رشد گردشگری و حفاظت از میراث فرهنگی خراسان رضوی در سایه توجه دولت مردمی

  • ۸ ماه قبل
  • 0

هر یک از حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در عین نزدیکی و وابستگی به هم، دارای پهنه‌ای گسترده از موضوعات، چالش‌ها، فرصتها و نیازهای متفاوت است که نگاه ویژه و رویکرد مثبت دولت طی ۲ سال گذشته، افق روشنی از رشد و تحولات مثبت را در خراسان رضوی پیش روی هر سه بخش ترسیم کرده است.

عملکرد دولت مردمی در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نشان می دهد که در ایام پایانی شیوع ویروس کرونا که چرخ صنعت گردشگری آرام آرام حرکت خود را آغاز کرد و امروز در حال رسیدن به اوج است رشد فروش و صادرات صنایع دستی و البته تقویت صیانت از میراث فرهنگی در ۲ سال گذشته با تصمیمات موثر، رویکرد مثبت و البته دیدگاه حمایتی دولت از این بخشها محقق شده است.

در میزگردی که با همین موضوع در محل دفتر خبرگزاری ایرنا مرکز خراسان رضوی برگزار شد سیدجواد موسوی مدیرکل، احمد دیناری معاون سرمایه‌گذاری، رضا ابراهیمی معاون صنایع‌ دستی، یوسف بیدخوری معاون گردشگری و احسان زهره‌وندی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی به بیان عملکرد این بخش در مدت یاد شده پرداختند.

ظرفیت‌های همه جانبه گردشگری، نقطه قوت خراسان رضوی

خراسان رضوی با داشتن ظرفیت‌های بالا در حوزه گردشگری و اثرگذاری بی‌نظیر این صنعت در اقتصاد استان، جایگاه والایی در این بخش دارد به گونه‌ای که توسعه این صنعت می‌تواند به عنوان بستری جهش‌آفرین برای اقتصاد منطقه عمل کند. در عین حال وجود بیش از ۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی و هنرهای سنتی و فعالیت در تولید ۸۵ هنر و صنعت دستی، خود ظرفیتی بی بدیل برای این استان است که در کنار بیش از ۱۰ هزار اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی، جاذبه‌ها و ظرفیتهای بی نظیری را برای این استان به ارمغان آورده است.

وجود بارگاه منور رضوی به عنوان قبله دلها و گل سرسبد جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری در مشهد شناخته می‌شود، که جذب مسلمانان و شیعیان جهان به این قبله موجب تحول شگرف در عرصه گردشگری این کلانشهر شده است و به تبع همین جاذبه‌ها بیش از نیمی از ظرفیتهای اقامتی کشور در کلانشهر مشهد مستقر است که به واسطه همین شرایط خاص، قابل تصور است که خسارات ناشی از توقف و محدودیت سفر تا چه میزان می تواند به اقتصاد گردشگری مشهد آسیب بزند.

استان خراسان رضوی تا پیش از شیوع ویروس کرونا سالانه افزون بر ۳۰ میلیون گردشگر داخلی و سه میلیون گردشگر خارجی، که بیش از دوسوم گردشگران ورودی به کشور را شامل می شد، میزبانی می کرد، که باید اذعان کرد با توجه به داشتن جاذبه‌های استثنایی در زمینه‌های گردشگری زیارت، فرهنگی، طبیعی و گردشگری حلال و حیات وحش و امثال آن، هنوز راهی طولانی تا رسیدن به مقصد دارد.

رونق ورود گردشگران خارجی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که رونق ورود گردشگران خارجی در خراسان رضوی از اتفاقات خوب و تحسین برانگیز در مدت گذشته از فعالیت دولت سیزدهم است گفت: طی ۲ سال گذشته شاهد ورود شمار فراوانی از گردشگران خارجی هستیم به طوری که هم اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد ظرفیت واحدهای اقامتی به ویژه در بخش هتل با حضور این گردشگران تکمیل شده است.

سیدجواد موسوی افزود: پروازهای خارجی به استان طی ۲ سال گذشته ۳۰ درصد افزایش دارد و این امر منجر به افزایش ورود گردشگران خارجی شده است.

وی با بیان این که طی ۲ سال گذشته از فعالیت دولت مردمی در این استان ۶ هزار و ۱۱۷ شغل در حوزه های فعالیتی این اداره کل ایجاد شده است ادامه داد: همچنین در این مدت ۱۴۷ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی محقق شده است.

موسوی حجم سرمایه گذاری در طرح‌های گردشگری این استان را هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: خراسان رضوی از این حیث رتبه نخست کشور را در اختیار دارد.

افتتاح ۲۷ طرح گردشگری همزمان با هفته دولت

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با بیان این که همزمان با هفته دولت امسال ۲۷ طرح در استان به بهره برداری می رسد گفت: حجم سرمایه گذاری این تعداد طرح ۱۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال است و برای ۳۱۷ نفر ایجاد اشتغال کرده است.

موسوی افزود: این طرحها شامل واحدهای اقامتی، تاسیسات گردشگری و صنایع دستی است.

وی از دیگر اقدامات موثر طی ۲ سال گذشته در این استان را افزایش تعداد شهرها و روستاهای ملی دانست و ادامه داد: همکاری در زمینه ایجاد مسکن ملی و پاسخ استعلام به ۲ هزارو ۵۰۰ مورد در کارگروه کمیسیون گردشگری انجام شده که اقدامی نادر است.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: از محل بهره برداری طرحهای یاد شده تعداد هزار و ۱۸۰ تخت جدید در قالب ۵۲۵ اتاق به ظرفیت اقامتی استان اضافه می شود که ۹۰ درصد این شمار در مشهد است.

رشد ۳۰ درصدی جذب سرمایه گذاری خارجی

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در این میزگرد گفت: طی ۲ سال گذشته ۱۴۷ میلیون دلار جذب سرمایه گذاری خارجی در استان انجام شده است که ۳۰ درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد دارد.

احمد دیناری افزود: کشورهای امارات، عراق، عربستان و افغانستان این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام داده اند.

وی اضافه کرد: در زمینه اشتغال تعداد ۶ هزار و ۱۶۸ اشتغال جدید در استان ایجاد شده است که در مقایسه با سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۱۷۲ درصدی در این زمینه هستیم.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت:طی ۲ سال گذشته از فعالیت دولت به صورت سر جمع تعداد ۱۲۵ طرح در حوزه این اداره کل با حجم سرمایه گذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

دیناری افزود: همچنین طی هفته دولت ۱۴ طرح جدید آماده کلنگ زنی داریم که ۲۴۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری این تعداد طرح است.

وی اظهار کرد: تعداد ۲۰۹ طرح در حال ساخت، تبدیل و توسعه نیز داریم که حجم سرمایه گذاری آنها هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال است.

معاون سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: بهره برداری از این تعداد طرح برای ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می کند و در طول دوره ساخت برای ۲۷ هزار و ۳۵۰ نفر اشتغال موقت ایجاد کرده است.

دیناری افزود: طی ۲ سال گذشته ۱۷۰ موافقت اصولی برای طرحهای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری صادر شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۱۶۰ فرصت سرمایه گذاری گردشگری برای خراسان رضوی تهیه و ۲۰ بسته سرمایه‌گذاری گردشگری تهیه شده است.

 

منبع:ایرنا

انتهای پیام://

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *