«مراجع مردمی امنیت» در قاب ماموریت های پلیس

  • ۲ سال قبل
  • 0

به منظور بهره مندی از نظرات مشورتی نخبگان و فرهیختگان جامعه در راستای ماموریت های پلیس، گروه هایی از اقشار مختلف اجتماعی با عنوان «مراجع مردمی امنیت» در استان خراسان رضوی به یاری نیروهای انتظامی آمده اند.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی روز گذشته در آستانه هفته نیروی انتظامی با بیان این مطلب به خراسان افزود: مقوله «امنیت» و «احساس امنیت» در جامعه موضوعی فراگیر است که با زندگی روزمره آحاد مردم آمیخته است و همه گروه ها و اقشار جامعه در آن نقش مهمی دارند. «حجت الاسلام والمسلمین علیرضا رامیار» گفت: به همین منظور و برای بهره مندی از نظرات مشورتی نخبگان و معتمدان اجتماعی، گروه های «مراجع مردمی امنیت» در زمینه های مختلف امنیت و کالبدشکافی آسیب های اجتماعی و همچنین ارائه راهکارهای لازم در راستای ماموریت های پلیس تشکیل شده است تا از نظرات نخبگان جامعه برای موضوعات مربوط به مقوله «امنیت» استفاده کنیم.
مقام ارشد عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی در استان خراسان رضوی با اشاره به حضور ۱۱۰۰ نفر از نخبگان اجتماعی و معتمدان محلی در گروه های مختلف «مراجع مردمی امنیت» خاطر نشان کرد: نقد و بررسی فعالیت ها و ماموریت های پلیس در شرایط سخت و امنیتی در موضوعات و آسیب های گوناگون اجتماعی توسط نخبگان و متخصصان می تواند نقش بسزایی را در گستره مردمی بودن «امنیت» ایفا کند.
«حجت الاسلام رامیار» همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی اختصاصی با روزنامه خراسان، به دستور رئیس قوه قضاییه برای راه اندازی شوراهای حل اختلاف «امین» در کشور اشاره کرد و افزود: از مدتی قبل با پیشنهاد عقیدتی سیاسی خراسان رضوی و همکاری صمیمانه دستگاه قضایی مشهد، شورای حل اختلاف «امین» در مجتمع قضایی خانواده به منظور رسیدگی ویژه به اختلافات اجتماعی یا خانوادگی برخی از نیروهای انتظامی راه اندازی شد که با توجه به نتایج بسیار مثبت آن، موضوع از طریق سردار اشتری (فرمانده کل نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران) به رئیس قوه قضاییه گزارش شد و پس از بررسی های کارشناسی، حجت الاسلام والمسلمین اژه ای دستور تشکیل این شورا در سراسر کشور را صادر کرد که امیدواریم دامنه این گونه فعالیت ها با استفاده از نظرات تخصصی و کارشناسی به دیگر نهادها و سازمان های «نظامی و امنیتی» نیز تسری یابد.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی همچنین به چند فراز از فرمایش های فرمانده معظم کل قوا درباره تاثیرگذاری پلیس مهربان و مقتدر در جامعه اشاره کرد و افزود: هدایت دینی و سیاسی، رفتار و برخورد حکیمانه، رعایت ضوابط شرعی و نظارت بر همه فرایندهای پلیس از جمله وظایف مهمی است که فرمانده معظم کل قوا برای سازمان عقیدتی سیاسی فراجا، تعیین و تکلیف کردند که تبلور مسیر حرکت به سوی پلیس الگو در جهان است.
حجت الاسلام «رامیار» در ادامه این نشست اختصاصی درباره رای دادگاه تجدیدنظر تهران در خصوص ایجاد سامانه هشدار کودک ربایی نیز به خراسان گفت: رای دادگاه بسیار دقیق و منطقی است که راه اندازی این سامانه می تواند به ماموریت های پلیس برای برخورد سریع با جرم کمک کند. بنابراین نیروی انتظامی نیز همانند دستگاه قضایی مشهد خواهان راه اندازی سریع این سامانه طبق رای دادگاه است تا اگر کودکی مفقود یا ربوده شد، بلافاصله همه مراجع قانونی و گروه های اجتماعی مطلع شوند و برای ردیابی کودک به یاری پلیس بیایند.
این مقام مسئول در سازمان عقیدتی سیاسی فراجا همزمان با آغاز حضور دانش آموزان در مدارس تاکید کرد پیشگیری از وقوع جرم تنها وظیفه نیروی انتظامی یا دستگاه قضایی نیست بلکه خانواده ها در خط مقدم قرار دارند و نقش مهمی را در آموزش فرزندان ایفا می کنند چرا که تاثیرپذیری از گفتار و توصیه های والدین برای چگونگی برخورد با انواع جرایم و خلافکاری بیشتر از هر نهاد یا سازمان اجتماعی دیگر است. بنابراین خانواده ها باید شیوه «مراقبت از خود» را در مواجهه با افراد غریبه به کودکان و دانش آموزان یادآوری کنند و مهارت های «نه گفتن» را به آن ها بیاموزند تا در دام خلافکاران و شیادان نیفتند.
وی درباره حوادث اخیر کشور نیز گفت: رسانه های معاند که همه توان خود را برای ایجاد جنگ روانی در جامعه ایران به کار گرفته اند، چنین القا می کنند که «پلیس خسته شده است!» اما نمی دانند از کدام پلیس سخن می گویند! وی افزود: آنان که برای «امنیت» از جان مایه می گذارند، فرزندان همین مرز و بوم هستند و برای تامین «امنیت» هموطنان خودشان در خیابان ها حضور دارند. نیروهای انتظامی فرزندان همین مردم هستند و برای «ایجاد امنیت» در کنار آن ها باقی می مانند.
حجت الاسلام والمسلمین رامیار با تاکید بر این که پلیس هم مانند همه اقشار جامعه نقاط ضعفی دارد، یادآور شد: نیروی انتظامی با آغوش باز همه انتقادهای سازنده را می پذیرد و برای رفع نواقص و ایرادها دست نیاز به سوی مردم دراز می کند.
وی با بیان این که روزانه ۲۴ هزار تماس تلفنی در پلیس ۱۱۰ ثبت می شود و نیروهای انتظامی با سعه صدر حتی به تماس های نامربوط هم توجه می کنند، افزود: با این حجم سنگین کاری و تنوع ماموریتی در نیروی انتظامی، همواره سعی می کنیم در برخورد با مردم نهایت ادب و متانت را حفظ کنیم چرا که آن ها را ولی نعمت خود می دانیم اما پلیس در برخورد با مخلان نظم و امنیت و هنجارشکنان قاطعیت وصف ناپذیری دارد چرا که باید مردم در کمال «آرامش و امنیت» زندگی کنند.
رئیس عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از رسانه ها نیز خواست تا پلیس را در مسیر اطلاع رسانی صحیح یاری دهند، چرا که اصحاب رسانه، نقش مهمی را در ایجاد «احساس امنیت» به عهده دارند.

منبع: خراسان

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *