تامین آب شرب ۵۵۷ روستای خراسان رضوی با تانکر

  • ۲ سال قبل
  • 0

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اینکه ۹۹۲ روستای استان دارای تنش آبی است، ادامه داد: در حال حاضر برای تامین آب شرب ۵۵۷ روستا از تانکر استفاده‌ شده و از این تعداد ۳۴۰ روستا به‌ صورت دائم با تانکر آب‌رسانی می‌شود.

محمد سهرابی عصر روز گذشته، ۱۶ خرداد، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات آب و فاضلاب شهرستان قوچان برگزار شد، با تاکید بر اینکه وضعیت تامین آب از میزان بارندگی تاثیر می‌پذیرد، عنوان کرد: طی چند سال گذشته در کشور و به تبع آن در خراسان رضوی با کمبود آب روبه‌رو بوده‌ایم و در سال جاری هم علی‌رغم بارش مناسب با مشکل مواجه هستیم، به طوری که میزان بارش در استان تاکنون ۱۵۶ میلی‌متر بوده است که در مقایسه با دوره آماری مشابه و با توجه به بارندگی ۲۰۰ میلی‌متری این دوره ۲۳ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان قوچان به دلیل قرارگیری در ارتفاع با مشکل فرار آب مواجه است، افزود: شهرستان قوچان با ۲۶۰ میلی‌متر بارش سالانه رتبه نخست میزان بارندگی در خراسان رضوی را به خود اختصاص داده اما با توجه به میانگین بارش ۳۰۰ میلی‌متری با کاهش ۱۳ درصدی میزان بارش نسبت به دوره آماری مشابه روبه‌رو است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی اظهار کرد: سرانه تولید آب شرب در استان ۲۶۲ لیتر بر ثانیه در روز و مصرف آب به ۱۸۳ لیتر بر ثانیه می‌رسد که از طریق بهره‌برداری از ۱۳۳۸ حلقه چاه و ۲۷۶ قنات و چشمه تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه ۸۵ شهر و ۲۲۷۲ روستا تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی است، گفت: از این میان ۸۲۰ هزار مشترک شهری و ۵۲۴ هزار مشترک روستایی هستند.

سهرابی بیان کرد: ۶۳ درصد مشترکان کمتر از میزان الگو مصرف کرده و ۳۷ درصد آب تولیدی را مصرف می‌کنند و در مقابل ۳۷ درصد از مشترکان بیش از الگو و ۶۳ درصد آب تولیدی استان را استفاده می‌کنند.

وی سرانه مصرف خانوار در استان را ۱۳ متر مکعب عنوان کرد و افزود: متوسط قبض در یک دوره برای مشترکان ۴۸ هزار تومان بوده و قیمت یک متر مکعب آب در بخش خانگی ۹۴۴ و غیرخانگی ۵۴۰۰ تومان است.

معاون بهره‌برداری و توسعه فاضلاب شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به ۵۴۰۰ انشعاب غیرمجاز در استان تصریح کرد: میزان مطالبات جاری و سرمایه‌ای از مردم و دستگاه‌های مختلف اجرایی استان در حال حاضر به ۱۰۳ میلیارد تومان می‌رسد که ۹۳ میلیارد تومان آن مربوط به بدهی‌های قبوض آب مشترکان و مابقی مربوط به هزینه انشعابات و… است.

وی با اشاره به اجرای ۲۶۵ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در شهرستان قوچان گفت: بر اساس اولویت این پروژه از مسکن مهر آغاز شده و تاکنون ۱۷.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای بهره‌برداری نهایی آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به نظر می‌رسد این پروژه تنها با اعتبارات دولتی به نتیجه نخواهد رسید.

سهرابی در ادامه با اشاره به اجرای پروژه خط انتقال آب از محور سد تبارک تا تصفیه‌خانه قوچان گفت: برای اجرای این پروژه اعتبار ۳۰ میلیارد تومانی از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری و ۲۴ میلیارد تومانی از محل بودجه مربوط به تنش آبی پیش‌بینی‌ شده است.

وی با بیان اینکه از ۸۵ شهر خراسان رضوی ۳۳ شهر دارای تنش آبی است، گفت: از این میان ۱۶ شهر در وضعیت قرمز و ۱۱ شهر از جمله شهرستان قوچان در وضعیت نارنجی تنش آبی قرار دارند که دارای میزان تولید و مصرف برابر هستند. ۶ شهر هم در وضعیت زرد قرار دارند که در صورت از چرخه خارج شدن یکی از منابع آب آن‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

آب‌رسانی با تانکر برای ۳۰ روستای شهرستان قوچان

در ادامه این نشست جواد سعادتی، مدیر آب و فاضلاب شهرستان قوچان، گفت: از ۲۳۰ روستای شهرستان قوچان متاسفانه ۵۵ روستا در تنش آبی قرار دارد که برای ۳۰ روستا از این تعداد با تانکر سیار آب‌رسانی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قسمتی از آب مورد نیاز شهر قوچان از ۲۵ حلقه چاه و یک‌ رشته قنات تامین می‌شود، گفت: میزان آب تامینی از این منابع ۲۵۰ لیتر بر ثانیه بوده و مابقی آب مورد نیاز از سد تبارک تامین می‌شود و اجرای کامل پروژه خط انتقال آب از سد تبارک که از محل اعتبارات تنش آبی تأمین‌ شده است، یکی از اولویت‌هاست و هزینه تصفیه را کاهش می‌دهد.

سعادتی ادامه داد: شهرستان قوچان دارای ۴۵ هزار مشترک شهری و ۲۱ هزار مشترک روستایی است که برای تامین آب مشترکان روستایی از ۷۸ حلقه چاه روستایی، ۲۵ چشمه و ۱۲۵ باب مخزن آب استفاده می‌شود.

وی افزود: میانگین آب مصرفی در قوچان ۳۵۰ لیتر بر ثانیه بوده که با توجه به فصل گرما این رقم در ساعت‌های پیک تا ۵۰۰ لیتر بر ثانیه افزایش می‌یابد. با تنظیم مخازن جلوی مشکلات احتمالی در زمینه تامین آب شرب گرفته می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *