آمادگی برای مبارزه با ملخ صحرایی در خراسان رضوی وجود دارد

  • ۲ سال قبل
  • 0

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: حضور ملخ صحرایی به عنوان آفت غیربومی در این استان قابل پیش‌بینی نیست اما آمادگی برای مبارزه با آن وجود دارد.

فاطمه حلاج‌نیا افزود: با توجه به خشکسالی و تبعات ناشی از آن احتمال شیوع آفاتی مانند ملخ در این استان وجود دارد.

وی با بیان اینکه آفت ملخ صحرایی به عنوان ملخ خارجی از استانهای جنوبی کشور وارد می‌شود ادامه داد: استانهایی مانند خراسان رضوی در مرحله ثانویه حمله این آفت هستند و در صورت مبارزه صحیح احتمال نفوذ این آفت به سایر استانها کمتر خواهد بود.

مدیر دفتر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به آخرین سابقه ورود ملخ صحرایی به این استان گفت: در سال ۱۳۹۸ شاهد ورود این آفت به خراسان رضوی بودیم که در سطحی معادل ۲۰۴ هکتار در شهرستانهای خیل‌آباد و گناباد با آن مبارزه شد.

وی با بیان اینکه هر سال اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از طغیان این حشره و تبدیل آن به آفت محصولات کشاورزی، در سطح وسیعی از پهنه‌های استان انجام می‌شود افزود: آفت ملخ بومی در جغرافیای کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی است.

حلاج‌نیا ادامه داد: پارسال در سطحی معادل پنج هزار و ۷۰۰ هکتار با آفت ملخ بومی در استان مبارزه شد.

“ملخ” حشره‌ای زمینی و گیاهخوار با پاهای عقبی قدرتمند است که به آن توان جهشهای سریع و بلند را می‌دهد. این حشره در شرایط طبیعی آسیب‌رسان نیست اما هنگامی که به صورت انبوه زاد و ولد کرده و با جمعیت زیاد برای پیدا کردن غذا در مزارع و مراتع مبادرت به حمله در قالب مهاجرت جمعی می‌کند تبدیل به یک آفت بزرگ و زیانبار می‌شود.

یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار کشتزار خراسان رضوی که سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود بطور بالقوه منطقه‌ای جذاب برای طغیان آفت ملخ است.

طغیان جمعیت ملخ برای بخش کشاورزی خراسان رضوی که ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی این استان را به خود اختصاص داده آفتی خطرناک و بسیار زیان‌بار است لذا پایش کانونهای ملخ‌خیز و مبارزه با آن بطور همیشگی در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد.

منبع :ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *