اختیاریه یک برنامه قصه گو بود

  • ۵ سال قبل
  • 0

سید مرتضی فاطمی مجری برنامه اختیاریه گفت: ما باید از ساخت برنامه هایی با موضوع و محوریت مسئولین به سمت ساخت برنامه های پاسخ گو از سوی مسئولین برای مردم باشیم و باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه گری از مسئولین داشته باشد.

 

سید مرتضی فاطمی مجری و تهیه کننده برنامه اختیاریه دربرنامه( تیتر یک) موسسه فرهنگی قدس که به همت پایگاه خبری قدس آنلاین با موضوع نقد و بررسی این برنامه تلویزیونی عصر جمعه برگزار شد با بیان این مطلب افزود: همه دوستانم می دانند که من پیش از اینها روزنامه نگار بودم در سال ۹۳ که من بعد از سالها سردبیری هفته نامه  فرهنگی سیاسی پنجره را بر عهده داشتم مدیر وقت شبکه افق از من خواست که این نشریه و این محصول رسانه‌ای مکتوب را به یک مجله تصویری تبدیل کنیم واز آن جایی که  ژانر تصویری در تلویزیون با نشریه مکتوب خیلی فرق دارد ما سعی کردیم که با آزمون خطایی که داشتیم و یک پیش تولید قوی تجربه رسانه مکتوب را به یک رسانه تصویری که خروجی آن برنامه مناظره محور ۱۸۰ درجه که بیش از نود قسمت به موضوعات کلان کشور را در حوزه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی می پرداخت و برای اولین بار چهره‌های متفاوت و خاصی را به تلویزیون دعوت کرد بسازیم که از قضا خیلی هم مورد استقبال مردم واقع شد.

 

رسانه ملی ظرفیت لازم را برای انجام گفت‌وگوی واقعی را ندارد

 

فاطمی در ادامه در پاسخ به این سئوال که چرا برنامه اختیاریه در ماه مبارک رمضان بعد از ۲۰ برنامه‌ای که قبل از این از تلویزیون پخش شد به یکباره  از مسئول محوری به سمت مردم محوری رفت توضیح داد: زمانی که شبکه ۵ تغییر مدیریرت داد از من خواسته شد که برنامه‌ای شبیه ۱۸۰ درجه بسازم ولی من با این برنامه موافق نبودم چون معتقد بودم الان دیگر زمانی برای ساخت این برنامه نیست و تاکید داشتم که باید یک برنامه‌ای گفت‌وگو محور شاخته شود چون متاسفانه دیگر فضای جامعه از بحث‌های دو قطبی عبور کرده و الان در یک موضوع خاص باید صحبت شود و درواقع زمان آن رسیده که در این گونه برنامه ها حرفهای مردم در آنها گفته شود. و ما باید از ساخت برنامه هایی با موضوع مسئولیت به سمت ساخت برنامه های پاسخ گویی از مسئولین برای مردم باشیم و باید تک گفت‌وگوهایی را تمرین کنیم که مطالبه گری از مسئولین داشته باشد اما به دلایلی از جمله اینکه به خیلی از برنامه ها اجازه داده نمی شود که حرفهای صریح بزنند و در واقع این رسانه ملی ما است که ظرفیت لازم را برای انجام گفت‌وگوی واقعی را ندارد برنامه هایی از این دست کمتر ساخته می شود.

 

وی افزود:آنجا بود که پیشنهاد دادم برنامه‌ای بسازیم که با چهره‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و هنری در آن صحبت کنیم از ابتدا هم تمایل نداشتیم که این برنامه با سانسور اجرا شود و می‌خواستیم که در این برنامه گفت‌وگوی‌های صریحی داشته باشیم و خواست ما بیان حرفهای جدی بود. در ابتدا با همین منظور چند برنامه ای را قبل از ماه مبارک ساختیم و پخش شد و به این شکل ساخت برنامه اختیاریه برای ماه مبارک شکل گرفت.

 

ما طی سه هفته ۲۰۰ سوژه مختلف را به همت همکاران رسانه ای خودم معرفی شد که از بین این تعداد به ۳۰ سوژه خاص تررسیدیم که همگی شاهد پخش آن از تلویزیون بود.

 

وی در ادامه افزود: در صدا و سیما اصلی وجود دارد به این معنا که سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند برخی معتقدند رسانه یعنی سرگرمی ولی سرگرمی که متاسفانه بعضا هیچ محتوایی در آن وجود ندارد پس طبیعی است که برای مسئولین رسانه ساخت این گونه برنامه ها اولویت است چون هیچ استرسی برایشان ندارد لذا هر برنامه ای سازی به سراغ برنامه هایی پر خطری مثل برنامه اختیاریه نمی رود برای همین است که الان تقریبا در تلویزیون تعداد خیلی اندکی از این نوع برنامه ساخته و پخش می شود که متاسفانه همان تعداد هم دیگر تعطیل شده اند و در حال حاضر درتلویزیون فضای کاملا یک طرفه جریان دارد و در واقع  یا برنامه ها سرگمی صرف هستند یا برنامه هایی است که دغدغه و مخاطبی ندارد.

 

وی در پاسخ به این سئوال که اگر اتفاقی که برای عادل فردوسی پور رخ بدهد نظرت چیست و چه واکنشی داری؟ گفت: من داور جشنواره جام جم امسال بودم و برنامه نود را در بین برنامه های ترکیبی به عنوان بهترین برنامه انتخاب کردیم ولی متاسفانه الان می بینید که برنامه نود بعد از ۲۰ سال تعطیل شد و من قبلا هم گفته ام اینجا هم می گویم که با این همه هیچ اتفاقی رخ نداد دیگر منی را که ده برنامه پخش داشته داشته ام باید حساب کار دستم بیاید اما روزی که اختیاریه را شروع کردم دقیقا به همکارانم همین قضیه را گوشتزد کردم ولی گفتم بیاییم این ده قسمت را به شکلی بسازیم که اگر ده سال دیگر هم به آن نگاه کردیم از آن با اعتقادمان یاد کنیم.

 

تلاش کردم که جایی که مردم حرف دلشان را می زنند حذفشان نکنم

 

این مجری در خصوص گوشی که همیشه در گوش مجری به عنوان یک کنترل کننده عمل می کند گفت: این گوشی یکی از آزار دهنده ترین وسایلی است که هر مجری می تواند داشته باشد این وسیله مرتب مجری را از گفتن فلان موضوع نهی می کند و مجری مجبور است مرتب میان حرف مهمان بیاید و این قضیه برای مخاطب خیلی اذیت کننده است که البته این قضیه هم دو دلیل دارد یکی از این موارد این است شما یک ساعت زمان دارید و باید یک روایت را از نقطه یک به نقطه ب برسانید  که در غیر این صورت برگرداندنش به نقطه ابتدایی سخت است دوم اینکه بعضی زمان ها فشار وجود دارد که این سئوال پرسیده نشود ولی من در این برنامه تلاش کردم که جایی که مردم حرف دلشان را می زنند حذفشان نکنم.

 

هویت برنامه اختیاریه کاملا واحد است

 

این مجری در پاسخ به این سئوال که آیا برنامه اختیاریه یک کپی بردار یا از برنامه ماه عسل بود یا نه گفت: خیر. کپی برداری در دو حال رخ می دهد فرم و محتوا. در فرم هیچ کپی رخ نداده است ما از ابتدا تا انتها به سادگی اعتقاد داشتیم نمونه اش دکور این برنامه است. در محتوا هم الویت ماه عسل اشک بود در حالیکه برنامه ما تلفیقی از اشک و لبخند بود و همین ها نشان از این است که این دو برنامه هیچ شباهتی باهم نداشتند البته این سئوال برای من خوشحال کننده است این که یک برنامه با ده قسمت پخش با یک برنامه با ده سال سابقه قیاس می شود ولی من فکر می کنم هویت برنامه اختیاریه کاملا واحد است و من سعی کرده ام که در این برنامه قصه گو باشیم و دراماتیک به موضوعات نگاه کنیم.

 

تلویزیون شجاعت ندارد

 

در ادامه محمد حسین جعفریان به عنوان کارشناس رسانه در پاسخ به این سئوال که چرا برنامه های تلویزیونی حالا مشکلات مردم نمی شوند گفت: تلویزیون این روزها به یک سوپر مارکت تبدیل شده است و این روزها هم هر شبکه ای را که باز می کنید یک باشگاه بخت آزمایی می بیند برای همین من احساس می کنم که مدیریت صدا و سیما دارد یک امتیاز از مخاطب می گیرد و یک امتیاز به او می دهد برای همین اولیوت شاید خیلی مواقع مردم نباشند و اولیتش امتیاز دادن وامتیاز گرفتن باشد انتظاری که شما دارید باید از قوه قضایی بخواهید چیزی که رسالت یک رسانه است شجاعت است که متاسفانه ما همین را کم داریم.

منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *