می‌شود این واحدها ارزش اقتصادی مضاعفی داشته باشد.

وی در پایان تأکید کرد: با یکدیگر الگوهای جدیدی را با توجه به نیاز شهر و مردم تعریف کنیم تا مشکلاتی که اکنون با آن مواجه هستیم، حل شود.

شورای ششم نگاه ویژه‌ای به عرصه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف دارد

سیدحسین علوی‌مقدم، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد، ادامه داد: در ابتدای کار شورای شهر کارگروهی را باعنوان کارگروه بازآفرینی ذیل کمیسیون شهرسازی تشکیل دادیم. شورا برای اولین‌بار توانست کاری مشارکتی با وزارت راه و شهرسازی آغاز کند که در کار خود بی‌نظیر است.

وی با اشاره به اینکه هدف از این کارگروه توانمندسازی محلات به‌ویژه محلات محروم مشهدالرضا(ع) است، ادامه داد: شورای ششم نگاه ویژه‌ای به عرصه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف دارد.

رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که با کمک کمیسیون عمران مجلس در سال گذشته اتفاق افتاد ایجاد فصل مدیریت شهری است، این امر برای اولین‌بار در برنامه هفتم توسعه حدود ١۵درصد ما را به سمت صنعتی‌سازی در حوزه ساخت‌وساز پیش می‌برد.

علوی‌مقدم با اشاره به اینکه دولت قول ساخت صد هزار ساختمان در حوزه بافت فرسوده شهری را داده است، اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده ٣٠٠هزار واحد مسکونی در چهارچوب نهضت ملی مسکن ساخته می‌شود و در این میان شهرداری باید نقش خود را به‌عنوان تسهیل‌گر ایفاکند و شهردار نیز باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کند.

وی تأکید کرد: اعضای شورا و شهرداری این آمادگی را اعلام می‌کند که می‌تواند در کنار سرمایه‌گذاران باشد.

باید در حوزه بانوان سرمایه‌گذاری شود

همچنین فاطمه سلیمی، رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده، اظهارکرد: بازار مسکن برای سرمایه‌گذاران که دارای سرمایه‌های نرم هستند و همچنین صاحبان نقدینگی اهمیت ویژه‌ای دارد و گاهی این بازار براساس سیاست‌های پولی و بازارهای موازی دچار رکود می‌شود.

وی خطاب به شهردار مشهدمقدس گفت: چند عامل وجود دارد که خواهشمندم روند آن‌ها را تسریع کنید. شما می‌توانید در تصمیم‌گیری‌هایی که به صورت جزیره‌ای در دستگاه‌های متولی امر ساخت‌وساز اتخاذ می‌شود، نقش تعیین‌کننده‌ای ایفا کنید.

وی ادامه داد: برای اولین بار آنالیز عوامل رکود در صنعت ساختمان به معاون عمرانی استانداری سپرده شد که اگر همین آنالیز در اختیار مجموعه شهرداری قرار گیرد، کمک‌دهنده خوبی خواهد بود. اگر سود صنعت ساختمانی ٣تا۴درصد بیشتر از سودهای بانکی نباشد قطعا نقدینگی آن‌ها به این سمت حرکت نخواهد کرد.

سلیمی با اشاره به اینکه باید از سرمایه‌گذاران خارجی حمایت کنیم و تعداد آن‌ها را افزایش دهیم، ادامه داد: بستر سرمایه‌گذاری را باید برای آن‌ها فراهم کنیم. گردشگری سلامت برای ما اهمیت دارد و موردنیاز مشهد است که باید این گردشگری را توسعه دهیم.

رئیس کمیسیون ویژه بانوان و خانواده، اضافه کرد: در سفری که به تاجیکستان داشتم آن‌ها به شدت تأکید داشتند در مشهد باید فضایی برای گردشگری، سلامت و امنیت خانواده ایجاد شود و ما پای کار این موضوع خواهیم بود. همچنین باید گفت که منطقه ثامن ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران وجود دارد که باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

سلیمی ادامه داد: همچنین برای بانوان و نگهداری فرزندان آن‌ها نیز باید بسترهایی فراهم کنیم. قرار بود اولین مرکز تفریحی ویژه بانوان در منطقه ثامن ایجاد شود و خواهشمندم در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

 

منبع:شهرآرا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *