شب گذشته نوزدهم فروردین ماه مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد از عبور بینقص تونل خط ۳ از زیر خط یک قطار شهری خبر داد.
کیانوش کیامرز با تبریک روز پاسدار به همه پاسداران به ویژه تلاشگران قرارگاه خاتم الانبیاء در احداث خطوط قطار شهری مشهد، گفت: خوشبختانه حفاری خط ۳ از میدان بسیج گذشت و بیعیب و نقص از زیر خط یک قطار شهری عبور کرد و بدین ترتیب تا کنون۱۰ کیلومتر حفاری انجام شده است.
وی در خصوص اینکه قطار شهری مشهد بعد از تهران بیشترین ساخت و ساز را دارد، افزود: در حال حاضر کار احداث قطار شهری در دو خط در دست انجام است.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه خط یک قطار شهری ۹ سال پیش از شرق به غرب شهر آغاز به فعالیت کرد، اظهار کرد: در این خط روزانه ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزار مسافر را در مسیر فرودگاه مشهد تا دوراهی طرقبهشاندیز جابهجا میشود.
تکمیل خط ۲ قطارشهری تا پایان سال
کیامرز درخصوص خط ۲ قطار شهری نیز گفت: این خط به طول ۱۴.۵ کیلومتر در ۱۳ ایستگاه احداث شد و سال گذشته تا ایستگاه شریعتی به بهرهبرداری رسید. این خط هم اکنون قابلیت جابهجایی ۵۰ هزار مسافر را دارد.امیدواریم این خط که شمال و جنوب مشهد را به هم متصل میکند، به طور کامل تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با بیان اینکه ایستگاه انتهایی خط ۲ قطار شهری تا دو ماه و نیم آینده در شهیدکاوه بهرهبرداری خواهد شد، گفت: دو ایستگاه میانی مسیر نیز پس از آن تکمیل و بهرهبرداری خواهد شد.
کیامرز به موضوع اوراق مشارکت منابع مالی خط سه قطار شهری اشاره کرد و گفت: اوراق این خط برای امسال تامین شده است .
وی درخصوص اینکه این خط یکی از بزرگترین خطهای متروی کشور به طول ۳۰ کیلومتر است، افزود: خط ۳ از شمال غربی مشهد در انتهای بولوار امیریه به حرم مطهر رضوی در باب الجواد(عج) و سپس شهرک ابوذر امتداد خواهد داشت و در آینده قطار مشهد-بینالود به آن متصل خواهد شد.
بهره برداری از فاز یک خط ۳ تا سال ۱۴۰۰
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد ادامه داد: این خط در یک نقطه به قطار مشهد – گلبهار متصل میشود. همچنین قطار گلبهار به خط یک نیز متصل میشود.
کیامرز ضمن تاکید براینکه اولویت اصلی ما خط دو قطارشهری است، اظهار کرد: بنا بر تاکید شهردار مشهد سعی داریم ۶ کیلومتر از مسیر خط ۳ از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) را نیز تا سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسانیم و یک مثلث ارتباطی را در مرکز شهر بههم متصل کنیم.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع تمهیدات اندیشیده شده پیرامون ایمنی قطارشهری مشهد اشاره کرد و گفت: هر ایستگاه قطار شهری به دو جت فن مجهز شده است که هم تعدیل دما را به عهده دارد و هم در زمان حادثه برای خروج دود و اطفای حریق مناسب است.
کیامرز به بارشهای بهاری این روزها هم اشاره کرد و گفت: بارشهای کمتر از ۷۰ سانتیمتر به تونلهای قطارشهری وارد نمیشود و در صورت ورود آب نیز سیستمهای برق به طور اتومات قطع میگردد.
وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری مشهد موفق شده ۳۰ میلیون یورو برای تجهیزات هشدار خط۲ مترو تهیه کند.
نصب سنسورهای اطلاعدهنده وضعیت زمین و آسفالت
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد به حادثهای که در تقاطع ساجدی رخ داد، اشاره کرد و گفت: به علت وجود قناتهای بزرگ در این منطقه و بلعیدن خاک توسط دستگاه حفار این اتفاق رخ داد. اما در عرض ۶ ساعت مسیر استحکام سازی شد.
کیامرز گفت: سنسورهایی در مسیر حفاری نصب کردهایم تا نشستها را به اطلاع برساند و از بروز چنین اتفاقاتی جلوگیری شود.
وی در خصوص خط ۴ قطار شهری، تصریح کرد: این خط به طول ۱۷ و نیم کیلومتر از خواجه ربیع به میدان شهدا و حرم مطهر رضوی و در انتها به شهرک شهیدرجایی خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد با اشاره به اجرای چهارخط قطار در مشهد، تاکید کرد: مجموع این خطوط می تواند روزانه ۲ میلیون مسافر را جابه جا کند و حجم انبوهی از مسافران می توانند با این سیستم سفر دورن شهری داشته باشند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد