آغاز راه «شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم» از مشهد

  • ۵ سال قبل
  • 0

مشهد میزبان سرشناسان و عاشقان ادبیات فارسی در حوزه فردوسی شناسی خواهد بود. به گزارش شهرآرا همایش شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم در روزهای منتهی به بزرگداشت فردوسی، با حضور نمایندگان کشورهای روسیه، هند، گرجستان، لهستان، ترکیه، افغانستان، انگلستان، آذربایجان، اسپانیا و پرتغال و به میزبانی مدیریت گردشگری شهرداری مشهد برگزار خواهد شد.

دفتر مطالعات جاده ابریشم سازمان یونسکو، بنیاد مطالعات آسیایی مرکزی ایکاس، انجمن مفاخر ایران، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، مؤسسه فرهنگی اکو، انجمن دوستی ایران و تاجیکستان و… از جمله حامیان برگزاری این رویداد بزرگ هستند.

در این همایش فئوفان، تندیس ساز مشهور از روسیه، پروفسور کارولینا از لهستان، دکتر ملویل از دانشگاه لندن، پروفسور آصف صدیق از هند، دکتر گیونا شیلولی، رئیس بخش شرق شناسی دانشگاه گرجستان، پروفسور نزاکت محمد لی، رئیس کرسی فارسی زبانان بنیاد نظامی، سیم لااورچلیک از دانشگاه استانبول و جمعی دیگر به عنوان مهمانان خارجی و دکتر باستانی راد، مسئول جاده ابریشم ایران، و دکتر جعفری دهقی، رئیس انجمن ایران شناسی، به عنوان مهمانان ویژه ایرانی حضور دارند.

دکتر یاحقی، دکتر راشد محصل، دکتر قیامتی، دکتر مستکیم، دکتر باستانی راد، دکتر طبسی و دکتر جلالی هم وظیفه داوری مقالات رسیده به همایش را به عهده خواهند داشت.

این همایش در روزهای ٢٣ تا ٢۵ اردیبهشت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت ا… محمد خامنه ای برگزار خواهد شد. آنچه در ادامه خواهید خواند نظر جمعی از اساتید دانشگاه و مدیران شهری درباره این همایش است.

عمق اندیشه فردوسی باید برای نسل جوان تبیین شود

محمدرضا حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مشهد: نگاه انسانی ای که فردوسی به حیات اجتماعی دارد، باید برجسته شود و برای این کار خوب است از ابزار هنر استفاده شود؛ همچنین به کارگیری ابزارهای نوین، رسانه های اجتماعی و غیره برای معرفی نکات محوری شاهنامه می تواند به کار آید و غنا و عمق اندیشه فردوسی در شاهنامه برای نسل جوان و عامه مردم تبیین شود.

ظرفیت‌های فرهنگی؛ زبان مشترک جهانی

احسان اصولی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد: از سال گذشته جلساتی برای برگزاری این همایش بین المللی با حضور اعضای شورای شهر و شهردار وقت برگزار شده بود. قرار شد این برنامه ها به صورت مکرر و سالیانه با عنوان فردوسی و معرفی شاهکار او برگزار شود. این برنامه تا به امروز مخاطب های خاص خود را پیدا کرده و مقالات و آثار علمی بسیاری به دبیرخانه این همایش ارسال شده است. آثاری که می تواند بعدها مبنایی برای فردوسی پژوهان باشد. در طول چند ماه کار مداوم، برنامه ریزی های لازم با هماهنگی اساتید دانشگاهی سامان دهی شد و در ابعاد ملی و فراملی جایگاه خود را پیدا کرد. با توجه به اینکه امسال سال اول برگزاری این همایش در مشهد است، شاید به همه اهداف تعریف شده دست پیدا نکنیم ولی سنگ بنای خوبی در حوزه فردوسی شناسی در مشهد گذاشته شد.

مشهد اصلی ترین هویت خود را از بارگاه علی بن موسی الرضا(ع) گرفته است اما می توان در کنار آن از ظرفیت شهر توس و آرامگاه فردوسی نیز استفاده کرد. امروزه می توان خاستگاه خراسان بزرگ را در مشهد تجلی یافته ببینیم. این همایش را می توان در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در مورد توس دانست.در دنیای امروز که برخی قدرت ها در پی منزوی کردن ایران هستند، باید ظرفیت های فرهنگی ای را که زبان مشترک ما با کشورهای دیگر است، به دنیا معرفی کنیم تا راهگشای بسیاری از مسائل دیگر باشد. امیدواریم با برگزاری این همایش چهره علمی مشهد را هرچه بهتر به دنیا معرفی کنیم..

مشهد باید به عنوان قطب فردوسی شناسی به دنیا معرفی شود

محمود مدبری استاد ادبیات دانشگاه شهید باهنر: امید است با برگزاری این گونه همایش ها در مشهد بتوانیم شهر علی بی موسی الرضا(ع) را به عنوان قطب فردوسی شناسی به دنیا معرفی کنیم.شاهنامه فردوسی کتابی است که از نظر کمی و کیفی در طول ١٠٠٠ سال به عنوان الگو و کلید تقلید همه کتاب ها مدّنظر فرهیختگان، اندیشمندان و دوستداران فرهنگ و هنر در سراسر جهان قرار گرفته است.

تقریبا همه شاعران پس از فردوسی از او متأثر بوده اند که وجود حجم زیادی از نسخه های خطی شاهنامه در سراسر دنیا نشان از اهمیت ویژه این کتاب دارد.شاهنامه از هزاران سال پیش جنبه درآمدزایی خوبی برای ادبا، معلمان، مدرسان، شاهنامه خوانان، نقالان و مینیاتوریست ها داشته است که توانسته اند با اقتباس از شاهنامه، تولیدات هنری داشته باشند و معیشت زندگی خود را بگذرانند. این موضوع مهمی برای هنرمندان امروزی است و می تواند به عنوان یک افق مطرح باشد.اینکه مشهد میزبان چنین همایشی در مورد فردوسی و جاده ابریشم است، نوید دهنده آن است که می توان مشهد را به عنوان قطب فردوسی شناسی به دنیا معرفی کرد.

فردوسی، برند شهر مشهد است

احمد نوروزی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد: فردوسی یک ظرفیت مشهور در شهرمان است که در سراسر دنیا شناخته شده است و مورد علاقه فارسی زبانان دنیا نیز هست. باید به نقش فردوسی نسبت به گذشته توجه بیشتری داشت، چرا که برگزاری این چنین همایش های فردوسی شناسی کمکی جدی به شناخت ساختار فردوسی خواهد کرد. متأسفانه در ۴۰ سالی که از انقلاب اسلامی می گذرد، آن گونه که شایسته فردوسی بوده، مورد توجه قرار نگرفته است و نیاز به برگزاری همایش های بسیار برای پرداختن به شخصیت فردوسی و رسیدن به مضمون های اساسی و اصلی شاهنامه وجود دارد. فردوسی یک برند بزرگ شهر مشهد و فرصت بسیار خوبی برای جذب گردشگر است، چرا که در سراسر دنیا شهرت جهانی دارد و مورد علاقه فارسی زبانان نیز هست.برگزاری برنامه های متناسب با فرهنگ شاهنامه در زمان های مختلف ضروری است و باید از این ظرفیت مشهور به بهترین نحو استفاده کنیم، چرا که رسیدن به نقش فردوسی و آراستگی شاهنامه نیازمند برگزاری این چنین رویدادهای بین المللی ای است.

گام مدیریت شهری برای معرفی چهره های فرهنگی

رمضانعلی فیضی رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم برخوردار شورای شهر مشهد: فردوسی و اثر شگرف او شاهنامه در بین مردم جهان از استقبال خوبی برخوردار است، این محبوبیت در میان ایرانیان هست ولی با توجه به شرایط فرهنگی کشور باید بیش از گذشته به این ادیب فرهیخته و شاهکار او توسط مسئولان و همچنین مردم توجه شایسته و درخوری شود.

برگزاری این همایش توسط معاونت گردشگری مشهد نوید دهنده آن است که مسئولان شهری برای شناساندن چهره های فرهنگی کشور گامی مهم برداشته اند و برای تداوم آن تلاش های گسترده ای انجام می دهند.

امیدواریم خروجی این رویداد تبدیل شدن فردوسی به یک برند بین المللی باشد. لازمه تداوم این گونه از فعالیت ها استفاده از همه ظرفیت ‎های استان در حوزه فرهنگی و دیپلماسی شهری است تا بتوان چهره ادبی خراسان را به جهانیان بیش از پیش معرفی کرد.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *