۶۱ درصد حجم سدهای خراسان رضوی پر از آب است

  • ۵ سال قبل
  • 0

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت:در حالی که پارسال فقط ۲۳ درصد از کل ظرفیت سدهای استان آب امسال میزان ذخیره سازی آب در پشت سدهای خراسان رضوی به ۶۱ درصد رسیده است.

محمد علایی در نشست شورای اداری خراسان رضوی حجم سدهای خراسان رضوی را یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون مترمکعب اعلام و بیان کرد: تا امروز ۹۶۲ میلیون مترمکعب آب در پشت این سدها ذخیره شده در حالی که حجم آب در پشت سدها طی سال گذشته ۳۵۷ میلیون مترمکعب بود که مقایسه این دو رقم افزایش ۱۷۰ درصدی را نشان می دهد.
وی ادامه داد: خراسان رضوی در منطقه ای خشک و نیمه خشک قرار دارد. میانگین بارش درازمدت باران در این استان سالانه ۲۲۱ میلیمتر اما در کشور سالانه ۲۵۱ میلیمتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: این استان دارای چند ویژگی آب و هوایی است، ۷۴ درصد از گستره آن در منطقه خشک و ۲۶ درصد در منطقه نیمه خشک قرار دارد، از سوی دیگر تغییرات بارندگی در استان بسیار زیاد است که این مهم در برنامه ریزیها کمتر مورد توجه قرار می گیرد.
وی افزود: امسال پس از سالها خشکسالی بارانهای خوبی در خراسان رضوی رخ داد، میزان بارش در سال آبی گذشته یعنی از مهر سال ۹۶ تا پایان اردیبهشت ماه گذشته ۱۲۹ میلیمتر بود اما از روز اول مهر سال گذشته تاکنون ۲۸۳ میلیمتر بارندگی در استان رخ داده که افزایش ۱۴۴ درصدی را نشان می دهد.
علایی ادامه داد: میانگین بارش باران سال آبی ۹۶ و ۹۷ به میزان ۱۵ میلیارد و ۱۶۰ میلیون مترمکعب در خراسان رضوی بوده که از این میزان ۱۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب تبخیر شده و کل منابع آبی تجدیدپذیر باقیمانده سه میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب بود که برگشت آب از محل آب تجدیدپذیر، چهار میلیارد و ۶۱۳ میلیون متر مکعب بوده در حالی که برداشت آب در استان بیش از پنج میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب بوده و این میزان کسری مخازن آبهای زیرزمینی خراسان رضوی را نشان می دهد.
وی گفت: بطور میانگین یک میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب کسری مخزن آبهای زیرزمینی در خراسان رضوی بوجود آورده و بسیاری از قناتها را از دست داده ایم و این نشان می دهد که جزو پرمصرف ترین مردم در همه مصارف آبی بوده ایم. بر این اساس هم اینک خشکی منطقه ، تغییرات آب و هوایی، گرم شدن زمین، رشد نامتوازن جمعیت، شوری آب، اضافه برداشت از آبهای زیرزمینی و افت سطح آب زیرزمینی در دشتهای استان حداکثر به میزان دو متر در سال از تهدیدهای آب در خراسان رضوی هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی افزود: به منظور سازگاری با کم آبی “طرح همیاران آب” طراحی و کارگروهی با حضور همه شخصیت های حقیقی و حقوقی موثر در مدیریت آب، تشکلها و افراد خبره و دانشگاهی تشکیل شد و هفته گذشته سند جامع همیاری آب در دانشگاه فردوسی به امضا رسید که در صورت تایید نهایی این سند توسط استاندار، وظایف همه دستگاه های اجرایی برای مدیریت آب تعیین می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی تاکید می کند که همه آحاد جاممعه برای حفظ محیط زیست مسئولیت اجتماعی دارند، امروز نقدهایی به حفظ محیط زیست در کشور وارد است که باید مشکلات در این خصوص را حل نمود و محیط زیست تخریب شده را به آیندگان حواله نداد.
تورج همتی افزود: هم اینک چرخه معیوبی در رشد جمعیت، فقر و تخریب محیط زیست در کشور وجود دارد اما معتقد هستیم که دوست اصلی محیط زیست در شرایط کنونی، اشتغال و توسعه متوازن و مهندسی شده و دشمن آن فقر و بیکاری است.
وی ادامه داد: سهم خراسان رضوی از کل مساحت محیط زیست کشور، ۲۱.۲ درصد است و از نظر برخورداری از تعداد مناطق زیست محیطی به تعداد ۴۱ منطقه، رتبه نخست کشور را دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تنوع زیستی در خراسان رضوی ۲ هزار و ۶۰۰ مورد، تنوع گونه های جانوری ۴۹۳ مورد، تعداد موزه حیات وحش ۱۳ مورد در ۱۲ شهرستان است.
همتی چالشهای اساسی در حوزه حفظ محیط زیست خراسان رضوی را تغییرات اقلیمی، محدودیتهای اکولوژیکی، آلودگی هوا و گرد و غبار، پسماندها، حاشیه نشینی، وجود فرونشست در ۳۴۲ هزار از عرصه های استان ذکر کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *