بن بست طرح های بهزیستی و شهرداری مشهد در معبر گدایی

  • ۵ سال قبل
  • 0

 

در حالی که رسیدگی به معضل تکدی گری و مقابله با آن در شرح وظایف بسیاری از سازمان ها قرار دارد اما انگارهمت اساسی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

رشد تکدی گری درشهرمقدس و مذهبی مشهد به عنوان یک آشفتگی اجتماعی باعث مخدوش شدن چهره این شهر زیارتی طی سال های گذشته شده است. این قصه هنگامی تاسف برانگیزتر می شود که افرادی حتی از سایر استان ها و کشورهای همسایه نیز  برای تکدی گری  رهسپار این شهر میشوند  . از طرفی اگرچه شهرداری مشهد همواره ادعا دارد که با این پدیده برخورد و طرح های مختلفی را اجرا کرده است ،  اما انگار راه حل های آنها حداقل در خیابان های اطراف حرم مطهر ،تاثیری نداشته ، به طوری که تولیت آستان قدس رضوی، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی نیز در دیدار با هیئت امنای کمیته امداد امام خمینی(ره) در حرم مطهر رضوی  به این موضوع ورود کرده  و می گوید: موضوع تکدی گری در اطراف حرم مطهر امام رضا(ع)  زیبنده این آستان ملکوتی با حجم گسترده زائران داخلی و خارجی نیست و از این آمادگی برخوردار هستیم که با کمک کمیته امداد امام خمینی(ره) برای ساماندهی این موضوع برنامه ریزی کنیم.

همکاری و هماهنگی مردم و دستگاههای مسئول چاره مقابله با متکدیان

اما  یک جامعه شناس در این باره می گوید: مردم باید تحت تاثیر شگردهای مختلف متکدیان قرار نگیرند و در صورت تمایل، کمکهای خود را از طریق نهادهای مسئول مانند کمیته امداد و بهزیستی به دست نیازمندان واقعی برسانند تا شاهد پاک‌ شدن سطح شهر، بویژه فضای معنوی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) از وجود متکدیان یا لااقل کمرنگ‌ شدن این معضل اجتماعی باشیم.

حسین اکبری می افزاید:این افراد در قالب تکدی‌گری می توانند جرائم بزرگتری همانند قاچاق، توزیع و مصرف مواد مخدر، سوء استفاده از زنان و کودکان و به بیراهه کشاندن نوجوانان و جوانان را نیز مرتکب شوند.

وی می افزاید: برطرف‌ و یا حداقل کمرنگ‌ ترشدن این معضل اجتماعی، مستلزم جدیت، استمرار و همچنین همکاری و هماهنگی مردم و دستگاههای مسئول است تا فضای جامعه برای این افراد سودجو ناامن شود که با سماجت و گستاخی از احساسات و عواطف انسان دوستانه افراد جامعه استفاده می‌کنند.

مهاجرت و حاشیه نشینی از عوامل اصلی تکدی گری

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز ادعا دارد که مهاجرت و حاشیه نشینی از عوامل اصلی تکدی گری در شهر مشهد است.

جواد کریمی قدوسی به قدس  آنلاین میگوید: مشهد به دلیل زائر پذیر بودن همواره شاهد متکدیانی است که برای امرارمعاش و گاه با اهداف از پیش تعیین شده به تکدی گری می پردازند. ازطرفی بسیاری از حاشیه نشینان این کلانشهر با توجه به مشکلات اقتصادی به تکدی گری روی می آورند ، این درحالی است که برنامه ریزی منسجم برای ساماندهی حاشیه شهرمشهد تاثیر بسزایی در کاهش این ناهنجاری در شهرمقدس مشهد خواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تکدی گری در مشهد یک پدیده نوظهور نیست، می گوید : رسیدگی به معضل تکدی گری در شرح وظایف بسیاری از سازمان ها قرار دارد و در این راستا بهزیستی وظیفه نگهداری کودکان خیابانی و شهرداری وظیفه جمع آوری آنها را بر عهده دارد. از طرفی موضوع تکدی گری به اوضاع اقتصادی جامعه باز می گردد و در هیچ کجای دنیا این پدیده به صفر نمی رسد، بلکه تنها می توان گفت که شکل گدایی در شهرها و کشورهای مختلف با هم متفاوت است.

برخی با نیت تکدی گری به شهر مشهد سفر می کنند

سرپرست فرمانداری شهرستان مشهد نیز با بیان اینکه با تلاش هایی که صورت گرفته است امروزه تکدی گری به جز خیابان های اطراف حرم مطهر در سایر مناطق شهر مشهد کاهش یافته است ، می گوید: برخی افراد با سو استفاده از عطوفت زائران،  در خیابان های منتهی به حرم مطهر به تکدی گری می پردازند.

 

حیدر خوش نیت در ادامه می افزاید: مردم در صورت مشاهده متکدیان در هر نقطه از سطح شهر بویژه خیابان های اطراف حرم مطهر  ،با تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند تا نسبت به جمع اوری آنها اقدامات لازم و فوری صورت بگیرد.

وی تصریح می کند:  برخی متکدیان در سطح شهر مشهد از شهرها و حتی استان های دیگر با قصد تکدی گری به شهر مشهد سفر می کنند  و با سوء استفاده از احساسات مردم درامدهای میلیونی کسب میکنند.

خوش نیت با اشاره به اینکه مرکز خانه سبز ماموریت جمع آوری این افراد رابرعهده دارد، ادامه می دهد:اگرچه تکدی گری آسانترین مسیر کسب درآمد است اما شهرداری مشهد با همکاری نیروی انتظامی طرح ها و گشت های مختلفی را برای برخورد با متکدیان انجام می دهند و در این باره همکاری و همراهی مردم نیز در معرفی این افراد که چهره شهر را نازیبا می کنند ضروری است .

در صورت مشاهده متکدیان، مردم به سازمان ها اطلاع رسانی کنند

اما یک مقام مسئول در  سازمان بهزیستی شهر مشهد نیز در این باره به قدس آنلاین می گوید: ساماندهی افراد خاص همچون کارتن خواب ها، معتادان و متکدیان برای سازمان های مختلف تفکیک شده است.

مجید اسلامی می افزاید: شهروندان در صورت مشاهده متکدیان باید با شهرداری و تلفن ۱۳۷ تماس بگیرند و در صورتی که کارتن خواب و یا معتادی را در سطح شهر مشاهده کردند به سازمان بهزیستی و از طریق تلفن ۱۲۳اورژانس اجتماعی را در جریان قرار دهند که البته چون بسیاری از معتادان در برابر انتقال آنها به مراکز خاص مقاومت می کنند شهروندان همزمان باید به تلفن ۱۱۰ نیز تماس بگیرند تا با صدور حکم قضایی این افراد از سطح شهر مشهد جمع آوری شوند.

وی تصریح می کند: ماموریت اصلی این سازمان کمک به کاهش آسیب های اجتماعی در سطح جامعه است ودر این زمینه از هیچ گونه اقدامی دریغ نخواهد کرد.

منبع: قدس آنلاین

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه