تلخ بازار شکر

  • ۵ سال قبل
  • 0

درحالی که شکر با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌شود مسئولان از تلاش برای تنظیم این بازار می‌گویند

هم‌زمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف شیرینی‌‌ها، قیمت شکر در مشهد روند افزایشی پیدا کرده است. قیمت شکر اوایل اسفند سال گذشته دچار نوسان شد. در آن زمان مسئولان کاهش تولید نیشکر و تأخیر در برداشت را از مهم‌ترین دلایل این مسئله اعلام کردند و وعده دادند با برداشت نیشکر در خوزستان قیمت در بازار افت می‌کند. با‌این‌حال این وعده نه تنها محقق نشد بلکه در هفته‌های اخیر قیمت شکر مجددا روند افزایشی پیدا کرد و این بار در مشهد حتی از مرز ٨٠٠٠ تومان نیز گذشت. مشاهدات میدانی خبرنگار شهرآرا از بازارهای شهر نشان می‌دهد هر بسته نهصدگرمی شکر در واحدهای صنفی بین ٨٠٠٠ تومان تا ٨۵٠٠ تومان عرضه می‌شود. پوراحمدی، یکی از شهروندان مشهدی، در‌این‌باره می‌گوید: روز پنجشنبه به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع‌کننده شکر مراجعه کردم، با‌این‌حال به دلیل صف طولانی در عمل شکر به من نرسید و مجبور شدم دست خالی به خانه برگردم.

وضعیت عرضه شکر

نمازی، مسئول یکی از فروشگاه‌های توزیع‌کننده عمده مواد غذایی، هم به شهرآرا می‌گوید که شکر را به قیمت ٣۴٠٠ تومان توزیع می‌کند، با‌این‌حال به دلیل تقاضای زیاد، مدت کوتاهی بعد از توزیع، شکرها تمام می‌شود. او درخصوص نوبت بعدی توزیع شکر نیز می‌گوید: به ما گفته‌اند قرار است شکر در همه مناطق شهر توزیع شود، برای همین مشخص نیست که چه زمانی بتوانم دوباره شکر به قیمت دولتی توزیع کنم. همچنین یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در قاسم‌آباد نیز با وجود توزیع شکر در هفته گذشته فعلا برنامه جدیدی برای توزیع اعلام نکرده و فقط به اعلام این خبر اکتفا کرده است که به محض توزیع شکر این مسئله را سریعا به مشتریان خود اطلاع‌رسانی خواهد کرد. در چهارراه میدان‌بار مشهد نیز وضعیت توزیع شکر همین‌گونه است و بیشتر واحدهای صنفی، شکر را با قیمتی بین ٨٠٠٠ تومان تا ٨۵٠٠ تومان عرضه می‌کنند. فروشندگان این خیابان می‌گویند حدود یک ماه است که به دلیل قیمت بالا و عرضه کم نمی‌توانند شکر بخرند و اگر هم این کار را انجام دهند تقاضای چندانی برای شکر با قیمت آزاد وجود ندارد، چراکه در چنین وضعیتی مردم ترجیح می‌دهند، کمتر شکر مصرف کنند. یکی از نکات مورد توجه در بازار شکر طی روزهای اخیر این است که برخی از فروشگاه‌ها قیمت را از روی بسته‌بندی‌ها حذف کرده‌اند؛ این در حالی است که به گفته مسئولان، چون شکر دارای نرخ مصوب است، باید قیمت آن روی بسته‌بندی کالا درج شود.

کمبود شکر در واحدهای صنفی

رئیس اتحادیه شیرینی‌پزان و شیرینی‌فروشان مشهد هم از کمبود شکر در بازار گلایه می‌کند و به شهرآرا می‌گوید: اکنون زمینه توزیع شکر در بازار کم شده است و حتی قنادی‌ها نمی‌توانند این محصول را به میزان لازم از بازار آزاد تهیه کنند.

محمد فرزانی می‌افزاید: در صورتی که شکر به میزان مناسب در اختیار صنوف قرار بگیرد، به طور حتم روند خدمات‌دهی در ماه رمضان بهتر می‌شود. البته سازمان صمت قول مساعد داده است وضعیت بازار شکر را با توزیع این کالا ساماندهی کند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آب‌میوه، فالوده و بستنی مشهد نیز از کمبود شکر در بازار گلایه می‌کند و می‌گوید: اکنون ۵٠٠ واحد صنفی مجاز در مشهد داریم. نیاز واحدهای صنفی پروانه‌دار در این فصل ۵٠٠ تن در ماه است، اما میزان توزیع شکر بسیار کمتر از این مقدار است؛ از‌این‌رو درخواست داریم مسئولان شکر بیشتری در اختیار واحدهای صنفی آب‌میوه قرار دهند.

سعید شریف‌زاده مشهدی می‌افزاید: حدود ۵٠٠ واحد صنفی فاقد پروانه صنفی در مشهد وجود دارد که در حال انجام کارهای اداری کسب پروانه هستند. اتحادیه به منظور حفظ اشتغال مقداری شکر در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، از‌این‌رو سهمیه باید به گونه‌ای باشد که بتواند نیازهای همه واحدهای صنفی را به خوبی پوشش دهد. وی تأکید می‌کند: با توجه به اینکه در فصل پرمصرف آب‌میوه و بستنی قرار داریم این انتظار وجود دارد که سهمیه مناسبی در اختیار واحدهای صنفی ما قرار گیرد.

محمد استادی، رئیس هیئت مدیره انجمن همگن صنایع غذایی خراسان رضوی، نیز با بیان اینکه کمبود شکر صنایع استان را دچار مشکل کرده است، می‌گوید: واحدهای تولیدی نبات و آب‌نبات، آب‌میوه و شیرینی و بیسکویت در استان به دلیل کمبود شکر دچار مشکل شده‌اند. هرچند از ابتدای امسال ١٢ تا ١٣هزار تن شکر در واحدهای صنعتی توزیع شده است، اما این میزان جواب‌گوی نیاز آن‌ها نیست. به عنوان مثال برخی مواقع شکر توزیع‌شده فقط پاسخ نیاز یک روز واحد تولیدی را می‌دهد.

 

برنامه تنظیم بازار

با‌این‌حال معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی از توزیع گسترده شکر در مشهد خبر می‌دهد و می‌گوید: مقرر شده است ١۶١٠ تن شکر به منظور تأمین مصرف خانوار و ١٠ هزار و۴٠٠ تن نیز برای تأمین نیازهای صنفی و صنعتی در خراسان رضوی توزیع شود. سهم مشهد از توزیع شکر خانوار ۵٠ درصد است.

علی غفوری‌مقدم می‌افزاید: در روزهای گذشته این شکرها در بسته‌بندی‌های یک‌کیلویی توزیع می‌شد، اما به منظور تسریع در سرعت توزیع قرار شد تا شکر فله نیز وارد بازار شود. براین‌اساس شکر فله کیلویی ٣٨٠٠ تومان و شکر بسته‌بندی کیلویی ۴۴٠٠ تومان از امروز در بازار عرضه می‌شود. غفوری‌مقدم ادامه می‌دهد: ٢۵٠٠ تن شکر در بین واحدهای صنفی مشهد شامل قنادان، آب‌نبات‌سازان و واحدهای آب‌میوه توزیع می‌شود تا در ماه مبارک رمضان در ارائه خدمات به شهروندان دچار مشکل نشوند.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه می‌دهد: به منظور تأمین نیاز شکر خانوارها مقرر شده است ١۶١٠ تن دیگر شکر نیز در استان توزیع شود که ۵٠ درصد آن در مشهد عرضه می‌شود. همچنین تلاش می‌کنیم توزیع شکر در بین صنوف نیز مناسب و به میزان نیاز آن‌ها باشد. بر‌این‌اساس با توزیع مناسب شکر پیش‌بینی می‌شود به زودی آرامش در بازار حاکم شود.

غفوری‌مقدم با اشاره به توزیع شکر در کارخانجات بیان می‌کند: این شکرها با نرخ دولتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد و نظارت دقیق بر آن صورت می‌گیرد.

منبع: شهرآرا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *