این جا سرطان کشت می شود

  • ۵ سال قبل
  • 0

پنج شنبه گذشته “تریبون محله” ، خراسان رضوی ، مهمان محله طرق در منطقه ۷ شهرداری مشهد بود و در آن به مشکلات مختلفی از جمله کمبودهای زیرساختی و امکانات این محله اشاره شد، اما یکی از ساکنان شهرک طرق از شرایط نامناسب و خطرناکی گلایه و مشکلی را در شهرک طرق بیان کرد که با توجه به اهمیت این موضوع و وابستگی آن با سلامتی و امنیت غذایی و محیط زیست  منطقه آن را به صورت جداگانه بررسی و پیگیری کردیم. شهرک طرق یکی از مناطق حاشیه شهر مشهد است و نزدیکی سد طرق و مسیر عبور آب این سد باعث شده کشاورزی از گذشته در آن رونق داشته باشد و حالا با کم شدن آب سد طرق استفاده از فاضلاب برای مصارف کشت و کشاورزی در آن از طرف یکی از شهروندان مطرح شده است که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.
کشاورزی با پساب فاضلاب
“هادی افرا” ، یکی از ساکنان منطقه طرق در بخشی از صحبت هایش می‌گوید: متاسفانه مشکل بسیار خطرناکی برای کل شهر مشهد و نه فقط طرق وجود دارد و آن آبیاری زمین های کشاورزی طرق با فاضلاب است. مثلا وقتی خود ما از این زمین ها گوجه فرنگی می‌خریم، آن قدر بوی فاضلاب و مزه بدی دارد که گاهی اوقات مجبوریم همه آن را دور بریزیم . ولی همین گوجه فرنگی مورد استفاده چند کارخانه بزرگ و شناخته شده در مشهد است و قسمتی از محصولات آن ها مثل رب گوجه فرنگی از گوجه های طرق تامین می‌شود. وی می گوید: این موضوع هم به این دلیل اتفاق افتاده که متاسفانه چند وقتی است آب سد طرق که برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شده، حالا قطع و به مسیر دیگری منتقل شده است و مردم مجبورند زمین های کشاورزی را از پساب فاضلاب آبیاری کنند که به نظرم این مشکلی جدی را هم برای ساکنان منطقه و هم مردم مشهد ایجاد خواهد کرد.
پساب فاضلاب به جای حقابه
“کاظم جم” ، مسئول روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی در خصوص قطعی آب سد طرق از شهرک طرق توضیح می‌دهد: اولویت آب شرب با شهر مشهد است و به دلیل کمبودی که در آب سد طرق در سال‌های گذشته وجود داشته و کشاورزان منطقه را با مشکل بی آبی مواجه کرده بود، کشاورزان از ما خواستند تا این مشکل رفع شود و ما با توافقی که با خود آن ها انجام دادیم ، قرار بر این شد که طبق قراردادی به جای حقابه کشاورزان از سد طرق به همان میزان پساب فاضلاب که  تصفیه شده است ، پمپاژ شود و در اختیار آنان قرار گیرد. طبق همان قرارداد نیز این کار انجام شده و حتی از مقدار آبی که به آنان رسیده است بیشتر شده و برای کشت محصولات کشاورزی آنان نیز بهتر است .  وی افزود: پساب هایی که به این منطقه پمپاژ می‌شود از تصفیه خانه اولنگ بوده و فاضلاب خام نیست و کاملا تصفیه می شودبعد دراختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و آزمایش های لازم برای سلامت و بهداشت آب کاملا انجام خواهد شد.
استفاده از فاضلاب ممنوع
عرفانی، معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این باره ، می‌گوید: هیچ بهانه ای از جمله کمبود آب و کیفیت آن و استفاده از فاضلاب برای مصارفی مانند کشاورزی پذیرفتنی نیست و خلاف قوانین و مقررات و تخلف است. وی می افزاید: در خصوص استفاده از پساب فاضلاب که از تصفیه خانه ها انتقال داده می‌شود نیز این آب باید بررسی ، آزمایش و پایش شود، به ویژه آب هایی که مصارف شرب یا کشاورزی دارند علاوه بر نظارت های آب و فاضلاب ، محیط زیست و بهداشت، جهادکشاورزی نیز این نظارت را انجام می دهد و کاملا بر سلامت آب استفاده شده در کشت دقت می‌شود .
عرفانی همچنین در خصوص تصفیه خانه اولنگ ، می افزاید: این تصفیه خانه یکی از قدیمی ترین تصفیه خانه های مشهد است که نمی‌توان با اطمینان خاطر از سلامت پساب مطمئن بود . به علت نوسان شدید کیفیت آب نظارت با فاصله زیاد به هیچ وجه پاسخ گو نیست . باید پایش به صورت مداوم انجام شود و به همین دلیل استفاده این آب در کشاورزی به هیچ وجه منطقی و مجاز نیست . از نظر ما اگر این آب طبق گفته آب منطقه از تصفیه خانه اولنگ استفاده شده است مورد تایید ما و مناسب برای کشاورزی نیست، زیرا بهداشت و سلامت آن مشخص نیست.
وی خاطر نشان می کند:  بازرسان ما حتما از این محل بازدید و از آب آن نمونه برداری می کنند و آزمایش های لازم را انجام می‌دهند   اما توصیه ما تا پیش از آن استفاده نکردن از آن محصولات است و جلوگیری از ورود فاضلاب در کشاورزی است.  در شهر مشهد نیازمند عزم همگانی هستیم و باید همه دستگاه ها به صورت هماهنگ کمک کنند تا مخاطراتی برای مردم ایجاد نشود.
جوانبخت، مدیر جهادکشاورزی شهرستان مشهد نیز در واکنش به استفاده از پساب فاضلاب در کشاورزی طرق می گوید: نظارت ما به تازگی در خصوص آب مورد استفاده در کشت محصولات در اراضی طرق صورت نگرفته و نیاز است که با بررسی دقیق و بازدید میدانی از محل پاسخ قطعی را اعلام کنیم، اما در بحث کیفیت و سلامت ، نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان برای ما سندیت دارد و اگر از نظر آنان آب تصفیه خانه اولنگ که مورد استفاده در این زمین ها ست مورد تایید نیست ، قطعا این کشت مورد تایید ما هم نیست و باید با آنان برخورد مناسب شود.
فروش چند برابری پساب
علی اصغر حسنی یزدی، مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز می افزاید: دو نکته در خصوص طرق و مشکلات مربوط به کشاورزی این منطقه وجود دارد که منشأ اصلی مشکلات منطقه است . ابتدا این که آب منطقه ای برخلاف مصوبه موجود می توانست تا ۲۰ درصد بیشتر از سهم حقابه کشاورزان به آن ها پساب بدهد، اما بعضا تا دو برابر یا بیشتر از این مقدار به آن ها پساب داده است که همین موضوع باعث رونق کشاورزی آن و همچنین حتی فروش پساب توسط برخی کشاورزان شده بود . مورد دیگر این که کشت این کشاورزان گاهی اوقات بدون هماهنگی با اداره کل حفاظت از محیط زیست استان و جهاد کشاورزی انجام شده و نظارت این نهادها را به همراه نداشته که همین باعث بروز مشکلاتی شده است.
وی همچنین تاکید می کند: در آخرین جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان ، شرکت آب منطقه ای استان اعلام کرده بود که پساب پمپاژ شده به طرق که پیش از این از تصفیه خانه اولنگ تغذیه می‌شده است، فعلا از تصفیه خانه التیمور استفاده می‌شود و از نظر ما با توجه به نوسان های بهداشتی و سلامتی تغییر  کیفیت پساب تصفیه خانه اولنگ مورد تایید ما بود و طبق آزمایش ها تصفیه خانه التیمور از کیفیت بالاتر و ثبات بیشتری برخوردار است، اما اگر آب منطقه ای این تغییرات را به طور موقت انجام داده است و قرار بوده دوباره از تصفیه خانه اولنگ استفاده کند،  قطعا این پساب به ویژه در فصل تابستان با مشکلات جدی روبه روست و باید به ما در کارگروه اعلام می شد تا بررسی و آزمایش ها مجدد انجام شود.
مضرات  استفاده از پساب فاضلاب آلوده
علی اصغر حسنی یزدی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از پساب فاضلاب اولنگ در محصولات کشاورزی   امکان آلودگی و یک سری مشکلات را برای مردم دارد، می گوید:درجات تصفیه فاضلاب در تصفیه خانه ها متفاوت و هرکدام از این درجات نشان دهنده نوع ذرات موجود در فاضلاب است برخی درجات برای محصولاتی است که به صورت خام مصرف می شود و برخی برای محصولاتی که فراوری می‌شود و توجه به نوع و درجه این پساب بسیار مهم است .
وی افزود: آلودگی ها در فاضلاب نیز از نظر املاح و ذرات موجود در آن متفاوت است و گاهی این آلودگی ها به دلیل وجود عناصر شیمیایی و سموم، خطرات جدی برای سلامتی انسان دارد و در برخی از محصولات کشاورزان در سال های گذشته نیز مشاهده شده است و باید کیفیت پساب کاملا زیر نظر آزمایش های مداوم قرار گیرد.  در غیر این صورت حتما عامل بیماری های مختلف و متفاوتی از جمله انواع سرطان خواهد شد .

منبع: روزنامه خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه