سنگ نگاره های کمرمقبولا در فهرست آثار ملی ثبت شد

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ثبت اثر فرهنگی، تاریخی ‘نقوش صخره ای و معادن تاریخی کمرمقبولا’ واقع در شهر طرقبه توسط معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی به استاندار خراسان رضوی ابلاغ شد.

ابوالفضل مکرمی فر افزود: این اثر فرهنگی، تاریخی واقع در شهرستان بینالود بخش طرقبه، شهر طرقبه دره داغستان، منطقه کمر مقبولا به شماره ۳۲۰۱۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی اضافه کرد: بر اساس ابلاغیه معاون رئیس جمهوری اثر یاد شده تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابرمواد ۵۵۸ تا ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، جرم محسوب می شود.

تاکنون هزار و ۵۱۲ اثر و بنای تاریخی، فرهنگی و هنری در استان خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منطقه تاریخی کمرمقبولا یا ‘شتر سنگ’ در سه کیلومتری شمال شهر طرقبه و یک ‌کیلومتری دره داغستان واقع در شمال غرب مشهد با قدمتی بیش از سه هزار سال در دل خود سنگ نگاره هایی باستانی دارد که از منظر باستان شناسی بسیار ارزشمند هستند.

کمرمقبولا منطقه ای طبیعی و تاریخی است که بنا به برخی گزارشها حدود ۱۵ هزار سنگ نگاره باستانی را در خود جای داده است و قدمت ۳۵۰۰ ساله برخی سنگ نگاره ها که در پی بررسیهای اولیه کارشناسان اعلام شده نکته ظریفی است که اولویت حفاظت از این منطقه را هرچه بیشتر و بیشتر افزایش می دهد.

تخته‌ سنگهای آتش‌ فشانی بکر، آثار سنگی، سنگ‌ نوشته ‌ها و نگاره ‌های باستانی در کمرمقبولا در وسعت حدود پنج کیلومترمربع مضامین و نقشهای متنوعی از اشکال انسانها و حیوانات دوران پیش از تاریخ را در طرحها و اندازه‌ های مختلف به نمایش گذاشته‌ که در کمتر منطقه ای از ایران چنین نقاشیها و طرحهایی قابل مشاهده است.

بیشترین نقوش این سنگ نگاره ها مربوط به طرح حیوانی از جمله بز کوهی، شتر دو کوهانه، گاو کوهاندار و احتمالا یوزپلنگ است که در میان آنها نقش درخت یا گیاه به صورتی خاص مشاهده می شود.

منبع: ایرنا- خراسان رضوی

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *