• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار مهم
  • >
  • تذکر رهبر معظم انقلاب در بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ؛ باید مسئله کاغذ را حل کرد

تذکر رهبر معظم انقلاب در بازدید از سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ؛ باید مسئله کاغذ را حل کرد

  • ۵ سال قبل
  • 0

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک میهمان ویژه داشت. حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، با حضور در مصلای امام‌خمینی(ره) از این نمایشگاه بازدید کردند.
بازدید از غرفه‌های ناشران حاضر در این رویداد فرهنگی و گفت‌وگوی صمیمی آیت‌ا… خامنه‌ای با اهالی کتاب که بیش از ٢ ساعت به طول انجامید، فضایی متفاوت را در نمایشگاه ایجاد کرد.
در این بازدید که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حضور داشت، حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای ضمن گفت‌وگو با ناشران، در جریان تازه‌های نشر قرار گرفتند. بااین‌همه شاه‌بیت این بازدید را می‌توان در سخنان معظم‌له جست‌وجو کرد؛ سخنانی که می‌تواند چراغ راه حوزه فرهنگ باشد.
ایشان در جریان این بازدید فرمودند: صورت‌وضعیت نشان‌دهنده این است که مردم هنوز کتاب می‌خرند و برای خواندن، می‌خرند. دنیای کتاب، دنیای پیچیده‌ای است و این نکته‌ای است که آقای صالحی (وزیر ارشاد) باید توجه کند.
آیت‌ا… خامنه‌ای در بخشی از سخنانشان تأکید کردند: باید مسئله کاغذ را حل کرد؛ این‌طور نمی‌شود. وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.
مسئله بحران کاغذ، موضوعی است که بازار کتاب و حوزه فرهنگ را چندسالی است به‌طورمستقیم تحت‌تأثیر قرار داده است و سخنان مدبرانه رهبر انقلاب و دغدغه‌های ایشان در حوزه فرهنگ، نشان از اهمیت مقوله کتاب و فرهنگ دارد.
﷯ روایت مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درخصوص بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب درخور‌توجه است. میثم نیلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت:‌ رهبر انقلاب دقایقی در غرفه مجمع نشستند و بنده چند بحث را طرح کردم. مسئله اول درباره کتاب‌های پرفروش و پرخواننده جبهه انقلاب اسلامی بود و اینکه استقبال و علاقه‌مندی مردم در این سال‌ها نسبت به ادبیات انقلاب و دفاع مقدس و این گفتمان، به‌مراتب بیشتر از قبل شده است.
او گفت: ما الان برخی کتاب‌هایمان با فاصله یک سال به تیراژ صد‌وچندهزار جلد می‌رسد که شکرش لازم است؛ اما نکته دومی که طرح کردم، در موضوع کاغذ و گرفتاری صنعت چاپ و نشر بود. اینکه با دلار سه‌برابرشده، قیمت کاغذ نباید پنج‌و‌نیم برابر شده باشد! اما ما تا وقتی این دشمن را داریم، گرفتاری هم وجود دارد. برای همین باید خودکفا شویم تا از گرفتاری‌ها برهیم.
مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی تصریح کرد: رهبر انقلاب هم فرمودند همین صحیح است. در مورد کاغذ و جریان تولید کاغذ داخلی، تنها ارشاد محور عملیات نیست؛ بلکه وزارت صمت باید ورود کند.
این مقام‌مسئول گفت: موضوع دیگری که محضر ایشان عرض کردم، درباره جایزه فلسطین و شهید اندرزگو بود. اینکه این جوایز بستری برای تولید آثاری درزمینه مقابله با تحریف تاریخ معاصر و مسئله مهم فلسطین را فراهم خواهد کرد. مقام معظم رهبری هم فرمودند هر کاری که انجام شده، کم است! ناشران، نویسندگان و شاعران همچنان باید تلاش کنند؛ کاری که پهلوی با قاجار کرد و حقایق پشت‌پرده مدل مدیریتی آن‌ها را برملا کرد، ما با پهلوی نکردیم و همچنان کار برزمین‌مانده بسیار است.
وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری درباره توزیع کتاب هم نکاتی را فرمودند و تأکید کردند در امر توزیع پیش بروید و تشویق کردند جبهه انقلاب در حوزه توزیع کتاب باید قوی‌تر باشد. ایشان تفقد و احوال‌پرسی با آقای آخوندی داشتند که مدیر نشر دارالکتب‌اسلامیه و از پیش‌کسوتان نشر هستند و گفتند بنده بچه‌های مجمع ناشران انقلاب را دعا می‌کنم.
﷯ ایوب دهقان‌کار، سخن‌گوی نمایشگاه کتاب، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره بازدید رهبر انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران اظهار کرد: رهبر انقلاب اسلامی از ساعت۹ از بخش‌های گسترده نمایشگاه کتاب که با تنوع ناشران همراه بود، بازدید کردند.
او گفت: این‌گونه نبود که ایشان تنها غرفه‌های خاصی را برای بازدید انتخاب کرده باشند. در این بازدید معظم‌له نگاهی جامع داشتند و با سعه‌صدر از سالن‌های متعدد بازدید کردند.
دهقان‌کار با بیان اینکه رهبر انقلاب در جمع صمیمانه حاضر در نمایشگاه کتاب توصیه‌هایی ارائه فرمودند، گفت: ایشان منویاتی را درباره ضرورت تولید کتاب‌های خوب مطرح کردند و اینکه ما از تبلیغات منفی غرب مبنی‌بر نبود آزادی و آزادی در حوزه کتاب نهراسیم،‌ فرمودند آن‌ها محدودتر هستند و با یک رندی سانسورها را نشان نمی‌دهند.
دهقان‌کار افزود:‌ مقام معظم رهبری فرمودند کشورهای غربی فوق‌العاده محدود هستند، اما با یک زیرکی القا می‌کنند اینجا آزادی مطلق وجود دارد، ولی در ایران این‌گونه نیست؛ درصورتی‌که برعکس است و اتفاقا در غرب محدودیت کتاب وجود دارد. ما نباید از القائات آن‌ها بهراسیم.
سخن‌گوی نمایشگاه کتاب به خبرگزاری فارس گفت: رهبر انقلاب در پایان این دیدار انتظار خود را از وزارت ارشاد مطرح فرمودند که در تولید کتاب‌های خوب و محتوای ارزشمند برای نسل جوان کوشا باشند.
﷯ خبرگزاری مهر نیز در گزارشی، روایت مسئولان غرفه‌‌های حاضر در این نمایشگاه و بازدید مقام معظم رهبری را منتشر کرد که در ادامه می‌خوانید.
در غرفه انتشارات شهرستان ادب کتاب «قاف» و «من پناهنده نیستم» به رهبر انقلاب تقدیم شد و ایشان نیز کتاب «قصاید» مرتضی امیری‌اسفندقه، شاعر مشهدی، را تورق و بخشی از آن را خواندند. همچنین ایشان از کتاب‌های تولیدشده توسط مدرسه رمان مؤسسه شهرستان ادب و کتاب‌های تولیدشده از فارغ‌التحصیلان دوره شعر جوان انقلاب اسلامی، بازدید و از تولید آن‌ها تشکر کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در غرفه نشر آموت درباره نام مؤسسه از مدیر آن سؤال کردند و توضیحات لازم خدمت ایشان ارائه شد.
در غرفه مؤسسه انتشارات جمکران، کتاب «نخل و نارنج» به رهبر انقلاب تقدیم شد. همچنین کتاب «مستوری» اثر صادق کرمیار به ایشان تقدیم شد و معظم‌له عنوان کردند: آقای کرمیار ٢ کتاب دیگر با اسم «درد» و «نامیرا» دارد که کتاب نامیرا کتاب بسیار خوبی است و توصیه می‌کنم حتما بخوانید. ٢ کتاب «بزم باران» و «همرنگ خدا»نیز در غرفه انتشارات ملک اعظم به رهبر انقلاب اسلامی تقدیم شد.
ایشان در غرفه انتشارات علمی نیز درباره تجدید چاپ و استقبال از آثار مرحوم ابراهیم باستانی‌پاریزی سؤال کردند و در غرفه انتشارات آگاه، مجموعه‌آثار محمدرضا شفیعی کدکنی به رهبر انقلاب معرفی شد و ایشان درباره فروش آن‌ها سؤال کردند.
در غرفه نشر افق، رهبر انقلاب درباره فروش آثار رضا امیرخانی سؤال کردند و پس از آن با اشاره به کتاب «دیلماج» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی، عنوان کردند که این اثر کتاب خوبی است. همچنین ایشان با تورق آثار کلاسیک انتشارات افق، عنوان کردند که در میان این آثار، کارهای خوب بسیاری وجود دارد و از میان آن‌ها درباره کتاب داستان «دو شهر» اثر چارلز دیکنز، توضیحاتی را به حاضران و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه دادند.
در غرفه انتشارات روایت فتح، کتاب «کعبه بوی بهشت می‌دهد» که روایتی از زندگی بانوی اهل تسنن گلستانی را که در جریان حادثه منا به شهادت رسید، روایت می‌کند، به معظم‌له تقدیم شد. همچنین ایشان پس از آشنایی با کتاب «جای پای فرهاد» که درباره یکی از شهدای زرتشتی دفاع مقدس منتشر شده است، از تولید آن تقدیر کردند.
بر اساس این گزارش در غرفه انتشارات جامعه‌المصطفی نیز ٢ جلد نخست از دانشنامه امام‌رضا(ع) به ایشان تقدیم شد.
در غرفه انتشارات سروش نیز کتاب «حاتم عشق» و «مجموعه‌مقالات همایش اخلاق و رسانه» به معظم‌له تقدیم شد که این مجموعه‌مقالات موردتوجه و تفقد ایشان قرار گرفت.

منبع: شهرارا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *