ناجیان کشف رود دور یک میز

  • ۵ سال قبل
  • 0

یک روز پس از بازدید میدانی استاندار از کشف‌رود، کارگروه طرح جامع زیست‌بومی این رودخانه برگزار شد تا صاحب‌نظران این حوزه جدی‌تر از گذشته در راستای حل مشکل این رودخانه تاریخی مشهد گام بردارند.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان‌رضوی با اشاره به جلسه‌ای که روز گذشته در این زمینه در استانداری خراسان‌رضوی به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و با حضور دستگاه‌های متولی این امر برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به نیازهای ذی‌نفعان حقیقی و حقوقی و با تأکید بر نقش جوامع محلی، الگوی مناسبی برای بهره‌برداری از کارکردها و قابلیت‌های کشف‌رود با اولویت ویژه توسعه فضاهای سبز در حاشیه کشف‌رود و توسعه گردشگری متمرکز و گسترده طراحی شده است.

آینده‌ای روشن برای کشف‌رود
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل محیط‌زیست استان، تورج همتی با اشاره به برگزاری ۳کارگاه مدیریت یکپارچه زیست‌بومی رودخانه کشف‌رود در مشهد ظرف چندماه اخیر به‌منظور شناسایی آسیب‌ها، تحقق مدیریت جمعی و خردمندانه برای استفاده از قابلیت بخش دولتی، خصوصی و ذی‌نفعان، برای بازگشت حیات به این زیستگاه ارزشمند گفت: احیای کشف‌رود نیازمند گذر زمان است، اما با تعریف مدل نجات و چیدمان پایداری برای کشف‌رود، آینده‌ای روشن برای این رودخانه متصور هستیم. وی افزود: سازمان‌های مرتبط همچون آب منطقه‌ای، آبفا، حفاظت محیط‌زیست و جهاد کشاورزی موظف شدند الزامات و ملاحظات قانونی حوزه عملکردی خود را در قالب طرح زیست‌بومی به شهرداری ارائه کنند.
همتی بیان کرد: شهرداری مشهد نیز در این نشست مکلف شده است پیشنهادهای خود را بر اساس ملاحظات و الزامات در قالب مدیریت طرح جامع زیست‌بومی ارائه کند.
همچنین در این نشست، اولویت اقدامات تعریف‌شده به محدوده کشف‌رود واقع در حریم شهر مشهد اختصاص یافت و سازمان جهاد کشاورزی نیز موظف شد اسناد مالکیت اراضی را همراه با پیشنهاد گونه‌های غیرمثمر که امکان آبیاری با فاضلاب را دارد، به دبیرخانه اعلام کند .

لزوم پاکسازی ۷ هزارهکتار زمین آلوده در محدوده کشف‌رود
موضوع کشف‌رود که چند روزی است دوباره به سرخط اخبار رسانه‌های استان تبدیل شده است، روز گذشته به حاشیه همایش ۱۰۰ معین اقتصاد مقاومتی استان هم رسید و استاندار خراسان‌رضوی در جمع خبرنگاران به این موضوع اشاره کرد و گفت: گام‌به‌گام برای اصلاح ساختار زیست‌محیطی کشف‌رود تلاش می‌کنیم.
به گزارش اداره‌کل روابط‌عمومی استانداری خراسان‌رضوی، علیرضا رزم‌حسینی با اشاره به بازدید میدانی انجام‌گرفته از شرایط زیست‌محیطی کشف‌رود، اظهار کرد: باید بروید و از نزدیک فاجعه انسانی رخ‌داده در نزدیکی مشهد را ببینید.
وی با بیان اینکه همه ما در برابر این موضوع مسئول هستیم، افزود: در محدوده کشف‌رود ۷هزار هکتار زمین دچار آلودگی شده است که باید پاک‌سازی شود.
استاندار خراسان رضوی این را هم گفت که در طرح سامان‌دهی کشف‌رود منابع غیردولتی را لحاظ خواهیم کرد. وی در پاسخ به این سؤال که نحوه برخورد با دستگاه‌های متخلف در موضوع کشف‌رود به چه شکل خواهد بود، تأکید کرد: این موضوع به دستگاه قضایی ارتباط دارد.

منبع: روزنامه شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *