آیا پایان کارشورای رقابت درقیمت گذاری خودرو تاثیری برقیمت ها دارد؟

  • ۲ سال قبل
  • 0

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند.

مسعود سلطانی احتمالا تا این لحظه، خبر را شنیده اید. شورای رقابت به طور رسمی دیگر در قیمت گذاری خودرو مسئولیتی ندارد. از مدتی پیش اعلام شده بود که قیمت گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار محول شده است، ولی اعضای شورای رقابت با رد این موضوع تاکید کردند که هیچ ابلاغ رسمی به آن‌ها نشده است، حتی بعد از اینکه در هفته‌های اخیر قیمت گذاری جدید خودرو در ستاد تنظیم بازار انجام شد، شورای رقابت آن را نپذیرفت.

با این حال تازه‌ترین ابلاغ صورت گرفته، نشان از کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو دارد. طبق مصوبه شصت وسومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی که به تایید رهبر معظم انقلاب نیز رسیده است، مسئولیت تنظیم بازار خودرو از جمله تدوین و ابلاغ دستورالعمل‌های تنظیم قیمت این بازار، فعلا برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و با هماهنگی ستاد تنظیم بازار است.

شاید این اتفاق برای مصرف کننده خودرو یا بدنه جامعه اصلا مهم نباشد؛ اینکه ستاد تنظیم بازار برای خودرو قیمت گذاری کند یا شورای رقابت. در هر دو صورت از نظر مردم، خودروی کم کیفیت داخلی گران، تولید می‌شود و انحصار حاکم بر این بازار باعث شده که مردم برای خرید این خودرو‌ها صف بکشند و در قرعه کشی شرکت کنند، وگرنه در شرایط عادی و در بازاری برابر، شاید هیچ کس به خودرو‌های داخلی نگاه هم نمی‌کرد، چه رسد به اینکه خریدار آن باشد. واقعیت هم همین است.

شورای رقابت با وجود اینکه طی ۱۰ سال گذشته مدعی بود مقابل انحصارطلبی خودروسازی ایستاده است، در عمل دستاوردی نداشت و خودرو‌های پرتیراژ داخلی، هرسال بر قیمتشان افزوده و از کیفیتشان کاسته شد. در این میان، طبق تازه‌ترین آمارها، استخدام تحمیلی بیش از ۳۵ هزار نیروی سفارشی در شرکت‌های دو غول خودروسازی کشور، مدیریت فاجعه بار و نبود هرگونه تلاش برای ارتقای سطح فناوری باعث شده است که هزینه‌های تولید خودرو در کشور روزبه روز افزایش یابد.

مدیران خودروسازی نیز در پاسخ به انتقاد‌ها درباره قیمت محصولاتی نظیر پراید در برنامه زنده تلویزیونی می‌گویند که ما فناوری این خودرو را به مردم می‌فروشیم و این گونه، ضعف مدیریتشان و هزینه‌های گزاف تولیداتشان را توجیه می‌کنند. بدون تردید تغییر نهاد متولی قیمت گذاری خودرو بر سرنوشت صنعت خودرو ایران و آینده مشتریان اجباری این بازار تأثیر ملموسی نمی‌گذارد. بعید است که با روند کنونی قیمت گذاری، شاهد برچیده شدن بخت آزمایی‌ها یا همان قرعه کشی‌های خودرو باشیم و همچنان فاصله قیمت میان بازار و نرخ کارخانه وجود خواهد داشت.

منبع :شهرآرانیوز

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه