سورنا ، سرزمینی هنری برای نوجوانان  

  • ۹ ماه قبل
  • 0

اولین نشست خبری سرزمین هنری،رسانه ای سورنا در محل سالن جلسات کتابخانه مرکزی مشهد برگزارشد.

سرزمین هنری رسانه ای سورنا برگرفته از تجربه و گروه دغدغه مند

حسین لطفی نیک رئیس  سرزمین هنری رسانه ای سورنا، با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی این سرزمین هنری رسانه ای بیان دغدغه مندی های مخاطب نوجوان از طریق تولید آثار هنری است گفت: ایده سرزمین سورنا درابتدا از سال ۹۵ و با ساخت “برنامه حرکت ” شکل گرفت .این برنامه در ۱۲۰ قسمت و با حضور نوجوانان ساخته شد و ۸۰ درصد عوامل اجرایی این برنامه نیز نوجوان بودند.که درهمان سال ها برنامه حرکت جزو برترین برنامه درحوزه تولیدات هنری نوجوانان گردید.

ما اصرار داریم که سورنا را یک سرزمین بخوانیم چرا که نه میخواهیم سازمان باشیم نه مرکز و نه نهاد یا هر عنوان دیگری، می خواهیم یک سرزمین هنری رسانه ای باشیم به وسعت  دنیای بزرگ و جذاب هنر، تا آنجا که توان داریم و برای رسیدن به این مهم خودمان را تجهیز کرده ایم.

حسین لطفی نیک همچنین تصریح کرد:بعد از تولید برنامه حرکت،۱۱ برنامه دیگر نیز با حضور نوجوانان تولید شد و بعد از اینکه این تولیدات با موفقیت همراه بود،از سال ۹۷ تصمیم گرفتیم به صورت جدی سرزمین هنری رسانه ای سورنا را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه ازهمان ابتدا شکل گیری ایده سرزمین هنری رسانه ای سورنا اتاق فکر تشکیل و از افراد مختلف رسانه ای به منظور شرکت دراین اتاق فکر و دادن ایده های جدید دعوت به عمل آمد بیان کرد: بعد ازتشکیل اتاق فکر و تصویب ایده ها،تمامی طرح ها را با نوجوانان به اشتراک گذاشتیم و ازآنها خواستیم تا نظراتشان را مطرح کنند وپس ازاینکه آسیب شناسی انجام شد،طرح نهایی به مرحله اجرا رسید.

رئیس سرزمین هنری رسانه ای سورنا درخصوص تولیدات هنری در این باشگاه نیز افزود:اکنون دراین مرکز هنری ۲۰ هزار دقیقه محتوا رسانه ای در قالب های مختلف  برای نوجوانان تهیه شده و برای ما از همان ابتدای آغاز به کار مهم بود که صرفا آموزشگاه نباشیم، هدف ما تشکیل اعضای تخصصی نوجوان برای تولیدات سینما ورسانه بوده است و درکنارآموزش های هنری ،پاتوق هنری رسانه ای باشیم که بستر را برای فعالیت های مختلف درحوزه نوجوانان فراهم می کند.

مرکز شتابدهنده ی تولید سورنا، تعیین کننده آثار سینمایی و رسانه ای نوجوان

 

وی همچنین درخصوص اینکه یکی ازمهمترین اولویت های سرزمین هنری رسانه ای سورنا بازسازی مسائل تربیتی نسل نوجوان است خاطرنشان کرد:مثلا درحوزه کتابخوانی تلاش همکاران ما این بوده که افراد به این حوزه علاقه مند شوند و آگاهی بخشیدن از طریق بازی وار سازی اتفاق بیافتد و یا در گپ ها که مخفف گروه های پرورش یافته است، وارد فرآیند آموزش می شوند و هدف این است که دوستی سالمی بین اعضا شکل بگیرد.

لطفی نیک در ادامه نیزگفت: بعضی از مخاطبان ما ، مخاطبان جدی در حوزه رسانه نیستند اما علاقه مند هستند تا از پاتوق رسانه ای سالم استفاده کنند و درباشگاه هنری رسانه سورنا آموزش می بینند که چطور مخاطب جدی رسانه باشند و به صورت هدفمند از رسانه استفاده کنند.

رئیس سرزمین هنری رسانه ای سورنا با اشاره به تاسیس مرکز شتاب دهنده تولید رسانه ای عنوان کرد: دراین مرکز سه گروه مخاطب جدی وجود دارد، فارغ التحصیلان سورنا ، نوجوانان هنرمند که خارج از مجموعه فعالیت دارند و شبکه ی همکاران متخصص که از تولیدات مناسب و همسو با ماموریت های سورنا برخوردار هستند، از تولید تا بخش و توزیع آن در شتابدهنده ی تولید سورنا حمایت می شود. این اتفاق بکر و قابل اتکایی است که احساس نیاز می شده و نوجوانان می توانند طرح های مد نظر خود را در مرکز شتابدهنده ی سورنا به تولید و نتیجه برسانند. به طورکلی تولید محتوا برای نوجوانان با نوجوانان مهمترین دغدغه ماست.

صرفا با اضافه کردن یک کلمه اسلام یا اسلامی نمی‌توان ادعا تربیت رسانه ای کرد 

سجاد لبیب قائم مقام سرزمین هنری رسانه ای سورنا در این نشست خبری گفت: سورنا مخفف عنوان “سینما و رسانه نوجوان ایران” است که برای نخستین بار در شهر مشهد با هدف تربیت نسل نوجوان و استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری این قشر راه اندازی شده و در باشگاه سورنا هدف ما همواره این بوده که رویکرد جدیدی را در تربیت رسانه‌ای برای نسل نوجوان ارائه دهیم.

او گفت: صرفا با اضافه کردن یک کلمه اسلام یا اسلامی نمی‌توان ادعا تربیت رسانه ای کرد و جشن پیروزی در جنگ رسانه ها را گرفت.

وی با بیان اینکه باشگاه سورنا یک سامانه با  ۱۲ عنوان فعالیت مجزا درحوزه تربیت رسانه ای برای نوجوانان درنظرگرفته است، افزود: ازجمله فعالیت های باشگاه سورنا کتابخوانی و دادگاه کتاب، خانه بازی و بازیوارسازی مفاهیم ، سوادرسانه، تولیدات موبایلی ، تحلیل فیلم و… می باشد، مربی های تربیتی کمک و تسهیل گری میکنند تا نوجوانان در این سامانه رشد و پیشرفت کنند و نوجوانان سطح خود را ارتقاء دهند.

قائم مقام سرزمین هنری ،رسانه ای سورنا همچنین ادامه داد:یکی از اقدامات مهم باشگاه سورنا سپردن مسئولیت اجتماعی به نوجوانان است،به طوریکه درحوزه های مختلف اجتماعی ازجمله ،محیط زیست،بحران کم آبی و…درابتدا آموزش های لازم داده می شود و سپس از آنها می خواهیم که نسبت به معضلات اجتماعی ازطریق تولید آثارهنری مطالبه گری  و اطلاع رسانی کنند.

لبیب با اشاره به اینکه امروزه به ویژه برای نسل نوجوان دغدغه سازی و مطالبه گری ضروری است عنوان کرد: یکی از هدف های مهم باشگاه سورنا تربیت نسل دغدغه مند نسبت به مسائل اجتماعی و مطالبه گراست و  باید چنین فضاهایی را با مدیریت  برای این نسل به وجود آوریم ، چراکه اگر این اتفاق درجامعه صورت نپذیرد قطعا ازاین فرصت عقب خواهیم ماند. او افزود: خصوصا با نسلی رو به رو هستیم که چگونگی رفتار با والدین را، از هوش مصنوعی میپرسد، چه خوشمان بیاید و چه خوشمان نیاید.

وی درخصوص نحوه ورود افراد علاقه مند به این باشگاه نیز توضیح داد:ورود به باشگاه سورنا درهمه فعالیت های هنری رسانه ای درنظرگرفته شده درابتدا به صورت استعداد یابی است و شامل همه نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال نیز می شود و تاکنون نیز از سوی خانواده ها و نوجوانان ،باشگاه سورنا مورد استقبال قرارگرفته است.

تولید اثرهنری درپایان هر ترم   

الهه فیاضی مدیر مرکز آموزش سرزمین هنری رسانه ای سورنا نیز دراین نشست خبری گفت:بسیاری از نوجوانان در رده های سنی مختلف علاقه مند به یادگیری آموزش های هنری هستند،اما درنهایت نمی توانند فعالیت خاصی داشته باشند.

وی ادامه داد:درمرکز آموزش سورنا درابتدا نوجوانان استعداد یابی وسپس وارد دوره آموزشی می شوند و درپایان هر ترم نیز باید اثر هنری با توجه به آموزش هایی که دیدند و ذوق هنری خود تولید کنند.این اقدام باعث می شود که نوجوانان کار عملی را در حوزه رسانه و هنر به خوبی یاد بگیرند.

ما در سرزمین سورنا از فضای تخصصی رسانه ای برخوردار هستیم که خود این امر سبب می شود تا آموزش عملی به نوجوان تسهیل و براحتی امکان پذیر شود. مهمترین دغدغه ی نوجوان پس از آموزش رها شدن است. نوجوانان سورنا رها نمی شوند و پس از آموزش و به شرط توانمندی هایشان در سرزمسن سورنا مشغول به انجام فعالیت های هنری می شوند که برایشان برنامه ریزی وطراحی شده است تا تولید کنندگان معتبری شوند در عرصه سینما و رسانه . سرزمین سورنا سکوی پرتابی است به سمت آینده. از این سبب ما به نوجوان می گوییم ، آموزش و حمایت از ما و قاب آینده با تو

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *