• صفحه خانگی
  • >
  • شهری
  • >
  • مصوبه ۲۵۰ میلیاردی برای تسهیل سرمایه گذاری و اجرای پروژه های شهری

مصوبه ۲۵۰ میلیاردی برای تسهیل سرمایه گذاری و اجرای پروژه های شهری

  • ۵ سال قبل
  • 0

شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر مشهد روز گذشته با تصویب شش دستور کار که شناسایی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی و مهلت سه ماهه به شهرداری به منظور  تدوین و ارائه برنامه برای تغییر نام خیابان های تکراری، مهم ترین لایحه های این جلسه بود، برگزار شد.
تشکیل کمیسیون ویژه برای حل ترافیک هسته مرکزی شهر
رئیس شورای شهر مشهد در ابتدای جلسه از تلاش های مدیریت شهری در برگزاری برنامه های ولادت ثامن الحجج (ع)قدردانی کرد و گفت: با وجود تمهیدات مناسبی که در این بازه زمانی اندیشیده شد، براساس اخبار و گزارش هایی که به دست ما رسید، متاسفانه هسته مرکزی شهر در شب و روز ولادت امام هشتم(ع)، با موانع جدی برای عبور و مرور مردم و حتی حمل و نقل عمومی مواجه بود و از این بابت ضرورت دارد کمیسیونی با حضور اعضای حمل و نقل شهرداری و دستگاه های مربوط به فوریت برگزار شود تا برای ترافیک اطراف حرم راهکاری انتخاب کنند.محمدرضا حیدری افزود: باید در این زمینه حداقل تقسیم وظایف صورت گیرد و هر دستگاهی که در انجام وظایف کوتاهی کند به مردم معرفی شود، اتفاقاتی که در این زمان افتاد موجب اذیت و آزار زائران و مجاوران شد  و این مسئله قابل قبول نیست . ما به عنوان مجموعه شورا و مدیریت شهری این توقع را داریم که همه دستگاه ها کمک کنند تا راهی برای هسته مرکزی شهر پیدا شود ، متاسفانه  با وجود ظرفیت های مناسب، موضوعی که نیاز به همکاری و تعامل دستگاه ها دارد، سال ها معطل مانده و تعیین تکلیف نشده است.وی ادامه داد: ترافیک و تبعات آن در روزهای تابستان تشدید می شود و تقاضا دارم به طور ویژه تمهیدات جدی برای هسته مرکزی شهر اندیشیده شود تا بتوانیم این معضل را حل کنیم و شاهد رضایت مردم باشیم و آثار منفی کاهش یابد.رئیس شورای شهر مشهد با اشاره به روز بهزیستی تصریح کرد: مشکلات اجتماعی که کلان شهرها با آن مواجه هستند، پیوند نزدیکی با سازمان بهزیستی و اجتماعی دارد. اگرچه این دو سازمان وظایفشان متفاوت است اما عملکردشان تاثیر مثبتی بر فضای شهری می گذارد. با توجه به حمایت بهزیستی در خصوص کودکان نیازمند و اقشار آسیب پذیر جامعه، خدمات توان بخشی در تعامل با مدیریت شهری می تواند موثرواقع شود، از این رو باید ظرفیت ها و امکانات شهر را در اختیار آن ها قرار دهیم.
تاکید بر شفافیت
در ادامه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر مشهد در نطق پیش از دستور خود در خصوص شفافیت اظهار کرد: هم اکنون، به نظر می‌رسد سامانه شفافیت که با نیت ایجاد شهرداری تمام شیشه‌ای و با پیگیری شورای پنجم شکل گرفته است، مسئولیت خود را به طور کامل انجام نمی‌دهد و با ادامه این وضعیت به پوششی برای پاسخگو نبودن تبدیل خواهد شد زیرا شهرداری ترجیح می‌دهد هر چه که انتشار آن ضرری را متوجه‌اش نکند و البته اطلاعاتش ناقص باشد، در این سامانه ارائه دهد.وی افزود: به همین دلیل شهرداری مشهد که متولی سامانه‌ فاش است، باید رویکرد خود را عوض کند و واقعا شفاف باشد و بر اساس قانون انتشار اطلاعات، منتظر مصوبات کمیته شفافیت نماند و آن چه به عنوان شفافیت در جامعه مطرح شده و لایه‌ای سطحی از اطلاعات را رو می‌کند، به عنوان شفافیت به مردم نشان ندهد. به همین دلیل برای تحقق شهرداری تمام شیشه‌ای باید اقداماتی مانند ذکر  کلیه درآمدها و هزینه‌ها به صورت تجمعی اتفاق بیفتد.
بعد از آن شورا اولین دستور کار را که نامه فرمانداری شهرستان مشهد  در زمینه مصوبه بخشودگی جرایم دیرکرد و اعطای پاداش تعجیل در پرداخت عوارض شرکت های حمل و نقل جاده ای مسافر بود، بررسی کرد. به استناد مفاد ماده ۳ قانون اصلاح لایحه قانونی احداث پایانه های مسافربری و ممنوعیت تردد اتومبیل های مسافری برون شهری در داخل شهر تهران و بند الف مواد ۴۳ و ۴۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، بر مصوبه شماره ۵۴۴۳/۹۸/۵/ش مورخ ۰۴/۰۴/۹۸ شورای اسلامی شهر با موضوع «بخشودگی جرایم دیرکرد و اعطای پاداش تعجیل در پرداخت عوارض شرکت های حمل و نقل جاده ای مسافر» تاکید شد.بتول گندمی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی مشهد با اشاره به این که در جلسات پیشین شورای شهر مصوبه‌ای در خصوص بخشودگی جرایم دیرکرد پرداخت عوارض شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری به تصویب رسید، تصریح کرد: تصویب این لایحه به منظور شنیده شدن اعتراضات این جمع بوده که اکنون در فرمانداری به دلیل این که خارج از اختیارات شورای شهر است، رد شده است. با این همه بر مصوبه خود تأکید داریم و در صورتی که با مخالفت مجدد فرمانداری مواجه شود به استانداری می‌رود و در آن‌جا درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این زمینه گفت: شهرداری مشهد حدود ۱۲ میلیارد تومان در خصوص عوارض و جریمه دیرکرد از شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری طلب دارد که از این میان حدود سه میلیارد تومان جریمه دیرکرد است که با توجه به این مصوبه بخشیده می‌شود.خلیل ا… کاظمی ادامه داد: با توجه به جلسه‌ای در فرمانداری برای رسیدگی به مشکلات شرکت‌های حمل‌ونقل برون‌شهری، به شهرداری تکلیف شد برای کاهش مشکلات این شرکت‌ها، جرایم آن ها را ببخشد و این مصوبه در این راستا ارائه شد. با این همه در صورتی که این مصوبه در استانداری نیز که خود خواهان این اقدام بود، رد شود ما به موضع قانونی خود در خصوص دریافت جرایم دیرکرد بازمی‌گردیم.
جذب سرمایه گذار بخش خصوصی در اجرای پروژه های عمرانی
لایحه شناسایی و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای اجرای پروژه های عمرانی، دستور کار بعدی شورا بود که بارای اکثریت اعضا تصویب شد . بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده می‎شود، در راستای اهداف و سیاست‌های شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری و بودجه مصوب سالانه و به‌منظور اجرایی‌ کردن پروژه‌های شهری در حوزه‌های فنی و عمرانی، برای شناسایی و جذب سرمایه‌گذار یا پیمانکار اقدام کند. در دیگر تبصره این لایحه آمده است  که به شـهرداری مشهد  اجازه داده می‌شـود در راستای بودجه مصوب و از طریق سـازمان عمران شهرداری مشهد، نسبت به اجرای پروژه‌های آسفالت و راه‌سازی و خرید ماشین‌آلات، تجهیزات و تأمین مصالح مرتبط با این پروژه‌ها، تا سقف مبلغ ۲،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ (دو هزار و پانصد میلیارد) ریال از محل تبصره ۳۵ بودجه مصوب سال ۱۳۹۸ و مطابق مفاد این مصوبه اقدام کند. همچنین پرداخت هزینه‌های اجرایی پروژه‌های موضوع این مصوبه، با نحوه پرداخت به‌صورت حداکثر ۲۵ درصد نقد و حداقل ۷۵ درصد غیرنقد، امکان‌پذیر خواهد بود.لایحه قرارداد مشارکتی پروژه دلاوران ( لواسان) دستور کار بعدی شورا بود که طبق آن، به شهرداری مشهد  اجازه داده می‌شود درپروژه دلاوران (لواسان) واقع در بولوار دلاوران (مقابل مخابرات آزادگان) با مشارکت آقای یاسر اکبری در زمین متعلق به سرمایه‌گذار به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع و با مساحت کل زیربنای ۳۷۰۰۰ مترمربع بر اساس ضمائم و قرارداد پیوست و لحاظ تبصره ها مشارکت کند. در یکی از تبصره های این لایحه آمده است که برآورد مبلغ کل سرمایه گذاری وسهم الشرکه شهرداری در این پروژه مشارکتی با لحاظ کاهش هزینه اجرای هر متر مربع پارکینگ از ۲۵ میلیون ریال به ۱۸ میلیون ریال اصلاح و تقسیم منافع (عرصه و اعیان) پروژه مذکور نیز بر همین مبنا انجام خواهد شد.اما دو دستور کار بعدی شورا، اساسنامه سازمان اقتصادی، سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی و اساسنامه سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد  بود که با رای اعضا به تصویب رسید.دستور کار آخر نیز، تدوین و ارائه برنامه های شهرداری مشهد در خصوص نام های تکراری معابر و خیابان های سطح شهر بود که طبق این لایحه شهرداری مشهد مقدس مکلف است، حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ قانونی این مصوبه، برای ارائه برنامه های خود در زمینه نام های تکراری معابر مشهد اقدام کند.
منتظر نظر شهردار در خصوص انتخاب معاون فرهنگی هستیم
رئیس شورای شهر مشهد روز گذشته در شصت و پنجمین جلسه علنی شورا و در جمع خبرنگاران با اشاره به ترافیک اطراف حرم، اظهار کرد: در این خصوص جلساتی با مدیریت شهری، آستان قدس رضوی، نیروی انتظامی و پلیس راهور برگزار کردیم و مشاوران مختلف راجع به طرح ایده هایی را مطرح کردند اما هنوز جمع بندی نهایی نشده است.حیدری افزود: از این رو تذکری را در این  جلسه دادیم که به این موضوع سرعت ببخشند، این مسئله به مجموعه ای  از اقدامات نیاز دارد. برای مثال اگر مسیر بی آر تی باز نگه داشته شود و جمعیتی که به حرم مشرف می شوند در پیاده راه ها هدایت شوند، این مسیر از طریق حمل و نقل سریع می تواند مشکل مردم را حل کند  اما به دلیل ضعف مدیریت گره هایی به وجود می آید که گلایه های مردم را در پی دارد. لذا هم به اقدامات کوتاه مدت و مدیریتی و هم اقدامات میان مدت و دراز مدت از جمله ساخت پارکینگ ها و… نیاز است و در عین حال محدودیت هایی نیز وجود دارد.وی در خصوص انتخاب معاون فرهنگی جدید شهردار تصریح کرد: روال معمول قضیه این است که آقای شهردار بنا به اختیارات خود سرپرست انتخاب کند و بررسی ها را انجام دهد و برای انتخاب معاونش اقدام کند. معمولا آقای شهردار وقتی به جمع بندی برسد با شورا مشورت می کند اما هنوز چیزی را به ما منعکس نکرده و ما منتظر نظرش هستیم.

منبع: روزنامه خراسان
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *